Не е решен проблемът с корабното режище във Варна

2229

Корабното режище във Варна осиротя, научи Maritime.bg. Фирмата, която досега стопанисваше съоръжението е натрупала огромни задължения и от почти година не извършва дейност. Информацията потвърдиха бивши работници на обекта. По думите им представящият се за собственик на морския лом дължи огромни суми към Национална агенция по приходите и други кредитори.

Направо ви затварям телефона. Не искам да разговарям”, заяви пред репортер на Maritime.bg известният в скрападжийските среди като “собственик” на режището 65-годишен Петър Петров.

Проверка в регистрите показва, че компанията, която през миналото лято се подвизаваше на обекта, ударно е била продадена през март тази година. Maritime.bg припомня за свое разследване от 2011-а година, когато стана ясно, че начинът на придобиване на останките на потъналите кораби от дружеството “Транс кобалт” е изключително съмнителен. Всъщност и сегашното прехвърляне на компанията буди съмнения. Тя е продадена на лице, живеещо на адреса по регистрация на дружеството в град Девня.

Операцията по прехвърляне е толкова сложна, между толкова фирми, че буди съмнение за действителността й”, каза бивш мениджър в компанията, който обаче я напуска заради невзети и натрупани с месеци заплати.

Още тогава стана ясно, че по фактура “Транс кобалт” е купила старото желязо от фирмата “Изоламат”. Сделката е била сключена през 2006-та година и завършена при цена от 23 000 лева, заплатени от „Транс Кобалт“. Проверка в базата данни на Варненския апелативен съд сочи, че в съдебно заседание на 29.09.2010г. ВАС потвърждава решение на ВОС в частта относно определената начална дата на състояние на неплатежоспособност. Реално „Изоламат“ е фалирала на 02.12.2005г., доста преди да продаде правата над режището. Основателно ли е тогава прехвърлянето и как „Транс Кобалт“ плаща пари на фалирала фирма все още е мистерия.

Обектът остана извън полезрението на властта изключително дълго време. По-късно областният управител Данчо Симеонов се самосезира, след разкритията на Maritime.bg, и извърши пълна проверка на казуса. Тя не стана достояние на медиите и в крайна сметка заместник на Симеонов разписа разрешение за работа на “Транс кобалт” през 2011г. Още по-странно бе, че след стъпването си в длъжност Симеонов обяви имената на множество фирми, които са участвали в незаконни заменки по брега на Варненското езеро. Дори не е изненадващо, че именно в този списък бе намерило място и името на фирма “Изоламат”, която продава корабите на “Транс кобалт”. Плетеницата е толкова навързана, че само проверка от компетентните органи може да установи кой, кой е в цялата сага.

Корабното режище трябва да изпълни предназначението си”, това каза Бисер Иванов, който работи в специализирана компания за извеждане от експлоатация на плавателни съдове чрез нарязване. По думите му освобождаването на Варна от това петно, в нейното сърце, е напълно постижима задача. “Техниките и технологиите, които са използвани за нарязване на корабите са първо – несъпоставими с условията и второ – опасни за самите работещи”, коментира той. Тези му думи Maritime.bg доказа още преди 2 години, когато на режището работеше плаващ кран, който не отговаряше на нито една от нормите за безопасност. Според Иванов само и единствено дружество с инвестиционна цел – изтегляне на корабите, има място на обекта. “Досега на режището се е работило на парче. Самите компании, които са ползвали обекта не са били специализирани в тази дейност. Например това е все едно медия да притежава нива, на която да гледа царевица. Респективно – няма как база за изкупуване на метали да съвмести и рязане на кораби, какъвто е последният неуспешен случай с Транс кобалт.”, коментира той. Според него именно това е причината за неуспеха на предните фирми.

Maritime.bg научи още, че интерес към обекта има сериозен частен инвеститор. Въпросната компания е специализирана именно в тази дейност. Представител на дружеството бе открит, но не пожела да даде информация, изтъквайки твърде ранната фаза на проекта.

Наредбата, която определя този вид дейност – по изваждане и изтегляне на потънало имущество, ще бъде променена. Това става по инициатива на Морска администрация, която в случая прави опит да улесни бизнеса. Maritime.bg припомня, че през миналата година наредбата в настоящия си вид роди нечуван казус – 5 компании получиха разрешение за работа на един и същ потънал кораб.

В подкрепа подобряване условията за развитие на този бизнес са се обявили и от местната областна администрация във Варна. По информация на Maritime.bg е била проведена работна среща между областния управител и директора на ДМА – Варна, на която са обсъдени основните проблеми, които изпитват компаниите работещи в тази област.

Неглижирането на тези процеси от предходното правителство и местни власти, както и наличните пукнатини в различните законодателни актове, осигуриха пряк достъп на подстандартни компании до работа по подобни сложни и тежки за изпълнение проекти. Само на корабното режище във Варна през последните няколко години е имало редица кризисни ситуации, които са можели да завършат със загубата на човешки животи или непоправимо замърсяване на околната среда. Няма информация за инцидентите по останалите обекти, които останаха извън интереса на бившите управляващи.

Димитър Велев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент