
Депутатите обсъждаха вчера на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване. С промените се предвижда определяне на минимална продължителност на почивките на моряците за определени периоди от време и начина на разпределянето им.
Въвежда се задължение на корабопритежателят да може точно да отчита работното време за период до 12 месеца, а не само до 6 месеца, предаде Фокус. В рамките на тристранното сътрудничество е била постигната договореност между представителите на работодателските организации и синдикатите относно възможността вместо с допълнителен отпуск, неизползваната част от седмичните почивки да се компенсира с парично обезщетение. Реализиране на тази договореност би било възможно само ако бъде създадена изрична разпоредба на законово ниво.
Във връзка с прилагането на правилата на Международната конвенция за арест на кораби от 1999 г., законопроектът предвижда изменения и допълнения по отношение на арест на търговски кораб или товар като обезпечителна мярка. Съществуващият в момента режим е двойствен по отношение на ареста на кораби: по конвенцията – за морските кораби и по чл. 365 от КТК – за корабите, плаващи по вътрешните водни пътища. Доколкото подобен двойствен режим на един и същ правен институт, основан само на вида на кораба е недопустим от правно-техническа гледна точка, измененията в кодекса, в тази им част са подчинени на това да систематизират основно и да уеднаквят този режим. Също така въвеждат се изменения, целящи ясно разграничение между институциите „задържане на кораб“, „забрана за отплаване на кораб“ и „задържане на товар“ и „арест на кораб“.
С промените се въвеждат мерки, свързани с правата на пътниците, пътуващи по море или по вътрешни
водни пътища.
Maritime.bg – България