
“Еко корабите” не съществуват в сектора на големите танкери, а инвестициите в такива съдове могат да бъдат определени като “пръскане на пари на вятъра”. Това е позицията на белгийския собственик на големи танкери EURONAV.
Компанията изгуби повече от 27 млн. щ. долара през третото тримесечие на годината, в момента прави всичко възможно да ограничи разходите си и буквално се бори за оцеляването си.
Белгийците са инвестирали в съвременни технологии за опазване на околната среда на новостроящите се кораби за флота им. За съжаление, според EURONAV, целият процес е бил безсмислен.
Едва сега, след отчитане на огромната загуба, танкерният гигант смята, че могат да се постигнат почти същите “еко резултати” с използване на по-чисти горива и интегриране на по-евтини и прости системи на корабите от флота им. Компанията дори дава пример от последния си опит, който категорично изпреварва екосистемите. Кораб, който разполага с електрическа система за подгрев на тежко гориво, може да изключва котела си, когато се плава с ниска скорост или дрейфа. Тази система ще намали дневния разход на гориво с 5-6 тона или с други думи между 3 до 3,6 хил. щ. долара дневно.
Тези системи струват не повече от 30 хил. щ. долара и могат да бъдат инсталирани от екипажа за не повече от 10 дни, смятат от EURONAV.
Освен това белгийският гигант твърди, позовавайки се на собствени изследвания, че разходът на гориво зависи и от ефективността при менажиране на самия съд. Според EURONAV между най-добрите оператори и тези, които се справят най-зле, се наблюдава пропаст от 10% при разхода на гориво.
Въпреки всичко EURONAV подкрепя използването на зелени технологии и интегрирането им в шипинга, но дебело подчертава, че те не са приложими в танкерния сектор.
Maritime.bg – Курс