Японската класификационна организация ClassNK продължава работата за откриване на вероятните причини за инцидента с кораб MOL COMFORT. Контейнеровозът, с капацитет 8100 TEU, се разцепи и потъна във водите на Индийския океан по рано през годината.
Разследващият екип на ClassNK работи от няколко месеца по случая, а японското транспортно министерство организира комитет по сигурността на контейнеровозите още през август.
Според класификационната организация вода е нахлула на борда на кораба. Пробойна се е получила в мидела, на дъното на корпуса.
След като двете части на разполовилия се кораб потънаха, в периода между средата на юни и ранните дни на юли, MOL изтегли шестте кораби-близнаци на COMFORT. Те плаваха по линиите на алианса G6 (Азия – Европа).
“По време на инспекциите на корабите-близнаци, бяха открити деформации (с 20 mm височина) в листите на дъното на корпуса в мидела”, пише в становище на комисията на ClassNK. “Все още обаче не е ясно дали тези деформации са причината за инцидента с COMFORT и дали могат да доведат до подобни трагедии с корабите-близнаци”, допълват от организацията.
Корпусите на MOL CELEBRATION, MOL COMPETENCE, MOL COURAGA, MOL CREATION и MOL COMMITMENT бяха подсилени, следствие случилото се. Все още се работи по корпуса на кораб MOL CHARISMA.
Инспекторите са проверявали и други контейнеровози, с различен дизайн от серията на MOL COMFORT. Не са открити подобни деформации.
Според близки до разследването източници крайната оценка на катастрофата ще бъде по-скоро абсолютно налучкване от чиста наука. Причината е, че и двете секции на разполовилия се гигант се намират на няколко километра под морското равнище. “Разследването всъщност е една спекулация. Опитваме се да открием първопричината, но разполагаме с изключително ограничена информация. Вероятно никога няма да узнаем защо MOL COMFROT се е пречупил”, е казал пред The Loadstar неназован източник близък до работата на инспекторите.
Въпреки изминалите месеци все още не е ясно каква е нанесената щета. По непотвърдена информация общият размер на застрахователни искове ще надхвърли 400 млн. щ. долара.
Проверка на Maritime.bg в сайта за оценки на плавателни съдове VesselValue сочи, че преди инцидента корабът е бил оценен за 66 млн. щ. долара, такава е била и застрахователната сума. Според същия сайт в момента корабите-близнаци на злощастния COMFORT са оценени от 46,1 до 49,6 млн. щ. долара.
Maritime.bg – Свят