Пристанище „Варна-Изток“ ще бъде преместено в Максуда. Част от парите за мегапроекта ще бъдат осигурени от новия фонд „Растеж и устойчиво развитие на регионите“, а друга чрез публично частно партньорство.
Това стана ясно от отговора на министър-председателя Пламен Орешарски към народния представител Борислав Гуцанов.
Депутатът от Варна припомни сагата със злощастно проваления от ГЕРБ проект за новия облик на морската столица, който щеше да се реализира благодарение на изключително изгодния заем от Япония, сключен от правителството на Сергей Станишев. Проектът бе за Варна и Бургас.
„Не знам дали друг път са предлагани такива средства. Проектът щеше да даде възможност за развитие на друг тип туризъм чрез създаване на нови атракционни зони. Предвиждаше се и създаване на нови пасажерски терминали. Във Варна щяха да бъдат наети пряко 1200 души и косвено 3 пъти повече. Хиляди работни места щяха да бъдат открити и в Бургас. Съветникът на Европейската банка Жак Атали в доклад посочи, че на Варна е необходима подобна врата, защото България има друга функция. Тя е граница на ЕС. През 2012 г. кабинета на Борисов отне тази възможност на града“, посочи Гуцанов
Той настоя да получи отговор от Орешарски какви действия ще бъдат предприети, за да бъде възстановен този тъй важен проект за България, за да стане страната врата към Европа.
„Проектът трябваше да се финансира със заем от Япония при много благоприятни условия за погасяване. Това беше последният такъв заем, защото влязохме в ЕС. Спирането на проекта от правителството на ГЕРБ лиши страната от възможности за нови технологии, които щяха да направят страната много ефективна и конкурентоспособна. Лишихме се от възможността да бъдем врата за ЕС за транзитните товари от Русия и Централна Азия. Отклони се транзитният поток към Солун и Констанца. Това доведе до сериозни негативи за развитието на икономиката. Модернизацията щеше да осигури натоварване на БДЖ след ликвидацията на „Кремиковци“.
В момента е нужна концепция за пристанищата, за да се осигури модерно развитие. Необходима е и за да се гарантират инвестициите в следващия програмен период“, посочи Орешарски.
До 2014 г. ще бъде готова актуализацията на генералните планове. По настоящем вариантът е интермодалния терминал на пристанище Варна да бъде финансиран от фонда „Растеж и устойчиво на регионите“, заложен в новия бюджет.
Строителство ще бъде мащабно и пристанището ще бъде преместено в „Максуда“.
За съжаление строителството на пристанища не се финансира от ЕС.
Допълнително финансиране ще има чрез Публично частно партньорство.
Така ще се процедира и в Бургас.
Пораженията от проваления проект не могат да се компенсират, но е необходима модернизация, за да привлечем потоците от товари, отбеляза Орешарски.
Гуцанов изрази благодарност за отговора, който на практика показва, че новото правителство е запознато в детайли с проектите за терминалите във Варна и Бургас, които ще позволят да станем реална конкуренция за привличане на товари.
Maritime.bg – България