К.д.п. Герчев: Не е истина, че няма пари за възстановяването на „Перун“

По повод публикация в Maritime.bg – Държавата няма пари за възстановяване на „Перун“, председателят на сдружение „Булсар“, к.д.п. Никифор Герчев, изпрати в редакцията своята и позицията на сдружението, която публикуваме без редакторска намеса.
[hr style=“single“]

К.д.п. Никифор Герчев
К.д.п. Никифор Герчев

Във връзка с изказване на г-н Борислав Гуцанов пред ръководството на варненския бранш на „Националния съюз на превозвачите”, на която среща, е коментиран проблем засягащ възстановяване на националната морска спасителна служба, споменато е и моето име, искам да споделя следното:

Първо благодаря на г-н Гуцанов за добрите думи казани по мой адрес, но свързването на името ми с мнения, че възстановяването на многофункционалния кораб «Перун» е «носталгия», както и приказки от рода «по-добре да се купи «спасителен кораб от нова генерация», «държавата няма пари за ремонта на кораба» и серия други «причини», не помагат с нищо за решаване на проблема с колапса в националното морско спасяване и са опит за налагане на неверни представи и заблуждения сред обществото ни.

Освен това, крайно не тактично е, в момент в който „Междуведомствена експертна работна група” работи по този проблем, да се правят изявления по темата от отговорни фактори и по този начин индиректно да насаждат на членовете на експертната работна група, своите становища слагайки „каруцата пред коня”.

Подобен подход може да се разчете като опит за налагане на позиция.

Темата с възстановяването на многофункционалния спасителен кораб «Перун» – единствената ни морска спасителната единица, която реално може да осигури международните ни задължения в сферата на морското спасяване в ¾ от отговорния ни район е с 6 годишна история, от времето когато МТИТС-ИАМА се опитаха да го продадат на цената на един апартамент, пак със същата теза:  «ремонта му щял да струва много пари, с които държавата не разполагала».

Освен, че подобна теза е жалка, но тя показва и некомпетентност по изпълнение на международни ангажименти и неуважение на собствените ни закони. Аз лично не считам, че необходимостта да се изпращат военни формирования зад граница, за изпълнение на международни ангажименти на държавата, е по важно от изпълнение пак на международни задължения, по осигуряване на морска безопасност в морските пространства на България.

В последно време започна да се говори за «закупуване на спасителен кораб от нова генерация», това споменава и г-н Гуцанов, само, че тези които говорят това, пропускат да се запознаят със заданието и техническите им параметри.

За тях господата от МТИТС и ИАМА много добре знаят, че аз безвъзмездно им разработих напълно развърнато задание. Ако бяха вникнали по внимателно щяха да разберат, че новият кораб е необходимото допълнение за качествено осигуряване на морското спасяване в нашия отговорен район и той заедно с «Перун» и «Мизар», биха могли да оформят гръбнака на възстановената ни морска спасителна служба. Но новият кораб няма възможностите на уникалния «Перун», той не може да гаси пожари на кораби, а на яхти, не може да провлачва аварирали кораби, а малки корита, той е целево насочен основно за хуманитарно спасяване във всякакви хидрометео условия.

Освен това целта не е да се закупи кораб, а проект и построяването да стане в наш завод, за да се помогне и на родното корабостроене и ремонт. Добре, но след като няма пари за ремонт на «Перун», откъде пари за нов кораб?

Между другото за закупуване на адекватен на «Перун» спасител, трябват около 35 млн евро. Нещо не им се вързват твърденията. Ако това което говорят тези господа е вярно, логично следва да бъде извършено следното действие: Правителството да предложи на НС, да се започне веднага процедура за денонсиране на редица ратифицирани по парламентарен път морски конвенции, между които тази на ООН по морско право,  на ИМО Конвенцията за откритото море, Конвенцията по морско търсене и спасяване и други.

Това е достойния начин, защото тогава  чуждестранните мореплаватели ще са наясно какво ги чака, когато корабите им преминават през нашия район, особено големите пътнически с по над 1000 души на борда.

Стиска ли му на някого да предложи да се извърши това? Но, ако не се започне процедура по денонсиране, следва веднага да се започне изпълнение на задълженията си, така както международната морска общност го върши при инцидент с български кораби и/или наши моряци и пасажери в световния океан – спускат се, да ги спасяват без да говорят,  че нямат пари за това. А ако някоя спасителна служба по света не го стори, медиите ни справедливо ще проглушат ефира за нечовешко отношение, неизпълнение на международни задължения, граждански дълг и т.н.

Питам, не следва ли да мерим с един и същ аршин, или да я караме по прословутото ни дебелоочие, например: да ползваме системата за космическо спасяване «Коспас-Сарсат», без да имаме ангажимент към нея. България като, че ли е една от малкото останали страни в света, която хитрува по Бай Ганьовски.

Украинският кораб-близнак на "Перун" -  „Сапфир”, след класов ремонт
Украинският кораб-близнак на „Перун“ – „Сапфир”, след класов ремонт

В Черноморския регион например, Украйна като му дойде времето за ремонт, веднага възстанови спасителния си кораб близнак на «Перун». Преструктурира морската си спасителна служба и я прехвърли към друго министерство с цел разграничаване на контрола от изпълнението. Русия построи и въведе в експлоатация, нов модер многофункционален спасител. Румъния с по малък от нас по размери отговорен район, има два многофункционални спасителни кораба, дори по мощни от «Перун», които поддържа в изправност, нещо повече през миналата година единият от тях беше модернизиран за 6.4. милиона евро, комай с евро средства.

И още един съвсем пресен пример от Румъния само преди няколко дни. Цитирам извадка от медийното пространство: Румънският  министър Раду Строе подаде оставка вчера след обществени протести във връзка с бавна спасителна операция след самолетна катастрофа в понеделник-20 януари 2014 г.”.

Полски спасителни кораби. Многофункционален и SAR спасител от нова генерация (дясно)
Полски спасителни кораби. Многофункционален и SAR спасител от нова генерация (дясно)

Така трябва да постъпват достойните хора. Така, че уважаеми господа, не ни заблуждавайте, че няма пари.

Спасител "Кареев" (Русия)
Спасител „Кареев“ (Русия)

МВР закупува пожарна техника за 150 милиона, МЗ осигурява линейки за нуждите на бърза помощ. У нас и в другите страни се намират средства, а МТИТС, подкрепяно от  политици (?) си знае своето : Няма пари!

Уважаеми господа, така както доведохте морското ни спасяване до колапс, благодарение на неадекватни решения и асимилация, така сега намерете пари и незабавно предприемете действия за възстановяване на морската спасителна служба.

RSVOM плати 6,4 милиона евро за модернизиране на спасителен кораб "Hercules"
RSVOM плати 6,4 милиона евро за модернизиране на спасителен кораб „Hercules“

Истината за непонятното (само на външен вид), неградивно упорство на отговорните институции по коментираните теми е, че с отвличащи от същността на проблема становища и тези, някои се опиват да ни омагьосат и да прикрият безобразията, корупционни практики на предидущи управляващи от доста години насам.

И всичко това се върши спокойно и преднамерено, вървейки по костите на загиналите в нашия район хора и в бъдеще обречените да загинат такива. Ние считаме, че следва достойно да изпълняваме задълженията си, да бъдем лоялни, милосърдни и достойни граждани на световното морско общество.

Такова е становището на морските доброволци от «БУЛСАР», от чието име и по поръчение, вземам това отношение по темата за българско морско спасяване. Демократичните общества имат два много важни признака: пазарна икономика и граждански контрол. Нашата роля и задача в такова време е да бъдем коректив на Държавата и колкото и да ни пренебрегват, мачкат, пречат да съществуваме, няма да спрем да се борим, за адекватна защита на човешкия живот и екологията в нашите морски пространства. Такава е нашата мисия и кауза, която не се продава, на нея може само да се служи безкористно.

к.д.п. Никифор Герчев, председател БУЛСАР

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Доставяме високоспециализирани средства за отстраняване на експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на