Шест български кораба са нарязани през 2013 година

korabno-rejishte

Шест кораба, плаващи под флага на Република България, са били нарязани през 2013 година. Това съобщиха за Maritime.bg от базираната в Брюксел организация за предотвратяване на опасните практики за извеждане на кораби от експлоатация – Shipbreaking Platform.

Един кораб на българска фирма, който не плава под националния ни флаг, също е бил нарязан за скрап, според данните на екогрупата .

От експлоатация през миналата година са били изведени корабите – „Козница“, „Мальовица“, „Св. Георги“, „Zehra VI“, „Александър Димитров“, „Балтик Стар“ и „Йордан Лютибродски“. Те са с общ грос тонаж 114 401 тона.

Козница, IMO: 8325901, 16502 GRT
Козница, IMO: 8325901, 16502 GRT

Кораб Козница (Koznitsa) е построен през 1984 година. Бълкерът е нарязан на индийското корабно режище Аланг. На брега е изведен на 3 април. Съдът е бил собственост на Параходство Български морски флот.

Мальовица, IMO: 8203359, 16188 GRT
Мальовица, IMO: 8203359, 16188 GRT

Кораб Мальовица (Malyovitza) е построен през 1983 година. Бълкерът е скрапиран отново на индийското режище Аланг, където излиза на 2 август. Съдът е бил собственост на Параходство Български морски флот.

Св. Георги, IMO: 8518065, 7455 GRT
Св. Георги, IMO: 8518065, 7455 GRT

Кораб Св. Георги (Sv. Georgi) е построен през 1987 година. Нарязан е за метален скрап на турското корабно режище Алиага, където излиза на 23 декември. Оператор на кораба бе фирма „Сийборн трейд”, замесена в грандиозния наркоскандал с другия си кораб – „Св. Николай“. Регистриран собственик на „Св. Георги“ бе регистрираната в офшорна зона компания Danten LLP.

Zehra VI, IMO: 7620201, 3629 GRT
Zehra VI, IMO: 7620201, 3629 GRT

Кораб Zehra VI е построен през 1976 година. Съдът, собственост на „Тримпекс”, е бил изведен на брега на корабното режище Алиага в Турция на 7 януари. Преди това съдът е плавал под флага на Того.

Александър Димитров, IMO: 8417766, 23609 GRT
Александър Димитров, IMO: 8417766, 23609 GRT

Кораб Александър Димитров (Alexander Dimitrov) е построен през 1985 година. Нарязан е на корабното режище Читагонг (Chittagong) в Бангладеш, където излиза на 23 септември. Съдът е опериран от Параходство Български морски флот, а регистриран собственик, преди утилизацията му, е била фирма Tzarevetz Maritime Limited.

Балтик стар IMO: 8417754, 23409 GRT
Балтик стар IMO: 8417754, 23409 GRT

Построеният през 1985 година кораб Балтик стар (Baltic Star), собственост на Параходство Български морски флот е нарязан също на режището Читагонг (Chittagong) в Бангладеш. Там съдът излиза на 16 август.

Йордан Лютибродски IMO: 8515532, 23609 GRT
Йордан Лютибродски IMO: 8515532, 23609 GRT

Кораб Йордан Лютибродски (Yordan Lutibrodski) е построен през 1986 година. Оператор на съда е било Параходство Български морски флот, а регистриран собственик Sakar Maritime Limited. Съдът излиза на бангладешкото режище Читагонг (Chittagong) на 28 март.

shipbreaking-platformОрганизацията Shipbreaking Platform (SP) е глобална коалиция от неправителствени организации, които наблюдават процесите по извеждане на кораби от експлоатация. Това е единствената екогрупа, която ежедневно алармира за опасните практики за утилизация, които се практикуват най-вече на корабните режища в Азия.

1213 плавателни съда са били скрапирани през 2013 година. 645 са били продадени на подстандартни корабни режища в Индия, Пакистан и Бангладеш, информират от SP.

Около 40% от тези кораби са били собственост на компании от Европейския съюз. Новите регулации на съюза за нарязване на плавателни съдове влязоха в сила на 30 декември м.г. Въпреки това европейските корабособственици могат да ги избегнат, регистрирайки корабите си, които ще бъдат извеждани от експлоатация, под удобни флагове. Тази „вратичка“ ще осигури работа на подстандартните, токсични и опасни за работещите на тях режища в Азия, алармират от SP.

И сега основната причина, поради която собствениците продават кораби на режещите директно на плажовете, е огромната разлика в цените. Режищата в Южна Азия плащат с около 30% повече от европейските, които обаче отговарят на редица изисквания за опазване на околната среда и са под прекия контрол на национални и общностни органи.

Промяна на курса?
„През миналата година броят на нарязаните кораби не е значително променен в сравнение с предходната 2012г. Трябва да отчетем обаче един много показателен факт. През 2012 изведените за нарязване директно на плажове съдове са били 850, през миналата година обаче техният брой е намалял с 24% до 645 съда. Все повече корабособственици се насочват към по-чистото и безопасно утилизиране, в сравнение с предишни години. Това е много добра новина за околната среда и за работниците на режищата, включително и за този бизнес, който инвестира в по-добри технологии, щадящи природата“, заяви Патриция Хейдегер – изпълнителен директор на SP. „Но все пак трябва дебело да подчертаем, че собствениците от ЕС остават най-честите клиенти за подстандартните ярдове в Южна Азия“, допълни още тя.

| За изтегляне:

[col type=“half“]
Списък на скрапираните кораби през 2013 година (1213 кораба)
[/col]

[col type=“half last“]
Списък на корабите плавали под флагове от ЕС и скрапирани в Южна Азия (238 кораба)
[/col]

| Още по темата:
1119 кораба са нарязани през миналата година

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Морски организации настояват за включване на синята икономика в Плана за възстановяване

За включване на синята икономика в Националния план за възстановяване и устойчивост на България настояват в писмо до президента Румен Радев Българска морска камара Морски