Voima: Най-старият действащ ледоразбивач в света

001-Voima-2014w

На 24 януари, най-старият действащ ледоразбивач в света – финландският VOIMA (“сила”, “мощ”), излезе от пристанище Хелзинки за поредния сезон.

На 13 февруари корабът чества 60-годишнина.

Процесът по строителство на VOIMA започва след края на Втората световна война. Флотът ледоразбивачи на Финландия не търпи сериозни загуби и оцелява през същинската война, но след края й двата големи ледоразбивача – VOIMA (1924 г.) и JAAKARHU (“полярна мечка”) са предадени на СССР.

За да се възстанови тази сериозна загуба, на Wartsila е поръчан градежът на нов ледоразбивач през 1948 година. Първоначално е предвидено корабът да носи името INTO (“нетърпелив”). Съдът е технологично чудо за времето си. Финландците шеговито му слагат етикета “ледоразбивач 4х4”.

003-Voima-bow-propellersW-490x500Заради липса на средства, най-вече заради изплащаните репарации на СССР, килът на VOIMA е положен едва през 1951г., а 3 години по-късно съдът е завършен. След спускането му на вода, корабът доказва своята уникалност.

Само за ледовата кампания между 1955 – 1956 година, корабът оказва съдействие на 616 съда, сред тях и най-старият тогава ледоразбивач SAMPO (1898г.).

Три съда от същия клас са били построени за нуждите на СССР, а един е бил приет в Швеция. Дори последващите разработки на финландците – класовете “Karhu” и “Tarmo”, се базират на дизайна на VOIMA.

През 70-те години на миналия век е взето интересното решение корабът да не бъде изведен от състава на флота ледоразбивачи, а да бъде изцяло модернизиран. Причините за това са били свързани с цената – модернизацията на VOIMA е била 60% от цената за строителство на изцяло нов кораб. Освен това процесът по модернизация е осигурил работа за финландските корабостроителници, които по това време са изпитвали затруднения.

През 1978 година в Wartsila са сменени двигателите на ледоразбивача, а надстройката е била изцяло реконструирана. Година по-късно VOIMA отново служи в ледените полета.
004-Voima-2014w
През 2008 година правителството на Финландия реши да поръча нов ледоразбивач, построен специално за нуждите на Северно море. Тогава се заговори, че VOIMA ще бъде снет от експлоатация.

По-късно обаче стана ясно, че новият ледоразбивач трябва да замени кораба BOTNICA. Плановете за VOIMA са съвсем различни – съдът ще служи до поне до средата на 2025 година. Ако това се случи, то е напълно възможно съдът да чества своята 70-а годишнина в експлоатация.

Maritime.bg – Любопитно

Последни новини

Последни новини

Адвокат Владимиров за Vera Su: Неразбория от действия и бездействия на Морска администрация

Световна практика е да се реагира до 72 часа, а не след седмица. Това заяви в предаването "Денят" по ТВ1 адвокат Владимир Владимиров от най-реномираното българско адвокатско

Операцията с Vera Su: Заседнала баржа, навити въжете на винта на влекач, изсипан товар в морето

Заседнала е несамоходната баржа, на която снощи започна прехвърляне на част от товара на VERA SU. Съдът е бил изтеглен, след като в морето е изхвърлен част от вече

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент