Идва краят на кризата в шипинга

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-ship-made-money-water-image5687956

Морската индустрия е на път да излезе от най-дълбоката от три десетилетия депресия, стимулирана от свръхкапацитета на пазарите, от края на най-големия си възход през 2008 година.

Фирмите-собственици на кораби за превоз на сухи товари, може би ще се възстановят най-добре, казват анализатори, позовавайки се на увеличението на товари като желязна руда и въглища, които дори изпреварват наличния обслужващ тонаж и създават нужда от строителството на нови кораби, за първи път от седем години насам.

Танкерният пазар също ще се възстанови, тъй като нарастването на този флот се забави драстично, докато стратегическите проекти за запълване на петролните запаси в Китай и Индия засилват търсенето.

Възстановяването в сектора вероятно ще осигури “отсрочка” за най-тежко пострадалите фирми, които през последните няколко години работят на загуба. “Всичко все пак се базира на пазарните принципи”, казва Онг Чоо Киат, президент на U-Ming Marine Transport, една от най-големите публични шипингови компании в Тайван.

През изминалата година цените за ново строителство и кораби втора употреба тръгнаха нагоре, след като в много сектори на индустрията бе усетен полъх за възстановяване. Въпреки това, според много анализатори пазарът може да говори за сериозно възстановяване едва след края на 2016 г., но дотогава опасността от свръхкапацитета остава най-вероятната пробойна, която може да потопи всички надежди в шипинговата индустрия.

Основният двигател за възстановяването ще бъде продължаващата урбанизация в Китай и падащите цени на желязната руда, смятат експерти. Прогнозите са за 5,8% увеличение при насипните товари до 4,37 млрд. тона, според Barclays Research, цитирани от Блумбърг (Bloomberg) . Този ръст ще надхвърли капацитета на този тип кораби с около 5,3%.

Свидетели сме на първия ръст в търсенето на кораби за транспортиране на желязна руда, въглища, зърно и в по-малки обеми на торове, дървени трупи и соя, твърдят от Barclays. Въпреки това опасността за корабособствениците, придобили нов тонаж при бума в шипинга от 2007 година, не е преминала, а много от тях все още не могат да покрият загубите си, добавят от Drewry Maritime Research. За да излязат сметките на собствениците, купили например кейпсайз бълкери с дедуйет 180 хил. тона, дневната им ставка трябва да е около 45 хил. долара, далеч над днешните цени. В същото време подобни кораби, но поръчани след корабостроителния бум, са стрували около 56 млн. долара, според Clarckson Research.

Въпреки това анализаторите са убедени, че годината ще бъде по-добра за всички в индустрията.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.