Филологът Светослав Мичев влезе в борда на държавното предприятие, както Maritime.bg прогнозира преди дни
Ангел Забуртов е новият генерален директор на Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”, потвърди пред Maritime.bg самият той.
Повече от 10 години професионалният опит на Забуртов е свързан с пристанищата. Работи като директор на дирекция, а по-късно и главен секретар на Изпълнителната агенция „Пристанищна администрация”, заместник генерален директор на Националната компания „Пристанища”, заместник генерален директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”.
Завършил е Техническия университет – Варна и следдипломна квалификация в Икономическия университет в областта на банкирането и икономиката.
Специализирал е „Пристанищен мениджмънт” в Сингапур и САЩ, „Мениджмънт на контейнерни терминали” в Кралство Белгия. Завършил е специализиран курс по висш пристанищен мениджмънт към Международната морска организация при ООН.
Член на Изпълнителния комитет на Европейската организация на морските пристанища – European Sea Ports Organisation (ESPO) и национален представител в Международната асоциация на пристанищата – International Association of Ports and Harbours (IAPH).
Интервю на Д. Велев, Maritime.bg
Какви са основните проблеми пред развитието на ДП “Пристанищна инфраструктура”?
Ако ми бяхте задали въпроса “какви са основните проблеми пред пристанищната инфраструктура”, разговорът ни щеше да бъде доста дълъг и да се движи по ръба между реалността и мечтите. Сега ми давате възможност да се фокусирам върху организационните въпроси, свързани с предприятието. Най-важното на този етап за мен е успешното приключване на процеса по децентрализация на ДППИ. Това е процес, който започна преди няколко месеца, без излишна шумотевица, но пък с реален ефект. Надявам се, че съвсем скоро ще бъде факт новият устройствен правилник на предприятието. Вярно е, че функциите са регламентирани от Закона за морските пространства, пристанищата и вътрешните водни пътища на Република България, но начина, по който те се осъществяват ефективно, взаимодействието между териториалните структури и главното управление, правомощията на директорите по места могат в значителна степен да влияят върху положителните резултати.
В новия модел на управление на пристанищната инфраструктура залагаме на експертния потенциал на нашите териториални поделения и затова те ще бъдат натоварени с повече самостоятелност и отговорности. Надявам се, че това ще окаже влияние не само за по-оперативното решаване на конкретни възникнали проблеми, но по-важното, ще оптимизира комуникациите с пристанищните оператори и концесионерите. През последните години структурата на българските пристанища много динамично се промени, особено с процеса на концесиониране. Както поддръжката, така и развитието и модернизирането на пристанищата вече е съвместна мисия.
От друга страна, ние имаме ежедневни и преки контакти с корабособственици, товародатели, агенти и редица други компании, обвързани в сложния процес на водния транспорт. ДППИ предоставя редица услуги на тези компании и въвеждането на съвременни стандарти на обслужването е не по-малко предизвикателство. С европейски средства ни предстои изграждането на Националния център за документооборот в морския транспорт, което на практика ще създаде така очакваното електронно управление, а това не е друго освен облекчение за бизнеса.
ДППИ осъществява контрола и управлението на корабния трафик в морските пространства и по река Дунав. Информационните технологии са сфера, която се развива изключително динамично. Два от най-мащабните комуникационни проекти, финансирани със средства от Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. се реализират именно от ДППИ.
Системата БУЛРИС вече е изградена и пусната в експлоатация, вече започна нейното разширяване. На 25 този месец (февруари) в Русе ще представим изградената система и конкретните стъпки за нейното разширяване, които имаме амбицията да реализираме до 2015 г. В рамките на международния проект „IRIS Europe” , в който ДППИ е партньор, се разработва цялостната концепция за интегриране на РИС услугите на европейско ниво и това е сложен процес, който тепърва ни предстои.
В най-скоро време ще започне и разширяването на системата за управление на трафика на плавателни съдове в морските пространства – VTMIS. Това са не просто две глобални системи за контрол и управление на корабния трафик, това са „глобални” отговорности.
В програмата на ДППИ средствата от Оперативната програма „Транспорт” и финансирането по останалите проекти заедно със средствата от собствени приходи и от държавната субсидия, формират нашия инвестиционен портфейл. Ако искаме да реализираме по-смели проекти като изграждането на интермодалния терминал във Варна, преместването на пристанището или проекта „Супер Бургас”, трябва да се възползваме в маскимална степен от всички възможности.
Сега ние подготвяме конкретните проектни предложения за новия програмен период, ще продължаваме да търсим възможности за финансиране на различни наши дейности и по програмите за Европейска свързаност и по програмите за Югоизточна Европа.
[col type=”half”]В края на тази година ни предстои да приключим изграждането на географската информационна система на пристанищната инфраструктура, тя също се разработва с европейски средства. ГИС ще бъде много важен инструмент за бъдещото планиране и информацията ще бъде достъпна не само за нашите специалисти, но и за всички наши партньори в управлението на държавната собственост – оператори, концесионери, общини.
На какво ще наблегнете в работата си?
На работата.
За мен ДППИ не е ново работно място, а аз не съм нов за повечето от колегите. Да, имам свой стил – държа на професионалната прецизност и на отговорното отношение към задачите. Познавате ли мениджър, за който тези два фактора не са от значение?
Премина ли процесът по намаляване на щата на предприятието? Как се отрази на колектива?
Във всички структури на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” в страната работят общо 233 служители. Мисля, че съставът е напълно оптимизиран и засега аз не виждам никакви причини да го намалявам.
От няколко години ДППИ осигурява заетост на млади специалисти от висши учебни заведения, свързани със спецификата на нашата дейност. Само от ВВМУ през последните 4 месеца стаж при нас са преминали 16 студенти от специалности като „мениджмънт на водния транспорт”, „Корабоводене”, „Технология на кораборемонта”, Корабна радиотехника” и други. Част от младите специалисти стажуват в предприятието в рамките на проект на Министерство на образованието, в който ние сме партньор. И през тази година планираме да обявим стажантска програма. Може би след няколко години ще задавате тези въпроси на някой от сегашните ни стажанти.
Бяха извършени промени в състава на Управителния съвет на предприятието, как ги оценявате?
Не бих си и помислил да давам оценка на заповед на министър.
Управителният съвет има ясно дефинирани функции и те са различни от оперативните, с които е натоварен генералния директор. Не се съмнявам, че и в новия си състав УС на ДППИ ще работи конструктивно и отговорно.
Maritime.bg – Курс
[/col]
[col type=”half last”]
Артистична натура в пристанищна инфраструктура
Светлослав Мичев – филолог, влезе в Управителния съвет на предприятието на мястото на кап. Мирослав Петров, както прогнозира преди ден Maritime.bg. Мичев е бивш директор на Държавната агенция за бежанците, свален от поста след мегаскандал по обвинения за злоупотреби, но оневинен по всички от тях. Според някои назначението е изключително скандално, други пък коментират, че изборът е подходящ тъй като Мичев има стабилен мениджърски опит. Всъщност назначението може би е най-явният стрес-тест за морските неправителствени организации. Още за Светослав Мичев.
На върха в ДП “Пристанищна инфраструктура”
Управителния съвет на ДППИ вече е в следния състав: Ангел Забуртов, Светослав Мичев, Владимир Тодоров.
[/col]