Усвояването на Арктика

Снимка: Емил Сергев, Maritime.bg
Снимка: Емил Сергев, Maritime.bg

Глобалното затопляне, което доведе до рекордно по обем топене на арктическите ледове, облекчава достъпа до нефтените находища в арктическите ширини.

Увеличават се и възможностите за корабоплаването в Арктика. Международни компании все по-често изпращат свои товари през Северния морски път покрай крайбрежието на Русия, като по този начин печелят много време и не се подлагат на сериозни рискове, например от нападения на пирати. Увеличават се и възможностите за екстремен туризъм с кораби в Арктика.

| Вижте още: Полярният кодекс под обстрел 

Търговското усвояване на Арктика обещава не само изгоди, но и ни кара да търсим отговори на редица сериозни предизвикателства, с които се налага да се сблъскваме. Например, днес търговските плавателни съдове съкращават маршрутите си за сметка преминаването покрай арктическите брегове на Русия. По такъв начин, например, се съкращава прехода между Хамбург и Шанхай с над 3 хил. мили, а това е със цяла седмица по-малко в сравнение с прехода през Суецкия канал. Към Арктика все по-често заминават и туристически кораби. Но катастрофата на парахода Costa Concordia край бреговете на Италия нагледно демонстрира какви могат да бъдат последиците на корабокрушенията дори в наши дни и то в топли ширини.

А в условията на Арктика дори е сложно да се прогнозира колко време ще бъде необходимо за да бъде доставена помощ на мястото на авария. В случай на инцидент с плавателен съд някъде в Лаптево море, гибел на кораб и възможни човешки жертви могат да станат неизбежни. Туристическото корабоплаване в Арктика – това е реална заплаха за живота и сигурността на хората, смята координаторът по нефтогазова политика на глобалната арктическа програма WWF Михаил Бабенко. Но главните опасения, казва той, разбира се са свързани с ущърба за екологията.

„Лятно време топенето на ледовете става по-интензивно. Основната тенденция – съкращава се общата маса на леда в Арктика. Топенето на ледовете в Арктика породи илюзията, че тя станала по-достъпна. На практика, ледът не е главната и единствената сложност, която стои на пътя на активното икономическо усвояване – било то нефтогазов добив или транспортиране на товари, или увеличение на туризма. Основните рискове – това е вероятността от нефтен разлив, в това число под водата, което ще бъде сериозен удар за морските екосистеми в района“, коментира Бабенко.

За екологичния баланс е опасен и шумът от нефтодобива и корабоплаването. Според Михаил Бабенко, този шум негативно влияе на морските млекопитаещи и рибите. За да бъде намалено стресовото натоварване на екосистемата е необходимо да бъдат приети адекватни мерки. Те изискват установяване на специално оборудване, строителство на принципно нови плавателни съдове и на допълнителна инфраструктура и разработване на принципно нови технологии за борба с нефтени разливи. А това означава, че са необходими сериозни капиталовложения.

Русия вече се занимава с тези въпроси.

Ксения Фокина, „Гласът на Русия

Maritime.bg – Любопитно

Последни новини

Последни новини

Военноморският флаг на България ще намери своята проекция и в Южния океан

Военноморският флаг на Република България, развят за първи път от Дунавската флотилия, ще намери своята проекция и в Южния океан. Това каза началникът на отбраната адмирал