Български фирми имат реални шансове да придобият евтини държавни активи в Северна Гърция. Под натиска на международните кредитори в южната ни съседка е в ход мащабна програма по приватизацията на пристанища, летища, магистрали, курорти и пр.
От пряк интерес за страната ни е портът в Солун, тъй като наши фирми са сред най-големите му клиенти. Това пишат в нота до вицепремиера Даниела Бобева неакредитираният посланик Пантелей Спасов и ръководителят на Службата по търговски и икономически въпроси Иван Чалъков. Документът е одобрен от генералния ни консул в Солун Васил Вълчев. Идеята е да се даде насока в какво биха могли да инвестират нашите компании, пише в. „Преса„.
Около 15-20 големи български предприятия работят с порта. Ако през 2009 г. са обработени около 6000 контейнера за България през 2012 г. техният брой е скочил на 16 000, подчертава шефът на дружеството Сталианос Ангелудис. Неслучайно пристанището, където е и прословутата Солунска митница, отдавна ухажва българския бизнес. В края на миналата година дори беше открито специално бюро за обслужване на наши фирми. Проблемът е, че превозването на товарите от и за България в момента се осъществява само с автотранспорт. Атина е насочила усилията си да организира редовна жп връзка със София, така че контейнерите да се разтоварват в депо около столицата, а оттам през пристанищата на Дунав и Черно море да поемат към съответните страни.
Гръцкият жп оператор „Трейн ОСЕ“ е поел ангажимент да договори с българската страна отварянето на линия още през март т.г., по която да пътуват по два влака седмично.
Според нашите дипломати шефът на пристанището Ангелудис е „подсказал предпочитание“ към частни жп превозвачи. От БДЖ обясниха пред „Преса“, че само те имат договорено трасе с гръцките железници и досега не са водили разговори. Впоследствие предвидените два влака за София са отложени за април.
В Атина още не са взели решение дали да отдадат порта на концесия, или да го приватизират. До края на март това трябва да стане и тогава нашите фирми ще имат възможност да заявяват интерес и да подават оферти. Държавата държи 74% от акциите на порта. Засега единствената компания, изразила открито интерес към него, са руските железници РЖД.
Със сигурност цената няма да е висока, проблемът е в размера на средствата за модернизация. Според експерти инвеститорът ще трябва да вложи доста пари в следващите години. Пристанището има няколко терминала за насипни товари и контейнери при дълбочина 12 метра.
Пристанището в Солун има 17-вековна традиция. Новата му история започва през 1901 г., когато е конструиран първият пристан.
За 2012 г. общото количество товари, преминали през порта, е 13,8 млн. тона. Броят на контейнерите е 318 000. Приходите му са 52,9 млн. евро, а печалбата – 22,7 млн. евро. Пазарната капитализация на дружеството е 251 млн. евро.
Maritime.bg – Свят