Георги Мишков унищожи 6 български семейства. Това каза пред журналисти във Варна кап. Недялко Петров, който в неделя се завърна в страната, след близо три години престой в гръцки арести.
Сагата с кораб “Ина” започна на 22 юни 2011 г., когато съдът – плаващ под флага на Коморските острови, бе задържан в гръцки води. На борда му имаше 3000 мастър бокса цигари. Петима от българските моряци бяха държани пет месеца под домашен, по подозрения за участие в организирана група за контрабанда на цигари, а в края на годината бяха освободени с мярка подписка в България. Основен мотор за тяхното освобождаване бе телевизия “Скат”, която пое техните гаранции и разходите им по процеса. Само кап. Петров остана в Гърция, лежа месеци в арести, а по-късно бе приютен от наши сънародници в страната. Осъден е на 6 години затвор, но поради напреднала възраст е освободен с подписка през 2 месеца. „Нямаше с какво да заменят присъдата, нито с административно наказание – с нищо. Казаха, че е нямало как аз и капитанът (украинец, б.р) да не знаем, че цигарите са контрабандни”, сподели пред Maritime.bg той.
Честен подводничар
Членът (тогава) на Съюза на подводничарите в Република България – Георги Стоянов Мишков, гради бизнеса си със странни методи през последните години, твърдят негови бивши служители. Доста често той забравял да плаща възнаграждения. Претенции за стотици хиляди долара имат бивши негови служители, които обаче не смеят да ги търсят, след като „Ина” потопи империята му – луксозни къщи, возила, постоянно изразен висок стандарт у нас (и в чужбина). В същото време за себе си Мишков казваше, че е „честен български офицер”, подкрепян тогава от ръководството на Съюза на подводничарите, което не посмя да го изключи дори след като заточи шестима българи в Гърция. Всъщност на тях бе казал, че изпълняват рейс „по държавна поръчка от най-високо ниво”. Оказа се най-обикновена контрабанда. След ареста на кораба, Мишков лъжеше моряците, че ще им осигури защита, че няма никакви проблеми с товара. Все твърдения, които костваха на шест семейства много мъки, страдания, а за украинския капитан – загуба на съпругата. „Честният подводничар” обаче не трепна, кри се, лъжеше журналисти, лъжеше отчаяните жени на заточените в Гърция моряци. Лъжеше и съдружниците си, по техните думи. Успя да се измъкне от първите пуснати срещу него жалби у нас, но накрая попадна зад решетките в Гърция. Магистратите там му дадоха 10-годишна ефективна присъда. По-късно и подводничарите го изключиха, но не заради случая „Ина”, а „защото не плащал членски внос”. Оказа се, че Мишков дори твърдял в Гърция, че зад сагата стоят Майкъл Чорни и Тодор Батков.
[col type=”half”]
Частен случай
Maritime.bg започна собствено разследване на плетеницата от компании, които стоят зад фирмата-собственик на съда – „Ростов транспорт”, веднага след ареста на кораба. Резултатите бяха налице само няколко часа по-късно. Тогава лъснаха имената на другите собственици – Станчо Вълчев (Варна) и още две офшорки – Петерс Холдинг (Делауеър, САЩ) и Унико Холдинг (Белиз). В същото време близки на моряците у нас вече бяха подали жалби в прокуратурата. Именно тогава нещо забуксува, вероятно под натиска на определени фигури, шокиращо постановление издаде варненската Окръжна прокуратура, която показа – или пълна некомпетентност и неангажираност или абсолютна корупция и финансови зависимости. Известна варненска прокурорка (с много големи амбиции) се беше подписала под текст представляващ простичък преразказ на събитията, достоен за висока оценка по литература в 3-4 клас. Юристите обаче не я оцениха така. Специалисти казаха тогава, че прокурорското постановление е написано неграмотно, като в едно изречение съществуват действия осъществени в различни времена (сегашно, минало, бъдеще), от няколко лица, което е недопустимо от професионална гледна точка. Най-вече нито икономическа полиция, която също „разследва” случая, нито прокуратурата бе установила кои са собствениците на кораба. Тази неграмотност на варненските прокурори изпрати горещото пинг-понг топче „Ина” към Софийската градска прокуратура, от която – разбираемо, не можеше да се очаква по-добър резултат. Буквално до припадък прокурорите доведоха близките на моряците, когато репортер на Maritime.bg предостави пълните данни за всички участници в схемата, а те казваха в коридорите: „защо да се занимаваме с журналисти”; „за консултации ще таксуваме репортера 100 евро” и куп други бисери, зад които най-вероятно стояха финикийските знаци на „честния подводничар”. Същата бе позицията на Цветан Цветанов, който не обели ни дума за случая и на тогавашния външен министър Николай Младенов, който каза нещо, което никой не разбра, но стана ясно, че не е истина. По-късно се появи тезата, че именно високопоставени членове на ГЕРБ са забъркани в далаверата, имаше и подадени сигнали с такова съдържание към главния прокурор. В крайна сметка родната правосъдна система определи случая като частен и абсолютно неразгадаем, въпреки че и чужди служби са наблюдавали дейностите на Мишков, който преди време осъществявал оръжейни доставки с корабите си. Правителството на ГЕРБ по презумция, на автопилот, пък определяше всички моряци, които бяха задържани в други страни, за виновни (без съд, без присъда) просто така.
Операция ”Мишките”
Стотици моряци и граждани се включиха в два протеста през 2012 година в гр. Варна. Целта – незабавно задействане на държавната машина в подкрепа на моряците от „Ина”. Призивите за задържането на „честния подводничар”, които огласиха Варна, десетките плакати със зов за помощ, обаче не бяха достатъчни държавата да помогне на своите граждани.
[/col]
[col type=”half last”]
Кап. Петров, имаше ли съмнения сред екипажа на „Ина”, че товарът, който ще пренасяте е незаконен?
– Не знам за другите колеги, това на мен ми премина през главата, но после Мишков е казал да не се притесняваме и че става дума за държавна поръчка.
Докато правихте прехода, Мишков държеше ли връзка с кораба?
– Да, капитанът постоянно си държеше връзка с него. Даваше указания и нареждания.
Вярно ли е, че сте правили опит за влизане в малко пристанище на гръцки остров?
– Да, получихме нареждане да влезем в едно пристанище, беше по-малко от Балчик. Капитанът обаче се притесни, че през нощта маневрата е рискована. Слезе с лодка и огледа района, отказа се да влиза през нощта. Излязохме зад острова и на светло щяхме да влезем.
Тогава ли ви арестуваха?
– Тогава дойдоха катери на Гранична полиция, прелетя над нас хеликоптер. Свързаха се с нас с въпрос за товара. Капитанът каза, че возим цигари, тогава се качиха и ни помолиха под ескорт да отидем до Елефсис. Там ни арестуваха.
Свързахте ли се с Мишков и компания, след ареста?
– Капитанът го търсеше по телефона. Той казал, че всичко ще се оправи. После ни наложиха гаранции, които обеща да плати, но и това не направи. Две години май минаха и него го арестуваха в Гърция.
Видяхте ли се на делото или в затвора с него? Какво ви каза?
– На делото го видях, дори не се обърна към нас. Там не можахме да говорим. После го видях в затвора, там говорихме. Каза, че е натопен, че това не може да е истина, че никой, включително и той, не е виновен. Съдът обаче не смяташе така.
Какво ви струваше рейсът с „Ина”?
– Качих се за 3 000 долара, но този рейс съсипа здравето – моето и на семейството ми. Огромни суми дадохме за моя престой там, огромни нерви. Не знам какво да ви кажа, как да ви обясня, аз си знам.
Ще съдите ли Мишков и компанията му?
– Вероятно.
[/col]
Станчо х 2
Двамата съименници – Станчо Вълчев и Станчо Савов, се оказа забъркани в историята. Докато първият просто купил дялове на Мишков във фирмата, както сам твърдеше, то вторият най-безцеремонно си призна, че „намерил цигарите в имейла си”. През цялото време и двамата казваха, че всичко е наред, вероятно подучени от Мишков, който по същия начин успокояваше моряците. Всъщност Maritime.bg откри другият собственик на кораба – Вълчев, и организира среща между него и моряците. Точно тогава той обясни, че се чувствал излъган, но не посмя дълго време да разбули тайната над собствеността на двете офшорки, които също имат собственост над кораба през „Ростов транспорт”. Вълчев обаче призна в последствие, че зад една от двете фирми стои самият Мишков. Тези му твърдения пред медиите обаче бяха пропуснати от прокурорите, вероятно тенденциозно. Същите дори не назначиха разпити с него. Пред повече от 10 души – моряци и близки, в редакцията на Maritime.bg, Вълчев обеща да се погрижи поне за част от сумите, които дължи фирмата, в която участва. Тези му обещания не се състояха, но поне се извини и изрази разбирането си към трагедията на моряците, нещо което „честният подводничар” не направи.
СКАТ
[hana-flv-player
video=”http://www.maritime.bg/video/moryaci-korab-ina-bulgaria-2.m4v”
width=”540″
height=”340″
description=”Моряците от кораб “Ина” вече в България”
clickurl=”http://www.maritime.bg/video/moryaci-korab-ina-bulgaria-2.m4v”
clicktarget=”_blank”
player=”4″
autoplay=”false”
loop=”false”
autorewind=”false”
/]
Видео архив, Maritime.bg (01.12.2012г)
Единствено Скат ТВ оказа съдействие на бедстващите български моряци. Медията, собственост на Валери Симеонов, осигури необходимите средства за плащане на гаранциите на петимата моряци, които бяха освободени преди кап. Петров. Родолюбивата телевизия им осигури и последващата правна защита, за което вместо похвала, получи упреци от управляващите. Същите, които се гавриха с моряците, Скат, нейните репортери и Maritime.bg през тези години, навярно са останали безмълвни след произнасянето на съда в Нафплио – пълно оневиняване на петимата българи и затвор за „честния подводничар”.
Още от видео архива на Maritime.bg:
Видео архив:
Видео: Главният механик Николай Туртов след завръщането в България (01.12.2012)
[hana-flv-player
video=”http://www.maritime.bg/video/TURTOV 1.m4v”
width=”540″
height=”340″
description=”Моряците от кораб “Ина” вече в България”
clickurl=”http://www.maritime.bg/video/TURTOV 1.m4v”
clicktarget=”_blank”
player=”4″
autoplay=”false”
loop=”false”
autorewind=”false”
/]
[ultimate 2 /]
Maritime.bg – Курс