Проект DaHar: Стратегическо партньорство на девет пристанища

Първата фаза приключи с взаимно споразумение

koraboplavane-reka-dunavКонкретни стъпки в развитието на 9-те пристанища, които участват в проект DaHar – „Развитие на пристанищата по река Дунав” са намерили място в интегрираната стратегия, която е резултат от изследванията и дискусиите на партньорите през последните години. Това съобщиха пред Maritime.bg от ИА „Морска администрация“.

Бяха изработени  местни планове за устойчиво развитие на Дунайварош (Унгария), Енсхафен (Австрия), Галац и Гюргево (Румъния), Нови Сад (Сърбия), Вуковар (Хърватия), Силистра и Лом (България) и Братислава (Словакия). В центъра на вниманието бяха не само въпросите за плавателността на река Дунав, но и очакваните икономически резултати. Беше направено проучване какви земеделски и промишлени изделия могат да бъдат транспортирани по вода. Оказа се, че пристанищата на Дунайварош (Унгария), Вуковар (Хърватия) и Нови Сад (Сърбия) работят със значителни количества зърнени храни, което означава, че екологичният и рентабилен воден транспорт предлага добро решение за икономиката в региона. А след подобряване,  пристанищните услуги ще дават възможност за по-икономични и гъвкави решения. Тъй като създаването на ефективна железопътна и шосейна връзка между пристанищата е съществена част от плановете за развитие, главната цел на проекта е превръщането на пристанищата в логистични центрове на отделните области.

За пристанище Силистра (България) най-належащите проблеми за решаване са подобряване на железопътните и шосейни връзки. Пристанище Енсхафен (Австрия) пък би могло да се превърне в най-влиятелния логистичен партньор в промишления регион. Същото се отнася  и за Братислава (Словакия), през чиято територия преминава промишлена продукция от три държави. Тези анализи показват, че за осъществяването на плановете, най-важната задача на партньорите по проект DaHar е да поддържат добро сътрудничество.

При Гюргево (Румъния) се пресичат три трансевропейски транспортни мрежи. В случай, че пристанището се свърже с редовен транспорт по вода и усвои максималния потенциал товари, то би могло да стане важен икономически и стратегически фактор в областта. Въвеждането на европейски стандарти за транспорта по Дунав и осигуряването на трансграничен поток на информация, също би могло да има благоприятен ефект върху трафика и на други пристанища, участващи в проект DaHar.

С развитието на товарния транспорт по Дунав – който е устойчив и екологичен – региони, които са вътрешни, също биха станали достъпни .

Осъществяването на идеите за развитие на пристанищата би направило водния транспорт привлекателен и за нови клиенти, които биха могли да усвоят икономическия потенциал на отделните области. В дългосрочен план, това би довело до ръст на икономиката: биха се открили нови работни места и би се повишил жизненият стандарт в регионите.

За проекта
Община Дунайварош започва проект DaHar като водещ партньор през април 2011 г., по програмата на ЕС за стратегическо развитие – „Югоизточна Европа 2007 – 2013”. Партньорите са 10 от 8 държави (Австрия, Белгия, България, Унгария, Румъния , Словакия, Хърватия и Сърбия). Целта е да се координира дългосрочното логистично развитие на пристанищата и да създаде стратегия за партньорство в малките и средни пристанища и градове. Дунав играе важна роля в товарния транспорт по вътрешните водни пътища, но днес все по-малко отговаря на международните изисквания поради удължаване на отливните периоди, липсата на инфраструктура, недостатъчно развитата  логистична мрежа и неефективната употреба на остарелите пристанищни съоръжения.

Успехът на проект DaHar постави основата. Най-важната задача на DaHar II е по-нататъшното развитие на пристанищата, предложено от проучванията на партньорите, експертите и акционерите. Например водещият партньор, община Дунайварош, планира да създаде логистичен и обслужващ център с цел откриване на работни места и стимулиране на икономиката  на място, където се пресичат важни коридори на водния и сухопътния транспорт в Европа. С инвестирането в 3-та фаза, пристанището ще бъде с 6 милиона тона оперативен и 3,2 тона товарен капацитет, ще се свърже напълно с автомобилната и железопътната мрежа. В пристанището ще се предлагат и кораборемонтни услуги, ще работи митница и терминали, предназначени за обслужване на различни логистични потребности.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Военноморският флаг на България ще намери своята проекция и в Южния океан

Военноморският флаг на Република България, развят за първи път от Дунавската флотилия, ще намери своята проекция и в Южния океан. Това каза началникът на отбраната адмирал

Актриса от Бургас кръщава кораба на ВВМУ в Деня на освобождението на Варна

Номинираната за „Оскар“ българска актриса – Мария Бакалова, ще стане кръстница на кораб "Св. св. Кирил и Методий". Новият военен и научно-изследователски кораб бе закупен за

Предлагат отличен за смелост български моряк за „Почетен гражданин на Варна“

Отличеният за смелост от Международната морска организация (IMO) български моряк Едуард Тавитян е предложен за званието „Почетен гражданин на Варна”. Това съобщиха пред

Контраадмирал Михайлов: България не е изоставена, ценен член сме за НАТО

От българска гледна точка присъствието на постоянно разположени военноморски сили в Черно море е изключително важно, защото това показва единството в Алианса. Показва съвместимост