
За още една трудна година трябва да се подготви морската индустрия. Това каза изпълнителният директор на най-голямата в Китай шипингова компания – China Ocean Shipping Group Co. (COSCO). Според него причината за продължаващата криза е свръхкапацитетът. „Възстановяването ще отнеме много време”, каза още в своето интервю пред Ройтерс Ма Зехуа (Ma Zehua), и добави: „Пред нас има още много изпитания”.
Групата COSCO е една от най-големите контролирани изцяло от правителството компании в Китай. Конгломератът оперира повече от 700 кораба, които обслужват линии в над 1 600 пристанища. COSCO е основен акционер и в пет публични дружества, сред които – China COSCO Holdings Co. и COSCO Corp. (Сингапур).
[col type=”one-fourth”]Контрааргументи:
Идва краят на кризата в шипинга
[/col]
[col type=”three-fourth last”]
През миналата година последната компания обяви, че нетната й печалба се е свила със 71%, докато China COSCO Holdings Co., която е флагман в групата, обяви, че е възможно да генерира минимални печалби. Същото дружество отчиташе загуби през 2011 и 2012 година, опита да ги покрие като продаде логистичното си подразделение, дялове в компания за производство на контейнери и офис имоти. Според Ма Зехуа обаче е малко вероятно China COSCO да генерира печалби през тази година, а като причина той посочи – несигурността и състоянието на глобалната икономика.
[/col]
”Буквално не сме обяви цели за резултатите на China COSCO, просто защото не сме сигурни дали няма да натрупа загуби през тази година. Пред нас няма много останали ходове за справяне със загубите, чрез продажба на активи”, каза още шефът на COSCO.
Морската индустрия се бори със свръхкапацитета от началото на глобалната финансова криза, след като трябваше огромен брой нови кораби да бъдат „погълнати” от транспортните пазари, които буквално бяха заляни от тях в периода 2007 – 2009 година.
[col type=”three-fourth”]
Основно главоболие за бизнеса остава именно неизползваемият капацитет на различни типове плавателни съдове, въпреки, че се наблюдават някои предпоставки за подобряване на бизнес климата. 40% от всички анкетирани собственици на кораби твърдят именно това, пише в доклад на международната адвокатска компания Norton Rose Fulbright.
[/col]
[col type=”one-fourth last”] Изход:
1119 кораба са нарязани през миналата година
[/col]
Maersk Line, част от датската петролна и шипингова група A.P. Moller-Maersk Group, изведе от своя флот около 1% от корабите си в периода 2012 – 2013 година. Въпреки това, изпълнителният директор на компанията Сорен Скоу (Soren Skou) каза, че не е голям оптимист и дори предположи, че шипинговата индустрия може да се възстанови едва през 2018 година.
China COSCO също намали броя на своите кораби с между 1 и 2%, каза изпълнителният директор.
[col type=”half”]
Обединения и продажби:
Hapag-Lloyd купува част от CSAV
Euronav купи всички VLCC на Maersk
Israel Corp. губи контрола над ZIM
[/col]
[col type=”half last”]
През миналия месец компанията, управлявана от Ма Зехуа, сключи споразумение с конкурента си China Shipping Group за стратегическо използване на ресурси за терминални операции, корабостроене и в други области. Зехуа отказа да говори пред Ройтерс за споразумението, но не отрече за предстояща консолидация.[/col]
Именно такива процеси – по обединяване, започнаха големите играчи на контейнерния пазар. Може би точно този курс ще изведе шипинга от кризата, смятат някои анализатори.
Maritime.bg – Свят