
Открита е обществената поръчка за инженеринг и строителство на нова естакада на нос Шабла. 6,2 млн. лева са предвидени за инженеринговата дейност и отделно 150 хил. лева за строителния надзор, обясниха пред Maritime.bg от Държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура”. Припомняме, че собствеността на съоръжението премина към МТИТС с решение на Министерския съвет от октомври 2012 година.
Естакадата при нос Шабла е завършена през 1969 година. Съоръжението е трябвало да подпомага търсенето, проучването и добива на нефт и газ в Тюленовското находище. Поради неефективност, по-късно тази й дейност е преустановена. Известно време съоръжението става база на специализирани институти за проучване на морето.
С решение на Министерски съвет от 2003 година, естакадата е включена в дълготрайните материални активи, които се предоставят на „Проучване и добив на нефт и газ“ АД, със задължение за експлоатация и поддръжка. Няма информация компанията да е вложила средства за изпълнение на ремонтни работи, независимо, че съоръжението е със значително нарушена конструкция и е опасно за експлоатация.
От ДППИ обясниха пред Maritime.bg, че до момента са предприети предварителни стъпки за установяване състоянието на съоръжението. Така се осигурява реалистично планиране на бъдещите възстановителни работи, подчертаха от предприятието. На място са извършени огледи на естакадата, проучена е и собствеността на прилежащите терени.
Припомняме, че в края на 2012г. бе възложено изготвянето на прединвестиционно проучване за основен ремонт и реконструкция на пристанищното съоръжение. На основание получените резултати беше определена и предварителната стойност на ремонтно-възстановителните работи, именно около 7 милиона лева.
От предприятието обясниха, че към датата на предаване, съоръжението, както е записано в приемо-предавателния протокол, е експлоатационно негодно и навигационно опасно, „като след 123 м. до островната сондажна площадка естакадата е прекъсната и конструкцията е потънала в морето”.
Всичко това налага проучване и подробен технически анализ на фактическото състояние на съоръжението, както и обследване на прилежащата акватория и брегова ивица, уточняване статута на прилежащата територия, въз основа на което да се изготви необходимата проектна документация, включително и ПУП за определяне границите на прилежащата към съоръжението брегова ивица. Въвеждането му в експлоатация ще бъде възможно след изпълнение на строително-монтажните работи за пълното му възстановяване.
В момента съоръжението е неизползвамемо, поради изключително лошото му състояние. Конструкцията е с ръждясали и напълно изгнили метални части, скъсани елементи, частични и цялостни разрушения на места. Възстановяването на пристанищното съоръжение при нос Шабла е от съществена важност за контрола, усвояването и развитието на морските пространства. Преди всичко обаче то е важно за икономическите интереси на държавата, с оглед и на предстоящите проекти за проучване и добив на природни ресурси.
Срокът за изпълнението на поръчката с предмет: „Инженеринг за възстановяването на пристанищно съоръжение при нос Шабла – морска естакада с островна площадка”, която сега е обявена от ДППИ, е 14 месеца. Пълният обем дейности, които ще бъдат възложени изисква извършването на проучвателни работи, проектиране и строително-монтажни работи за изпълнение на проекта.
“Строителните дейности ще бъдат изпълнявани при сложни условия, значителна част от тях – под вода, поради тази причина се изисква прецизност и по-специфични хидростроителни дейности, затова считаме, че срокът е оптимален“, обясниха още от ДППИ.
Местното управление в гр. Шабла пък изтъква значението на проекта за развитието на туризма в района. Именно нова естакада ще осигури значителен туристически поток към Шабла, смятат от общината. Всъщност друга идея, по която вече има резултати, е допускането на туристи във фара на носа. Всеки петък български и чуждестранни туристи ще могат да влязат в Шабленския фар. Кулата ще бъде отворена общо 9 пъти през юли и август, обясниха от Община Шабла.
Maritime.bg – Курс