ОМV вижда газов потенциал в Черно море

Графика: Капитал
Графика: Капитал

Потенциалът за добив на природен газ от блок „Хан Аспарух“ – един от най-перспективнитe български участъци в Черно море, е значителен, а залежи най-вероятно има в дълбоководните му зони. Предстоят проучвателни сондажи, след които ресурсите ще бъдат оценени по-точно, обясни за „Капитал Daily“ представител на OMV. Австрийската компания е една от трите западни фирми, които търсят газ в граничещия с румънски води блок.

В средата на 2012 г. консорциумът на френската Total (40%), ОМV (30%) и испанската Repsol (30%) спечели конкурса на правителството и получи право на петгодишни проучвания в „Хан Аспарух“. При сключване на договора обединението даде и предварителен бонус от 40 млн. евро на държавата. Местният добив покрива около 6-10% от потреблението на газ в страната, показват отчетите на държавния доставчик „Булгаргаз“. Проучванията дават надежда, че делът може да се увеличи сериозно и така да се намали зависимостта от внос. Преди две години румънската Petrom, в която мажоритарният дял е на OMV, и американската ExxonMobil обявиха първи оценки за наличие на между 42 и 84 млрд. куб.м газ в румънския блок „Нептун“, който граничи с „Хан Аспарух“ (виж графиката). Потенциално могат да се извличат около 6.5 млрд. куб.м газ на година, показа допълнително изследване на данните от сондажа.

Близостта дава надежда на експертите, че и в недрата на българския участък има газ и нефт. „Хан Аспарух“ започва на около 80 км от брега, дълбочината му е между 100 и 2200 м. За сравнение, при „Нептун“ морското дъно е на между 50 и 1700 м.

Под хиляди левги
Преди два месеца приключиха сеизмичните изследвания на „Хан Аспарух“ по триизмерна технология. Те обхванаха 7740 кв. км от общо 14 220 кв. км, върху които се разпростира участъкът. Това според OMV e най-мащабното подобно проучване в Черно море. Сеизмичните 3D данни ни позволяват да изследваме слоеве на дълбочина до 8-10 км под повърхността, обясни за „Капитал Daily“ Валтер Коси, който е мениджър на OMV по проучванията в България. Сега по думите му информацията трябва да се обработи и първите резултати ще се ясни до средата на 2014 г., а интерпретацията им трябва приключи до края на годината. Новите данни ще разкрият на OMV новости за геологията на Черно море, които може да са полезни и в бъдещи изследвания. Първите сондажи в „Хан Аспарух“ ще бъдат направени от Total и са планирани за периода от 2015 до 2017 г.

Според Валтер Коси има потенциал в откриването на въглеводородни натрупвания в този блок. „По-подробна оценка на ресурсите ще бъде извършена след интерпретацията на геофизичните и геоложките данни и пробиването на проучвателните сондажи. Съществуват геоложки прилики с румънските води в близост, но блок „Хан Аспарух“ има допълнителен потенциал в по-дълбоките скали“, смята Коси. Това се потвърждава и от компанията Repsol, вторият партньор в консорциума, която определя блока като район „с голяма геоложка сложност и перспективност“.

Твърде рано е да се обявяват конкретни резултати, но е важно, че „Хан Аспарух“ има потенциал, коментира за „Капитал Daily“ Христо Казанджиев, бивш директор на дирекция „Природни ресурси и концесии“ в икономическото министерство. Той припомни, че oт 2000 до 2008 г. ОМV е проучвала територии, обхващащи грубо половината от блока, но интересът на фирмата се подновил след откритията в близката румънска акватория. „Сега първата стъпка е да се докаже, че това, което се предполага от геолозите, действително съществува“, каза Казанджиев.

От ОМV не разкриват колко струват изследванията. Според официална информация цялата проучвателна програма на блок „Нептун“ ще струва на Petrom и ExxonMobil около 1 млрд. долара.

Вече по-внимателно
От своя страна Европейският съюз преосмисли мерките срещу инциденти при проучванията и добива на горива в открито море. Поводът беше авария през 2010 г. на нефтената платформа Deepwater Horizon, собственост на BP, която предизвика огромен петролен разлив в Мексиканския залив. В резултат през 2013 г. се появи евродирективата за безопасността на свързаните с нефт и газ дейности в крайбрежни води. Целта е най-добрите практики да се прилагат във всички крайбрежни зони на Европа, където има активни проучвания или добив. Kато оператор на сондажите сега Total aдаптира новата директива като допълнение към своите високи стандарти за безопасност, обясни Валтер Коси.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент