
През 2002 година в Ламанша потъна автомобиловозът TRICOLOR. 55’000-тонният кораб плаваше под флага на Норвегия, а на борда му имаше 2871 автомобила – Volvo, Saab и BMW, на обща стойност над 100 млн. щ. долара.
Причина за инцидента стана сблъсък с друг кораб – контейнеровоза KARIBA. Докато последният остана стабилен и достигна до близко пристанище, TRICOLOR потъна в изключително натоварена зона едва на 30 метра дълбочина.
През следващите две седмици останките на кораба бяха ударени от още три кораба, въпреки постоянното наличие на полицейски катер и обозначителни знаци. През 2003 година специализираната компания SMIT (Нидерландия) започна операция по изтегляне на кораба.

Необходимо бе корпусът на кораба да бъде нарязан на секции, нещо което може да бъде избегнато, ако останките бяха с по-малки размери.
За целта бяха използвани две самоповдигащи платформи и специална система за рязане с диамантено въже. Използвайки различни технологии, екипът на SMIT създаде триизмерен модел на останките, а на негова база планира разполагането на системата за рязане.
Снимки от операцията:
[oqeygallery id=149]
TRICOLOR бе нарязан на 9 секции, всяка от които с тегло между 400 – 600t. С помощта на плаващи кранове всички секции бяха изтеглени, заедно с автомобилите в тях. След тази операция, няколко седмици продължи прочистването на морското дъно от останалите по-малки парчета метал. Целият процес продължи около година.

Сблъсъкът между TRICOLOR и KARIBA се повтори, но с други участници, смятат някои експерти. Десет години по-късно, отново през декември, в натоварена зона се сблъска автомобиловозът BALTIC ACE и контейнеровоз CORVUS J. Двата кораба се намираха преди порт Ротердам. 11 моряци от екипажа на BALTIC ACE загинаха при инцидента. Сред спасените бе единственият българин на борда – Тодор Демерджиев, завършил „Корабоводене” в ТУ – Варна през същата година. В момента на сблъсъка Демерджиев бе на мостика на BALTIC ACE. Бързо след удара автомобиловозът се преобърна и потъна.
Днес бе съобщено, че консорциум между фирмите BOSKALIS и MAMMOET SALVAGE ще извърши операцията по изтегляне и изваждане на потъналия през 2012 година автомобиловоз. До края на тази година двете компании трябва да прехвърлят останалото в танковете на кораба гориво.
През следващата година пък ще започне сложната операция по прерязване корпуса на кораба на секции. Останките на BALTIC ACE лежат на дълбочина около 35 метра, като най-високата им част е едва на 10 метра под морското равнище, в една от най-товарените зони. В района, където потъна автомобиловозът, годишно преминават най-малко 16 000 кораба.
Към момента не е известно колко гориво е останало на борда на кораба и каква част от него е абсорбирана. Предполага се, че в танковете на BALTIC ACE има около 540 000 литра гориво и над 1 400 автомобила, което според местни експерти е предпоставка за сериозна екологична катастрофа.
BALTIC ACE ще бъде нарязан на секции по същия метод, използван при изтеглянето на TRICOLOR години по-рано. След това секциите ще бъдат изтеглени, заедно с товара в тях, поставени на баржи с помощта на плаващи кранове и нарязани на метален скрап на брега.
Потъването на BALTIC ACE роди международен дебат за сигурността на този тип кораби, който продължава и към момента.
Вижте още: Вадят Baltic Ace, спасеният Тодор Демерджиев продължава кариерата си на море
Maritime.bg – Курс