Корабното режище във Варна не представлява опасност за околната среда

korabno-rejishteКорабното режище във Варна не представлява никаква опасност за околната среда. Това казаха пред Maritime.bg от компанията, която е ангажирана с изваждане на потъналото имущество в района на островната зона във водите на Варненско езеро. 

“Варненско корабно режище” ООД е извършила обстоен подводен оглед на останките от стари кораби. “Не са налице никакви опасни материали. Някои експерти смятаха, че е възможно там да има гориво, но нашата проверка установи, че то се е абсорбирало през годините”, каза пред Maritime.bg Бисер Иванов от натоварената с нелеката задача компания. 

Останките на м/к Ангел Кънчев ще бъдат извадени най-трудно, обясниха от "ВКР". Снимка: "ВКР"
Останките на м/к Ангел Кънчев ще бъдат извадени най-трудно, обясниха от „ВКР“. Снимка: „ВКР“

Въпросните потънали кораби лежат през последния четвърт век във водите на Варненското езеро. Maritime.bg откри и едни от първите работници на обекта, който започва да действа доста преди 1989 година. Георги Иванов е бил в екипа на Николай Маринов (Кранево, б.р), който при изключително сложна операция успява да премести във Варна част от корабите, които са били първоначално край Шабла. “Първо източихме горивото. Да е останало много малко. Нямаше как да режем, ако в цистерните имаше нафта. Тази нафта и да е останала то е било много малко, за толкова години е изчезнала. И да кажа, как ще оставим гориво, като те и на работниците раздаваха, а и много се изкраде. Тогава още целият азбест и изолации ни накараха да махнем, нищо опасно не остана”, спомня си възрастният мъж.  

От “Варненско корабно режище” пък искат местните институции да им окажат съдействие за решаване на проблема. От дружеството отчетоха, че някои органи забавят целия процес, но не пожелаха да ги назоват. Планирано е до няколко седмици операцията по изтегляне да започне. “Това обаче зависи от спазването на срокове. Много от отговорните към процеса институции забравят това си задължение, други пък вероятно от непознаване на материята ни въвличат в безсмислени бюрократични процедури”, обясни още Бисер Иванов от “ВКР”.

От м/к "Полиникис" са останали само дъното и бордовете му. Снимка: "ВКР"
От м/к „Полиникис“ са останали само дъното и бордовете му. Снимка: „ВКР“.

За да може да се освободи фронт за работа във водите на езерото, първо ще бъде изтеглен кораб “Полиникис”. От него са останали само части от бордовете и дъното. Именно с неговото изтегляне ще се осигури достъп до останалите съдове – “Ангел Кънчев”, минимални останки от “Буревестник” и двете десантни баржи, които лежат там.  

Все пак от “ВКР” уточниха, че останките представляват опасност, но за малки плавателни съдове, които преминават в района. “Не е изключен подобен инцидент, но за щастие околната среда не може да бъде замърсена от останките, нито при предстоящата операция по изваждането им”, уточняват още от “ВКР”.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Предлагат отличен за смелост български моряк за „Почетен гражданин на Варна“

Отличеният за смелост от Международната морска организация (IMO) български моряк Едуард Тавитян е предложен за званието „Почетен гражданин на Варна”. Това съобщиха пред

Контраадмирал Михайлов: България не е изоставена, ценен член сме за НАТО

От българска гледна точка присъствието на постоянно разположени военноморски сили в Черно море е изключително важно, защото това показва единството в Алианса. Показва съвместимост