Дойчин Дойчев невинен за тоновете кокаин на борда на „Свети Николай“

Снимка: Среща на близките на моряците от "Св. Николай" с Дойчин Дойчев, автор: Maritime.bg
Снимка: Среща на близките на моряците от „Св. Николай“ с Дойчин Дойчев, автор: Maritime.bg

Специализираната прокуратура е свалила обвиненията от Дойчин Дойчев и Руслан Колев – единствените двама уличени у нас за хванатия с три тона кокаин български  кораб „Свети Николай“, съобщи в-к „Преса„. Доказателства за участието им в трафика на наркотика не са открити. По тази причина българското и испанското правосъдие не „проявяват интерес към тях“, става ясно от постановление на наблюдаващите прокурори Андрей Андреев  Биляна Дукова.

Това става почти две години след като властите на Иберийския полуостров взеха на абордаж плавателния съд край бреговете на град Кадис. На борда бяха задържани 21 българи – капитанът Иван Станчев и още 20 души екипаж. По-късно в носовата част на кораба полицията откри 108 вързопа. Всеки от тях съдържал по 25 пакета с кокаин с чистота над 75%. Според испанците цената на пратката надхвърля 90 милиона евро.

Докато гледахме по телевизията как в Кадис разтоварват тоновете дрога, у нас ГДБОП задържа корабособственика Дойчин Дойчев и софиянеца Руслан Колев – син на бивш дипломат. Двамата бяха посочени, че са участвали в набирането на екипаж и в трафика на кокаина. В крайна сметка прокуратурата не е намерила достатъчно данни за първоначалните си твърдения.

Пратка на колумбийската мафия

Зад рекордната пратка с кокаин стоят братята колумбийци  Диего Алберто Велес Гарсон и брат му Луис Едуардо, сочи разследването, проведено на територията на няколко държави. Двамата се заели с организацията на пратката още в началото на 2012 г. Привлекли все верни хора –  колумбийци, испанци от галисийския клон на техния  картел и българи. Детайлите по вноса били уговаряни в поредица срещи. Главна роля в тях играел дясната ръка на братята Велес –  колумбиецът Хайро Калвера. От испанска страна най-високо в организацията стоял Хосе Отеро –  бивш служител на испанската жандармерия.

Разследването така и не успя да установи обаче кои са българските босове – партньори на колумбийско-испанската мафия. Откри само изпълнителите на поръчката. Контакт с нашенците поддържал  лично приближеният до братята Велес Хайро Калвера. И неслучайно, защото именно те е трябвало да прекарат по море от Южна Америка в Испания безценната за тях стока.

На 14 юни 2012 г. около 14,15 часа на терасата на един бар на улица „Хуан Еспаньол“ № 58 в Мадрид Калвера се срещнал очи в очи с неизвестен по делото галисиец и с Иван Станчев. По-късно българинът става капитан на кораба.

Късно вечерта на същия ден Станчев и Калвера се видели в друг мадридски бар със самия бос Луис Едуардо, от когото нашенецът получил пари за транспортни разходи.
В нощта на 3 август 2012 г. в друго заведение пък Калвера се видял и с галисийците, за да се увери лично, че е уредено прехвърлянето на стоката от кораба майка („Св. Николай“) на друг плавателен съд, който ще я закара до сушата. Твърди се, че на разговорите присъствал и българин с неустановена по делото самоличност.

Мистерия с корабите

Българското участие в схемата се свежда до трафика на кокаина с кораба „Свети Николай“. Разследването ще разкрие обаче, че кокаинът е бил натоварен някъде край Кабо Верде или по  бреговете на Бразилия. Това е станало преди 27 юли 2012 г. Интересно е, че дотогава плавателният съд се е казвал „Бургас 3“. После бил прекръстен, за да се скрие от кредитори, твърди корабособственикът.
Много въпросителни има и около набирането на екипажа.

Плавателният съд е собственост на регистрираната в Великобритания фирма „Нортпул“. В нея участие има Дойчин Дойчев – същият, който после ще стане обвиняем по делото. Това дружество дава кораба под наем на регистрираната на Британските Вирджински острови фирма „Превиати“, управлявана от гражданина на ЮАР Джеймс Андерсън.

Фирмата наемател сключва договор за мениджмънт със „Сийборн трейд“, в която отново участва Дойчин Дойчев. Неговата роля е да осъществява безопасно плаване на кораба. Част от екипажа е подбран от самия Дойчев, а друга – от фирмата наемател „Превиати“. Наетите от „Превиати“ хора са плавали първо на друг кораб – „Варна 5“ (в един момент името му също е променено). Този плавателен съд също бил нает от „Превиати“ и Джеймс Андерсън.

През април 2012 г. южноафриканецът се договаря с Дойчин Дойчев да размени кораба „Варна 5“ със „Свети Николай“, който в онзи момент се казва „Бургас 3“. А 10 наши моряци са прехвърлени на „Свети Никола“. Тези хора  били наети от неизвестен по делото българин, който действал по заповед на Андерсън. Също той чрез фирма „Превиати“  изпраща  Иван Станчев като капитан на плавателния съд. Той се присъединява към екипажа в транзитната зона на Казабланка.  През юни 2012 г. на „Св. Николай“ се качва и старши помощник-капитанът Антоний Колев, който също е избран от наемателите.

Вече с полунов екипаж, корабът тръгва по направление Джорджтаун за товарене на захар. На два-три дни от южноафриканския град Джеймс Андерсън дава заповед корабът да спре, после ту тръгва, ту спира, курсът се променя –  плава между Северна Африка и Южна Америка, влиза за ремонт в испанския град Хихон и др. По-късно част от екипажа ще признае, че между Джорджтаун и островите Кабо Верде (Зелени нос) в Северния Атлантически океан са спирали, „за да натоварят нещо“. На 8 август „Св. Николай“ се насочва към Коста да морте, което се намира северно от Португалия. Точно там някъде става и срещата с галисийския рибарски кораб, който е трябвало да вземе наркотика от кораба майка и да го закара до бреговете на Испания.

Движението на кораба било наблюдавано от испанските власти, които на 13 август на 50 мили от бреговене на Кадис, Испания, арестуват „Св. Николай“ и българския екипаж. Задържани са и още 10 кулумбийци и испанци, между които братята Велес. По-късно пред разследващите морякът Светлозар Дочев казва, че качилите се на борда мъже от кораба „Варна 5“ са знаели, че ще превозват кокаин. По негови думи дрогата била натоварена около бреговете на Бразилия. Никой от задържаните моряци не твърди, че арестуваните по-късно в България Руслан Колев и Дойчин Дойчев имат общо с кокаина.

Единствено такива данни се съдържат в показанията на кап. Иван Станчев и на свидетеля Христо Христов. Христов твърди, че четири месеца преди ареста на кораба с него се свързал Руслан, който го помолил срещу 10 000 лв. възнаграждение да му намери капитан на кораб. Две-три седмици по-късно Христо запознал Руслан с Иван Станчев.
Впоследствие като свидетел по образуваното в Испания дело Станчев обяснил, че Руслан Колев му предложил да изпълни определен курс. Но тъй като той разбрал, че ще се превозват наркотици, отказал. При втори разговор между двамата капитанът се съгласил, защото му обяснил, че ще отговаря само за навигацията, но не и за товара.

Руслан Колев го закарал до Истанбул, откъдето хванали самолет за Мароко. Станчев пътувал и до Барселона, където се срещнал с българин, който пък го запознал с  испанец. Чужденецът му дал карта с координати, по които трябва да се движи корабът. Вече по време на плаването в определен момент капитанът чул от боцмана Иван Николов, че „товарът е натоварен“. Това станало някъде през юли 2012 г. Тези сведения на кап. Иван Станчев са дадени в Испания  пред разследващ полицай от българската ГДБОП. Думите му съдържат преки уличаващи факти за участието на Руслан Колев в кокаиновия канал, но са дадени в качеството му на свидетел. В същото време Станчев вече бил обвиняем по делото, водено в Централния следствен съд на Испания. Пред испански съдия-следовател капитанът отказал да даде обяснения. Испанското разследване не открива доказателства за вината на Колев и за корабособственика Дойчин Дойчев. Улики срещу тях не се съдържат нито в СРС, нито в проведените разпити, обиски и претърсвания.

Събраните от нашето разследване доказателства най-вече са срещу Колев, но те не са достатъчни, за да го „заковат“.  За Дойчев пък единствената установена връзка със случая, е, че е собственик и менажер на кораба с кокаина.      Спецпрокуратурата е прекратила наказателното производство срещу двамата. Делото е изпратено в ДАНС, за да се издирят неустановените досега българи, участници в грандиозната кокаинова сделка.

Испанците записали  среща
на капитана с колумбийците

Испанските власти пуснаха вече срещу парични гаранция повечето от задържаните 21 българи, част от които са в България. В момента зад решетките са само командният състав на кораба – кап. Иван Станчев, помощникът му, боцманът и още двама души, обясни адвокат Владимир Владимиров. Най-сериозни са уликите срещу Станчев. Испанското разследване имало записани негови разговори с колумбийски мафиоти и заснети с камера срещи. У боцмана пък бил намерен ключът за помещението, където бил скрит кокаинът.

Разследването в Испания още не е приключило главно заради поисканата от Южна Америка информация за задържаните колумбийци. „Делото е много интересно и сложно. Очаквам процесът да започне най-рано през октомври“, обясни адвокат Владимиров.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.