Гръцкият фонд за приватизация на държавно имущество TAIPED предлага за продажба 67% от дела на компанията – оператор на пристанището в Солун, Thessaloniki Port Authority, съобщава Balkans.com, цитирана от Капитал. Властите също така планират да ревизират съществуващата схема за концесията на пристанището с цел да я направят по-функционална. Все още няма допълнителни подробности за процедурата.
Концесионен договор
Thessaloniki Port Authority оперира пристанището с неговите шест кея по силата на концесионен договор от 2001 г. за срок от 50 години, като според TAIPED той няма да бъде удължаван при промяната на концесионните условия. Компанията, която се търгува на Атинската фондова борса от 2001 г., е 74% собственост на гръцката държава. Атина ще задържи само 7% от акциите си след продажбата на второто най-голямо пристанище в страната. В свое изявление пред парламента представители на TAIPED са уверили, че сделката ще защитава обществения интерес.
Според приватизационния фонд пристанището в Солун е особено печелившо, товаропотокът се увеличава и са натрупани парични резерви в размер на около 100 млн. евро. “Управата на пристанището върши добра работа”, заявява изпълнителният директор на TAIPED Янис Емирис пред парламентарната комисия по финансовите въпроси. Солунското пристанище е едно от четирите в Гърция, включени в основната европейска транспортна мрежа. За 2012 г. общото количество товари, преминали през него, е 13.8 млн. тона, а оперативната му печалба достига 18.4 млн. евро при приходи от 52.8 млн. евро.
Български интерес
Пристанището е важно и за българския бизнес, който го използва основно за внос. През последните години превозените контейнери към и от България растат, но все още остават наполовина по-малко, отколкото при предкризисния пик от 35 519 TEU. Основен проблем се явява липсата на постоянна железопътна връзка между двете страни. През миналата есен на пристанището беше открито ново бюро специално за работа с български компании.
Приватизационният модел за Thessaloniki Port Authority ще е подобен на този, използван за продажбата на най-голямото пристанище в Гърция – Пирея. Разликата е, че в неговата дейност вече участва външен инвеститор – китайската Cosco Pacific. Тя вече е оператор на част от контейнерните дейности в Пирея, инвестира в разширяване на капацитета му и преговаря за договори за морски и жп превоз с големи международни компании. Атина се надява, че с помощта на Cosco, Пирея може да се превърне в един от петте най-големи центъра за обработка на товари в Европа.
Maritime.bg – Свят