Рибните ферми – бъдещето на черноморския риболов

Бъдещето на изхранването на все по-разрастващото се човечество е в океаните и моретата. А каква по-полезна храна от рибата?

Александър Дечев, в-к „Народно дело

Традиционният риболов обаче не е достатъчен, за да направи рибата по-масова и по-конкурентна част от менюто, особено на българина. По тази причина отглеждането на риба става по-скоро необходимост, отколкото възможност. Фермите за риба в морето не са новост за морските страни, а отскоро и в България. Нещо повече – на много места те осигуряват по-голямо количество риба, отколкото традиционния риболов. В Кипър например 92% от нея идва от морски ферми, в Гърция, Испания и Италия съотношението е по-малко, но отново впечатляващо. Всъщност рибата, която си купуваме в магазина, почти със сигурност също е отгледана, а не уловена.

Още до края на тази година се очаква първото съоръжение за отглеждане на риба да бъде потопено в наши води. Зад него стои „Бон-визия и развитие“ ООД. За да се стигне до тази крачка, процедурата изисква съгласуване с няколко държавни органа – Морска администрация, Министерството на отбраната, РИОСВ, Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури и Басейнова дирекция.

Фермата ще е в морето на близо 2 мили (3,7 км) от брега в Приморско. Интересът за инвестиране в рибни ферми нараства бързо, заради което в момента е задвижена процедурата за още 6 такива на юг, а и на север. Рибарите също имат интерес от развитието на фермите и конструкциите не им пречат, тъй като техният разрешен район на плаване от Морска администрация е до 2 мили.

Ефектът от отглеждането на риба е само положителен

Инж. Любомир Накев, технически и проектов мениджър на „Бон-визия и развитие“ ООД, разкри, че на мястото, на което фермата трябва да се появи, ефектът от нея е само положителен. „За рибарите ще е по-добре да има ферма, защото е доказано, че където има такива съоръжения в морето, не само в тях, но и наоколо гъмжи от риба“, коментира инж. Накев. Морските ферми могат да доставят жива риба в ресторантите, при това качествена и на изгодна цена. Освен това растителните фуражи, с които се изхранва рибата във фермите, има всички необходими сертификати и подлежат на контрол. „Много хора не знаят, но рибните ферми, също както и мидените, чистят морето“, коментира инж. Любомир Накев. А разликата между двете е тази, че отглеждането на риба е по-навътре и не пречи на крайбрежните плавания и туристическите морски атракции.

Друг момент, който трябва да привлече вниманието на еколозите, е, че отглежданите видове ще са черноморскапъстърва и есетра, които са характерни за нашето море, но много редки. Колкото до икономическия ефект, разкриването на нови работни места винаги е добре дошло. Те няма да са и никак малко, ако рибната ферма развие естественото си продължение в база за преработка на морската продукция.

Рибна ферма в Гърция

Какво представлява конструкцията

Системата се базира на дългогодишни научни изследвания. Основана е на структура от корабна стомана, а храненето се извършва чрез компютърна система. При нормално функциониране водните потоци нежно минават през стоманената структура, без да размърдват и стресират биомасата и без да разместват самата конструкция.

Системата за контрол е изцяло компютъризирана и позволява на стопаните да управляват процеса дори без да са на борда на фермата, а дистанционно.

Самата конструкция е изключително интересна на външен вид и представлява атракция за туристите.

По-голямата част от системата се крие под водата, като представлява огромен силоз. Повърхността му прилича на островче, което разполага със собствен кей, на който може да пристигат плавателни съдове.

Конструкцията е от корабна стомана с горещо поцинковано покритие за предпазване от корозията на морската вода. В металната конструкция се монтират предпазна мрежа външна с голямо „око“, или още наречено „меш“, за защита от външни хищници, например делфини, тюлени и др.

Има и вътрешни мрежови торби за отглежданата риба. В метална конструкция е вграден бункер (силоз) за фураж с автоматично подаване и автономност на захранването от 7 до 30 дни в зависимост от големината на отглежданата риба. Конструкцията е проектирана и осигурена със собствена баластна система за автоматично потапяне и изплаване. По желание се монтират и всички необходими датчици и системи за анализ на морската вода, видеонаблюдение и контрол и др.

Можем да управляваме моретата по устойчив начин

Моретата и океаните на Европа са богат и често подценяван източник на иновации, растеж и заетост. Те предоставят ценни екосистемни услуги и ресурси, от които зависят всички морски дейности. От създаването си през 2007 г. Интегрираната морска политика (ИМП) цели да подобри устойчивото развитие на европейската морска икономика и по-добре да защити морската среда чрез улесняване на сътрудничеството между всички морски участници, пресичайки сектори и граници.

С Рамковата директива за морска стратегия ние можем да управляваме нашите морета и океани по устойчив начин. Устойчивостта е предварително условие за развитието на морската икономика и е движеща сила за модерни технологии, които засилват дългосрочната конкурентоспособност на Европа.

Като цяло рибарството в Европейския съюз е изправено пред няколко взаимносвързани проблема. Рибните запаси са подложени на прекомерен риболов, икономическата ситуация на части от флота е уязвима. Въпреки високите равнища на субсидиране работните места са непривлекателни и положението на много крайбрежни общности, зависещи от рибарството, е несигурно.

През юли 2011 г. бе приет пакет от инициативи, включващи нови законодателни предложения за реформиране на Общата политика в областта на рибарството. Нейната цел е да предостави градивните елементи за устойчиви рибни стопанства, като в същото време се зачита екосистемата, както и гарантирането на качеството на хранителните доставки, процъфтяващите крайбрежни общности, печелившите предприятия, както и привлекателните и по-безопасни работни места. Дългосрочното управление с ясни цели за устойчивост на експлоатацията на ресурсите, както и спирането на практиките на разхищение са в основата на предложенията. Подкрепа ще бъде предоставена и за подобряване на данните в помощ на избора в политиките, както и за осигуряване на по-добро прилагане и контрол.

Преходът ще бъде асистиран от Европейския фонд за морско дело и рибарство, за да се подобри устойчивостта, показателите на малките крайбрежни рибни стопанства, насърчаването на аквакултурата, подпомагането на създаването на работни места в морските общности, както и осигуряването на ефективност на разходите в областта на морското дело.

Бяха анализирани по-подробно пет области с потенциал за растеж – морски и крайбрежен туризъм, океанска възобновяема енергия, морски минерални ресурси, аквакултура, и синя биотехнология – за да се да предложат допълнителни мерки, необходими за увеличаване на растежа и работните места.

През 2011 г. влезе в сила Протоколът за Интегрираното управление на крайбрежните зони от Барселонската конвенция, което го направи задължително за крайбрежните държави членки в Средиземноморския регион.

Инвестиционното предложение на „Бон-визия и развитие“ ООД за изграждане на рибна ферма край Приморско е съобразенo с подготвените и приети планове и програми за развитие на национално, регионално и местно равнище.

На национално равнище предложението е във връзка с:

• Националния план за икономическо развитие;

• Национална стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия;

• Програма за морско дело и рибарство;

• Национална стратегия за регионално развитие.

На регионално равнище инвестиционното предложение е във връзка с:

• Регионален план за развитие (РПР) на Югоизточен район за планиране.

На местно равнище инвестиционното предложение е във връзка с:

• Общински план за развитие.

Maritime.bg – Рибарство

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент