ПИБ си прибра бургаската корабостроителница

burgaski-korabostroitelniciПърва инвестиционна банка официално придоби собствеността върху терените и сградите на „Бургаската корабостроителница“. Частният съдия изпълнител Таня Маджарова пусна за продан (на 15 април) недвижимото имущество на фалиралото предприятие на основание на изпълнителен лист. Той пък е издаден на база заповед „за незабавно изпълнение“ от Бургаския районен съд с дата 9 октомври миналата година. Решението на магистратите произтича от натрупани задължения на дружеството към финансовата институция, надвишаващи 50 млн.евро.

Процедурата все още не е стигнала до финал, обясни пред в. „БАНКЕРЪ“ частният съдия-изпълнител Маджарова. Тя ще бъде завършена, когато бъдат платени парите по сделката и „изчистен“ данъкът добавена стойност. Според нея на търга са се явили още двама кандидати, но представителите на Първа инвестиционна банка са дали най-добрата цена за новата си придобивка. Маджарова не пожела да назове конкретна сума, но каза, че тя била „близка до обявената начална тръжна цена“. В официалното обявление е посочено, че тя е 46 917 600 лева.Тази сума представлява 75% от оценката на имота. Придобива земята и сградите на корабостроителницата, но без машините и съоръженията в нея.

Става дума за терен от 562 119 кв. м земя в Южната промишлена зона на Бургас, на която са построени (и описани в тръжната документация) 47 сгради с обща застроена площ от 46 797 кв. метра. Това на практика са производствени имоти и офиси.

Затъналото в дългове предприятие притежава и движими вещи, които по всяка вероятност също могат да бъдат предложени на търг, но според съдия-изпълнителя те са силно амортизирани и тепърва предстои да бъдат описвани и оценени.

По всяка вероятност те ще бъдат изкупени от новия собственик на имота. Още преди месец стана ясно, че освен банката към изпълнителното дело са присъединени и претенциите на и Агенцията за приватизация и на още единадесет физически лица и фирми, които търсят по съдебен ред полагащите им се трудови възнаграждения и плащания по фактури. На този етап няма данни за каква сума претендира Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол. Но така или иначе финансовата институция имаше привилегия при разпределение на приходите от продажбите на основните производствени имоти, тъй като учредените две ипотеки (от 2005-а и втора от 2010-а) са в нейна полза.

В предприятието е назначен и временен синдик – Цветан Банков. Пред в. „БАНКЕРЪ“ той каза, че все още няма открито производство по несъстоятелност за „Бургаски корабостроителници“. По тази причина правомощията му са силно ограничени и са свързани най-вече с това да не допуска мениджърите да сключват нови сделки, с които да ощетят допълнително кредиторите на Бургаски корабостроителници. Той самият не знаеше за проведения търг за имуществото на предприятието.

Най-вероятно според него става въпрос за продажба по Закона за особените залози. В такъв случай всеки притежател на особен залог на имущество, може да организира и продажбата му. Банков подсказа, че Националната агенция по приходите също може да организира разпродажба на активи, но самият той не знаел да има такова дело.

Преди два месеца стана ясно, че немската компанията P&S Project, собственост на българина Бойко Петров, който живее в Рощок от 28 години, има интерес да инвестира и да работи в бургаската корабостроителница. Заедно с норвежка компания той бил в състояние да осигури поръчка за строеж на траулери за 1 млрд. евро, чиито корпуси могат да се изграждат в Бургас. В началото на февруари Петров пристигна в морския град, за да се срещне с областния управител Павел Маринов и уволнените корабостроители. Той представи готов петгодишен план за одравяване на предприятието, според който прогнозният ръст на заетите работници в корабостроителницата от 450 души през първата година ще стигне до 900 души. В документа, както още тогава писа в. „БАНКЕРЪ“, прогнозният ръст на печалбата от 0.5 млн.евро през първата година трябва да достигне 8 млн.евро на петата година.

Дали ще се заинтересуват от предложението на Петров и дали то отново ще заработи, ще стане ясно скоро.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.