Данаил Папазов: Има много сериозен международен интерес към новия Интермодален терминал във Варна

Корабостроителите търсят обещаното съдействие от правителството

predstavyane-intermodalen-terminalПроектът за новия интермодален терминал във Варна представиха в яхт клуба в града министърът на транспорта кап. Данаил Папазов и депутатът от Коалиция за България Борислав Гуцанов, предаде репортер на Maritime.bg. Пред десетките представители на морския бизнес във Варна бяха представени етапите на проекта, който бе определен като „мащабен“, „исторически“ и „стратегически“. 

Международно участие
През следващата седмица ще бъде обявен конкурсът за избор на проектант на новия интермодален терминал, обяви министър Папазов. По думите му вече има изключителен интерес от страна на чуждестранни компании с богат опит в проектирането на пристанища. Според него, участието на международни компании е сигурен показател за успеха на проекта. В момента терените, на които ще бъде граден новият терминал се стопанисват от НКЖИ и ДППИ. Според министър Папазов ще има нужда от отчуждаване поне на три части имота. Справка на Maritime.bg сочи, че въпросните терени са собственост на юридически лица. Освен тях ще бъдат водени преговори и с Община Варна за три техни отводнителни канала. Интермодалният терминал няма да има връзка с настоящата пътна инфраструктура, а ще бъде създадена изцяло нова за поемане на целия трафик към и от него. По думите на министър Папазов, по всяка вероятност ще бъде търсено еврофинансиране за изграждането й. 610 декара ще бъде тиловата част на новия Интермодален терминал. Някои части от проектите по Японския заем ще бъдат взаимствани при проектирането му, стана ясно по време на презентацията. Ще бъдат изградени 5 корабни места – 2 за обработка на контейнери, 2 за обработка на зърно и 1 за смесена обработка. Министър Папазов уточни, че в тиловата част ще бъде изграден 150 хил. тонен силоз с директна поточна линия.

12,5 метра дълбочина
Терминалът ще има дълбочина пред кейовите места от 12,5 метра, стана ясно от думите на министъра. Това е оптималната дълбочина, която не изисква допълнителни драгажни дейности. Коментар по този въпрос направи председателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев, който предложи дълбочината да бъде увеличена поне с 1 метър за да се осигури абсолютен резерв. В отговор министър Папазов уточни, че предвижданата дълбочина достига лимита на Канал 1, през който ще преминават корабите.

Терасовидна архитектура на Варна – Изток
Развитието на пристанище Варна – Изток, като рекреационна зона, ще бъде постигнато чрез архитектура в терасовиден тип. „Има няколко идеи за тази зона“, обясни министърът. По думите му на мястото на сегашното пристанище ще има голяма концертна зала, заведения и хотели. Обмисля се и втори вариант, при който сцената да бъде плаваща. По добрия пример от съседна Турция, може да бъдат изградени рибни борси и рибни ресторанти.

Светло бъдеще за Варна – Запад
„Реализацията на този проект, не означава, че ще бъде спряно развитието на Пристанище Варна – Запад“, каза министър Папазов. По думите му реализацията на Южен поток е от изключителна важност за порта. Освен това шефът на порта Божидар Чапаров уточни, че за Варна – Запад ще бъдат закупени 6 специални контейнера за товарене на зърно. „Става дума за контейнери с дистанционно разтоварване“, обясни той. „Периодично закупуваме и нова тилова техника“, подчерта още той.

Борислав Гуцанов: Надявам се повече да не обсъждаме къде ще е пристанището
„Надявам се, че слагаме точката и няма повече да обсъждаме къде ще е пристанището“, каза пред представители на морския бизнес депутатът от Коалиция за България Борислав Гуцанов. Той благодари на кап. Веселин Генов („Варна шипинг енд трейдинг“) за подкрепата при първите пътувания в Генуа преди години, когато се ражда идеята за преместване мощностите на варненското пристанище. „Варна има уникален шанс за развитие“, дебело подчерта народният представител и уточни, че реализацията на този проект е еднакво важна колкото реализацията на „Южен поток“.

Корабостроителите търсят обещаното съдействие от правителството
Председателят на БНАКК инж. Иван Даскалов припомни на министъра и депутата, че преди 1 година бе подписано споразумение с тогавашния кандидат-премиер и настоящ министър-председател за подкрепа на морската индустрия. Година след идването на власт на новото правителство някои от точките в споразумението са изпълнени, но само корабостроителите са останали без обещаната подкрепа. „Нещата продължават да са нулев цикъл. Не са станали по-добре, даже малко по-зле“, заяви още инж. Даскалов. В отговор Борислав Гуцанов обеща развитие до 2 месеца. „Бяхме се концентрирали основно върху проекта за новото пристанище“, уточни Гуцанов. По думите му колелото на икономиката се завърта изключително трудно, но изрази своя оптимизъм за обещаната подкрепа за този сектор от морската индустрия, допълвайки, че са осигурени 45 млн. долара за военния Флотски арсенал.

Трудна децентрализация
В отговор на въпрос на председателя на БАКБА Никола Христов, министърът на транспорта Данаил Папазов коментира, че децентрализацията в отговорните за сектора администрации ще продължи. По думите му самата администрация оказва жесток отпор на тези процеси. Министърът изтъкна реализираната децентрализация в ДП „Пристанищна инфраструктура“ и добави, че това предстои и за ИА „Морска администрация“. „Ще дадем повече свобода на регионалните дирекции“, обясни министърът добавяйки: „Съпротивата обаче е огромна. Тя идва от хора с богат опит, които преди това подкрепяха идеята. Трудно е да променим мисленето на хората“.

Приятелски сблъсък
„Много скоро след изборите ще искаме официална среща за ангажиментите, които бяха поети“, предупреди председателят на Българска морска камара к.д.п. Богдан Богданов. Той уточни, че за някои от поетите от настоящия премиер ангажименти за морския бизнес не са необходими средства. „Приемат се нормативни документи, които не помагат, а само пречат“, изтъкна к.д.п. Богданов давайки пример с Наредба 12. Той бе веднага репликиран от министър Папазов с думите: „Наредбата е великолепна“.


Maritime.bg – Курс

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg