Данаил Папазов: Има много сериозен международен интерес към новия Интермодален терминал във Варна

Корабостроителите търсят обещаното съдействие от правителството

predstavyane-intermodalen-terminalПроектът за новия интермодален терминал във Варна представиха в яхт клуба в града министърът на транспорта кап. Данаил Папазов и депутатът от Коалиция за България Борислав Гуцанов, предаде репортер на Maritime.bg. Пред десетките представители на морския бизнес във Варна бяха представени етапите на проекта, който бе определен като „мащабен“, „исторически“ и „стратегически“. 

Международно участие
През следващата седмица ще бъде обявен конкурсът за избор на проектант на новия интермодален терминал, обяви министър Папазов. По думите му вече има изключителен интерес от страна на чуждестранни компании с богат опит в проектирането на пристанища. Според него, участието на международни компании е сигурен показател за успеха на проекта. В момента терените, на които ще бъде граден новият терминал се стопанисват от НКЖИ и ДППИ. Според министър Папазов ще има нужда от отчуждаване поне на три части имота. Справка на Maritime.bg сочи, че въпросните терени са собственост на юридически лица. Освен тях ще бъдат водени преговори и с Община Варна за три техни отводнителни канала. Интермодалният терминал няма да има връзка с настоящата пътна инфраструктура, а ще бъде създадена изцяло нова за поемане на целия трафик към и от него. По думите на министър Папазов, по всяка вероятност ще бъде търсено еврофинансиране за изграждането й. 610 декара ще бъде тиловата част на новия Интермодален терминал. Някои части от проектите по Японския заем ще бъдат взаимствани при проектирането му, стана ясно по време на презентацията. Ще бъдат изградени 5 корабни места – 2 за обработка на контейнери, 2 за обработка на зърно и 1 за смесена обработка. Министър Папазов уточни, че в тиловата част ще бъде изграден 150 хил. тонен силоз с директна поточна линия.

12,5 метра дълбочина
Терминалът ще има дълбочина пред кейовите места от 12,5 метра, стана ясно от думите на министъра. Това е оптималната дълбочина, която не изисква допълнителни драгажни дейности. Коментар по този въпрос направи председателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев, който предложи дълбочината да бъде увеличена поне с 1 метър за да се осигури абсолютен резерв. В отговор министър Папазов уточни, че предвижданата дълбочина достига лимита на Канал 1, през който ще преминават корабите.

Терасовидна архитектура на Варна – Изток
Развитието на пристанище Варна – Изток, като рекреационна зона, ще бъде постигнато чрез архитектура в терасовиден тип. „Има няколко идеи за тази зона“, обясни министърът. По думите му на мястото на сегашното пристанище ще има голяма концертна зала, заведения и хотели. Обмисля се и втори вариант, при който сцената да бъде плаваща. По добрия пример от съседна Турция, може да бъдат изградени рибни борси и рибни ресторанти.

Светло бъдеще за Варна – Запад
„Реализацията на този проект, не означава, че ще бъде спряно развитието на Пристанище Варна – Запад“, каза министър Папазов. По думите му реализацията на Южен поток е от изключителна важност за порта. Освен това шефът на порта Божидар Чапаров уточни, че за Варна – Запад ще бъдат закупени 6 специални контейнера за товарене на зърно. „Става дума за контейнери с дистанционно разтоварване“, обясни той. „Периодично закупуваме и нова тилова техника“, подчерта още той.

Борислав Гуцанов: Надявам се повече да не обсъждаме къде ще е пристанището
„Надявам се, че слагаме точката и няма повече да обсъждаме къде ще е пристанището“, каза пред представители на морския бизнес депутатът от Коалиция за България Борислав Гуцанов. Той благодари на кап. Веселин Генов („Варна шипинг енд трейдинг“) за подкрепата при първите пътувания в Генуа преди години, когато се ражда идеята за преместване мощностите на варненското пристанище. „Варна има уникален шанс за развитие“, дебело подчерта народният представител и уточни, че реализацията на този проект е еднакво важна колкото реализацията на „Южен поток“.

Корабостроителите търсят обещаното съдействие от правителството
Председателят на БНАКК инж. Иван Даскалов припомни на министъра и депутата, че преди 1 година бе подписано споразумение с тогавашния кандидат-премиер и настоящ министър-председател за подкрепа на морската индустрия. Година след идването на власт на новото правителство някои от точките в споразумението са изпълнени, но само корабостроителите са останали без обещаната подкрепа. „Нещата продължават да са нулев цикъл. Не са станали по-добре, даже малко по-зле“, заяви още инж. Даскалов. В отговор Борислав Гуцанов обеща развитие до 2 месеца. „Бяхме се концентрирали основно върху проекта за новото пристанище“, уточни Гуцанов. По думите му колелото на икономиката се завърта изключително трудно, но изрази своя оптимизъм за обещаната подкрепа за този сектор от морската индустрия, допълвайки, че са осигурени 45 млн. долара за военния Флотски арсенал.

Трудна децентрализация
В отговор на въпрос на председателя на БАКБА Никола Христов, министърът на транспорта Данаил Папазов коментира, че децентрализацията в отговорните за сектора администрации ще продължи. По думите му самата администрация оказва жесток отпор на тези процеси. Министърът изтъкна реализираната децентрализация в ДП „Пристанищна инфраструктура“ и добави, че това предстои и за ИА „Морска администрация“. „Ще дадем повече свобода на регионалните дирекции“, обясни министърът добавяйки: „Съпротивата обаче е огромна. Тя идва от хора с богат опит, които преди това подкрепяха идеята. Трудно е да променим мисленето на хората“.

Приятелски сблъсък
„Много скоро след изборите ще искаме официална среща за ангажиментите, които бяха поети“, предупреди председателят на Българска морска камара к.д.п. Богдан Богданов. Той уточни, че за някои от поетите от настоящия премиер ангажименти за морския бизнес не са необходими средства. „Приемат се нормативни документи, които не помагат, а само пречат“, изтъкна к.д.п. Богданов давайки пример с Наредба 12. Той бе веднага репликиран от министър Папазов с думите: „Наредбата е великолепна“.


Maritime.bg – Курс

Последни новини

Отбелязваме Международния ден на морските фарове

На 18 август 2022 г., от 11.00 часа на фар Шабла ще се проведе тържествено отбелязване на международния ден на морските фарове. Ще бъде проведено и официално откриване на обновения фар Шабла. От Военноморските сили съобщават, че
Прочетете

Гореща вълна удари корабостроителници в Китай

Гореща вълна е причина за обявяване на форсмажорни обстоятелства от редица корабостроителници в южните части на Китай. Там се отчитат рекордни за региона високи температури, достигащи над 42 градуса. Горещата вълна, с рекордно
Прочетете

Стачна готовност в Пристанище Ливърпул

Над 500 докери в Пристанище Ливърпул, в което е един от най-големите контейнерни терминали във Великобритания, гласуваха в подкрепа на стачка срещу заплащането и условията на труд, съобщи профсъюзът "Unite". Стачните действия биха
Прочетете

36 кораба са преминали по зърнения коридор в Черно море

Над половин милион тона зърно вече са изнесени от Украйна през Черно море от началото на август, съобщи днес ООН, цитирана от ДПА. Откакто Украйна, Русия, Турция и ООН се договориха да отворят маршрута през Черно море в края
Прочетете

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима души по обвинения за организиране на престъпна група, която
Прочетете

„Космос шипинг“ иска над 12,4 млн. лева за драгиране на Дунав

Варненската "Космос шипинг" АД е предложила цена от 12 435 120 лева за драгиране в най-критични участъци за възстановяване на проектни дълбочини по фарватера по препоръките на Дунавската комисия в българския участък за поддържане на
Прочетете

Настаняват украински бежанци на втори пътнически кораб в Шотландия

DJI_0010 Правителството на Шотландия обяви планове за наемане на втори пътнически кораб, на който да се настаняват бежанци от Украйна. Круизният кораб Ambition ще осигури настаняване на до 1750 украински бежанци в пристанище
Прочетете

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово замърсяване от корабите, установи изследване, цитирано от
Прочетете

Морската индустрия търси изкуствен интелект

Близо 1 млрд. долара ще инвестира морската индустрия в търсене на решения с изкуствен интелект (AI), става ясно от изследване на Lloyd's Register и Thetius. Секторът ще инвестира все повече до 2027 г., когато се очаква да бъдат
Прочетете

Над 450 хил. тона зърнени товари са изнесени през украинските пристанища

Над 50 чуждестранни плавателни съда, плаващи под флаговете на 14 държави, остават блокирани в шест украински пристанища - Херсон, Николаев, Черноморск, Одеса, Очаков и Южний. Това съобщи Михаил Мизинцев, началник на руския Национален
Прочетете

Последни новини

ФБР арестува пристанищни синдикалисти, изнудвали морски фирми и натрупали 1,2 млн. долара

Пристанищни синдикалисти са арестувани при операция на ФБР в Пуерто Рико. Арестувани са председателят на синдикат в пристанище Сан Хуан, пристанищен служител и още петима

Шумово замърсяване от корабоплаването застрашава африканските пингвини

Снимката е илюстративна. Африканските пингвини, които са застрашен вид, изчезват от естествения си хабитат по източното крайбрежие на Република Южна Африка (РЮА) заради шумово

MSC купува болници

Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company (MSC) участва в консорциум, който се очаква да придобие международната частна болнична група "Mediclinic". Последната

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент