До няколко години некоректните корабособственици, забравящи, че моряците им трябва да получават възнагражденията си, ще изчезнат напълно. Това ще стане след ратифициране и приемане на Морската трудова конвенция, която ще прекърши всички опити за некоректно отношение към моряците.
Идеята за създаване на Морската трудова конвенция се ражда през далечната 2001 година. Множество са причините за нейното появяване, като една от основните е наличието на десетки разпоредби. Целта на МТК е да ги обедини на едно място. През 2006 година текстът на конвенцията бива приет. За влизане в сила на МТК са необходими 30 държави, които да я ратифицират и минимум 33% от световния GT. Необходимо е да се отбележи, че Морската трудова конвенция не е на IMO, тя се изготвя от ILO.
В Конвенцията подробно са описани социалните отговорности на работодателите – добавя се изискването моряците да са социално осигурени. Описани са подробно правилата за сключване на договорни отношения между моряците и фирмите. С въвеждането на конвенцията ще изчезнат предпоставките за неплащане на възнаграждения, когато моряците са в отпуск. Подробно са описани условията по репатриране. Всеки корабопритежател или менинг агенция ще бъдат длъжни да осигурят адекватна застраховка, с която да се гарантира сигурността на моряците, ако бъдат свалени в даден порт.
Всяка менинг агенция на територията на държава, която е ратифицирала Морската трудова конвенция, трябва да премине сертифициране. Ако даден корабопритежател има офис в държава, която е ратифицирала конвенцията, без значение дали е от държава, която не я е ратифицирала, ще бъде длъжен да спазва разпоредбите й. Всяка агенция, която изпраща моряци на кораби плаващи под флага на страна по МТК, ще бъде задължена да премине сертифициране по нея.
“Морската трудова конвенция е четвърти стълб в международните морски регулаторни режими”, заяви пред maritime.port.bg директорът на ДМА – Варна, к.д.п. Валентин Енчев. По думите му след ратифициране и влизане в сила, Конвенцията ще ограничи възможността за поява на некоректни практики спрямо моряците. “Ако моряк не получи възнаграждението си се обажда във FSC или PSC, следва вземане на сертификата и задържане на кораба”, обясни още той.
Морската трудова конвенция вече е ратифицирана от 20 държави или 55% от световния GT. Последно конвенцията ратифицира Карибати. България е приела МТК още през 2009г. Очаква се през лятото на 2013г. Конвенцията да влезе в сила. Тогава всеки плавателен съд ще получава 5 годишен сертификат, с него ще се удостоверяват нормалните условия за живот и работа на борда. Ще бъдат определени всички условия по наемане на моряци, тяхното настаняване на борда, правилата за почивка и здравна защита, медицинските и социалните грижи.
От ДМА – Варна съобщиха, че през следващите месеци предстои обучение на всички PSC-инспектори. Ще бъдат проведени и разяснителни кампании за фирмите.
maritime.port.bg – Морска политика