Започна състезанието за проектирането на интермодалния терминал във Варна

порт-варнаТранспортното министерство започва процедурата за изграждане на интермодалния терминал във Варна, съобщава „Капитал“. Ведомството обяви поръчка за избор на проектант на инфраструктурния комплекс, където ще става претоварване на товари между морски, автомобилен и железопътен транспорт. Същинската част по изграждането на обекта се очаква да започне през 2015 г., а в края на миналата година беше утвърден идейният проект. По предварителни оценки проектирането на обявеното съоръжение ще струва 12 млн. лв. без ДДС, а за строителството – 1 млрд. лв., като за финансирането министерството ще търси публично-частни партньорство и европейски средства.

След месец (9 юни) ще станат ясни потенциалните кандидати за проектирането на транспортния комплекс, когато изтича и срокът за оферти. Дотогава най-вероятно ще се сформират строителни партньорства, тъй като финансовите изисквания към компаниите са високи.

Терминал, финансиран от… ?

От публичната програмата за растеж на регионите са осигурени средствата за проектиране. Източниците на финансиране за строителството и точната цена все още са неясни. Очаква се след изработката на техническия проект да се определи и сумата на проекта, като само стойността на кейовата стена ще бъде около 90 млн. лв.

Засега идеите на ведомството са средствата да бъдат осигурени от държавата съвместно със собствени приходи на порт Варна и на държавната „Пристанищна инфраструктура“, като ще се търси и еврофинансиране.

За големите в проектирането

Със сигурност големите проектантски компании ще проявят интерес към търга заради високата стойност на поръчката. Заради финансовите изисквания фирмите, които смятат да кандидатстват самостоятелно, най-вероятно ще бъдат малко. Според условията изискваният общ минимален оборот за последните три години е 15 млн. лв. без ДДС, а за проектиране – 12 млн. лв. без ДДС. Освен това кандидатите ще трябва да представят и големи банкови гаранции и да докажат опит в подобно по мащаб проектиране като минимум един изпълнен договор, сходен с поръчката за последните три години.

Техническият проект трябва да бъде представен на възложителя до девет месеца след сключването на договора. Изборът на изпълнител ще бъде според икономически най-изгодната оферта, базирана на комбинация от финансови и технически показатели, които ще имат тежест съответно от 40 и 60%.

Морски, автомобилен и железопътен 

Терените, върху които ще бъде изграден интермодалният терминал, са държавни, общински и частни, които ще се отчуждават. Строителството ще включва преместване на пристанище Варна-изток и изграждане на нова железопътна гара в квартал „Максуда“. Предвижда се първо да си изгради новата инфраструктура, която да поеме обема от товари, които сега обработва пристанище Варна-изток, и да се премести пътническият терминал. Новото съоръжение ще има специализирани кейове с дълбочина 12.5 м за обработка на зърно, като ще бъдат изградени пет корабни места за обработка на контейнери, зърно и смесени товари. Според проекта ще бъде изградена нова пътна инфраструктура за транспортния комплекс, която да поеме целия трафик към и от него, като мрежата ще извежда автомобилите към магистрала „Хемус“.

На мястото на сегашното пристанище ще бъдат изградени атракционни зони, заведения и хотели, за които ще има отделен търг за проектиране.

Още по темата: Нов интермодален терминал във Варна

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Браншът: Трябва да паднат нормативните пречки пред иновациите в аквакултурите

Над 20 - 30 млн. лева са заделени за аквакултурите през новия програмен период и за тяхното ефективно усвояване са нужни съвременни технологични решения, заяви пред Maritime.bg

Бреговата охрана на САЩ потвърди за инцидент на кораб с български моряци

От окръжния команден център в Сан Франциско на Бреговата охрана (БО) на САЩ потвърдиха в телефонен разговор пред Maritime.bg за инцидент и предстояща медицинска евакуация на