Хакер е успял да спре операциите на борда на нефтена платформа край Африка. Още повече – кибер-престъпникът за малко не обърнал съоръжението. Това съобщи изпълнителният директор на базираната в Израел компания ThetaRay – Марк Газит.
Управляваната от него компания, заедно с други фирми, специализирани в разработката на софтуер за сигурност в интернет, са провели мащабно проучване за кибер заплахите пред корабоплаването и офшорната индустрия.
По думите на Газит цяла седмица е била нужна за откриване на причината за наклоняване на атакуваната платформа. „Още повече тя спря да работи, което донесе огромни загуби за компанията-собственик”, коментира той. По негово мнение подобни кибер-атаки могат да направят както безобидни тийнейджъри, така и пирати.
„Ако на борда на платформата имаше специалисти по кибер сигурност, спирането на операциите нямаше да се случи”, каза още Газит. Той не пожела да назове името и точното местоположение на въпросната платформа, предаде Ройтерс.
Според Газит много от пиратите, например тези в Сомалия, избират корабите, които да нападнат по наличната свободна информация в интернет. „Имаме информация дори за опити да се променят данните от навигационните прибори”, каза още той.
Шефът на ThetaRay съобщи и за скорошен инцидент в пристанище Антверпен. „В този случай хакери бяха изтрили цялата информация за няколко контейнера, в които имаше контрабандни стоки”, коментира той.
Според базираната в Бостън фирма Rapid7 над 100 000 са устройствата, които се използват в корабоплаването и офшорната индустрия, които са слабо защитени от хакерски атаки. „Компаниите от тези сектори трябва да обърнат повече внимание на кибер сигурността”, пише в доклада на Rapid7.
Друга специализирана в същата сфера фирма – CyberKeel, пък е проверила сигурността на 20 от най-големите контейнеровози в света. Специалистите от компанията установили, че 16 от тях са изключително лесни мишени и пробив в сигурността им може да бъде реализиран изключително лесно.
„Специално в морската индустрия, тези атаки оставят сравнително малко следи, което прави борбата срещу кибер-престъпниците доста по-сложна”, коментира шефът на CyberKeel.
Много от компаниите в шипинга не приемат тези предупреждения като сериозна заплаха.
„Основното ни притеснение е пирати да получат достъп до нашите бази данни, предприели сме нужното за да не позволим това”, каза пред Ройтерс президентът на U-Ming Marine Онг Чо Киат.
„Приемаме кибер рискът като опасност. Нашите кораби не са по-защитени от атаки от наземните системи. Правим всичко възможно да намалим опасността от пробиви”, коментира на свой ред говорителят на Maersk Line.
| Снимката е илюстративна.
Maritime.bg – Свят