Наш учен ни представя във Франция на форум по морско пиратство

Снимка: Румен Сарандев, Maritime.bg
Снимка: Румен Сарандев, Maritime.bg

Български учен ще участва във Франция в конференция по проблемите на морското пиратство и пиратството в киберпространството. Двудневният форум е организиран от Центъра по морско и океанско право към Университета в Нант и започва днес. От българска страна участие ще вземе доц. д-р Ирена Мишева, която ще изнесе доклад за възможностите на застрахователната защита в борбата срещу риска „пиратство”.

Доц. Мишева коментира в аванс пред insmarket.bg, че застраховането на риска „пиратство” в търговското корабоплаване представлява нов перспективен пазар за застрахователните дружества.

Застрахователните продукти се формират в зависимост от видовете пиратски нападения. Доц. Мишева открои три основни типа нападения –  от въоръжени пирати с малки лодки, целящи грабеж на лични вещи и пари от екипажа на кораба; второто е насилствено нападение от добре организирани банди, които извършват крупен грабеж и застрашават живота на членове на екипажа, и третият вид нападения идва от международни, добре организирани големи тежко въоръжени банди, които отвличат кораби.

Морското застраховане е един от най-старите правни и икономически институти, който  подпомага  обезпечаването на безопасността при мореплаването. Към днешна дата над 90% от търговските товари в света се превозват по море. Ето защо безопасността на плавателните съдове, които изпълняват международни рейсове, е жизнено важна за бизнеса. Застрахователните продукти, покриващи риска „пиратство” в морското застраховане, са групирани според вида застрахователна защита: такива, които обезщетяват при потъване на кораб; застраховки за откуп (за откупуване на хора и за откупуване на кораб); застраховки за отвличане.

На международния пазар на морското застраховане се предлагат няколко основни вида застрахователни продукта:

– H&M (Hull аnd Machinery Insurance) – застрахователната полица покрива разходи, свързани с увреждане на двигатели и оборудване или повреждане на корпуса на плавателния съд вследствие на противоправни действия на трети лица, сблъсък с други плавателни съдове или чужди тела и стихийни бедствия;

– P&I (Protection аnd Indemnity Insurance) – застрахователната полица покрива разходите на корабособственика, свързани с отговорността му към трети лица за възмездяване на причинените им вреди – става въпрос за отговорността към собственика на товара, към членовете на екипажа и към всички други трети лица;

– F&D (Freight аnd Demurrage Insurance) – застрахователна полица покрива отговорността на наемателя да плати определена сума на превозвача за забавяне на натоварването;

– K&R (Kidnap and Ransom Insurance) – застрахователната полица покрива рисковете „похищение и откуп” и съпътстващите разходи, свързани преди всичко с целта – освобождаване на екипажа, а не само кораба и товара. Предимствата на този продукт са доста, но той  за сега все още не е задължителен и е недостатъчно популярен.

Крупните компании, които могат да си позволяват поемането на риска в отговорността, са изправени пред необходимостта да усъвършенстват управлението на риска, да използват иновационни методики на риск-менджмънта и да прилагат гъвкава ценова политика, коментира доц. Мишева. Застрахователите са длъжни да участват и в превантивната дейност и да си сътрудничат с международните организации и правителства на страните, застрашени от риска „пиратство”, както и да съдействат за правното регулиране и снижаване на пиратската активност.

Мерките, които водят до подобряване на рисковата ситуация на плавателните съдове и до снижаване на цената на застрахователната защита могат да се търсят в следните насоки:
– продължаване подготовката на корабните екипажи за преминаване през райони с опасност от пиратски нападения, без екипажите да използват оръжие (пример в тази посока е създаването на центрове за практическо обучение на морска охрана в Европа);
– усъвършенстване и допълване на националното и международно законодателство;
– мерки по възстановяване на физическото и психическо здраве на жертвите на пиратски нападения;
– засилване на военното присъствие в пиратските райони за осигуряване на сигурността на корабоплаването.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Путин: 45% от изнасяното през Черно море украинско зърно е за Европа

Руският президент Владимир Путин подчерта важността да се вземе предвид позицията на Москва за цялостното изпълнение на зърнената сделка. „Само ако нашата позиция бъде

Новини от Maritime.News

- Maritime.News
Samskip, duisport and TX Logistik will jointly operate the CT terminal at logport III

Samskip, duisport and TX Logistik AG will jointly operate the CT terminal at logport III in Duisburg-Hohenbudberg in the future. For this purpose, the three partners have founded the new… [...]

- Maritime.News
AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt

The post AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt appeared first on Maritime News. [...]

Новини от Agriculture.bg

- Agriculture.bg
Горско стопанство предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“

„Държавното горско стопанство“ в Омуртаг предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“. Конкурсът е по повод „Седмицата на гората“ (3- 9… [...]

- Agriculture.bg
Пожар в кравеферма в с. Крайници

Снощи е възникнал пожар в кравеферма в с. Крайници.  Огънят е унищожил 120 кв. м покривна конструкция, 1 тон фураж, 15 крави, 120 бали фураж, бяла, черна и компютърна техника,… [...]

Новини от Deo.bg

- DEO
Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи… [...]

- БТА
Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята – от слонове до бизони и от елени до тигри – сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете,… [...]