Румен Арабаджиев: Влагаме 1,2 млн. лв. в ремонта на варненския вълнолом

Пореден гост влиза в Пристанище ВарнаИзпълнението на инвестиционната програма за 2014 г. на Клон – Териториално поделение „Пристанище Варна” към ДП „Пристанищна инфраструктура” определи темата на нашия разговор с неговия директор Румен Арабаджиев. Въпросът е особено актуален, като се има предвид, че варненското поделение е най-голямото у нас; в района са ситуирани 15 търговски терминала плюс морската естакада „Шабла”, която е от особено важно национално значение.

Интервю на Стефан Денков, в-к „Черно море“

– Кои са най-важните обекти, заложени в тазгодишната инвестиционна програма на териториалното поделение?

– На първо място ще поставя рехабилитацията на морската естакада при нос Шабла. Обществената поръчка е инженеринг (проектиране и строително-монтажни работи) на пристанищното съоръжение, което е рухнало и трябва да се възстанови, тъй като е от изключително национално значение. Отворена е процедурата по обществената поръчка, в момента върви търг и избор на изпълнител. Прогнозната стойност на обекта е 7 620 000 лв., включващ строителен и авторски надзор.

Друг много важен обект е рехабилитацията на проектните дълбочини на плавателните канали 1 и 2, на пристанище Варна-запад и на морската гара.

– Не се ли проточи много възлагането на тази поръчка?

– За съжаление, това е така, тъй като един от кандидатите обжалва резултатите от търга пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Решението и обявлението за обществената поръчка е от септември 2013 г. , а окончателното решение на ВАС от 26 юни т.г. и ни задължава да върнем за преразглеждане решението на комисията за избор на изпълнител. Оттук нататък търгът за обществената поръчка трябва да се проведе отново със същите кандидати. Оптимистичният вариант е до края на юли да излезе решението за избор на изпълнителя, през август да бъде сключен договорът и да започне работа. Трябва да бъдат възстановени проектните параметри на двата плавателни канала 1 и 2 от 12,5 м дълбочина и на Варна-запад – 11,5 м.

– Това означава ли, че след удълбочаването ще могат да влизат по-големи кораби?

– Точно така. При 12,5 м дълбочина на канал 1, като се спазва разпореждането на капитана на пристанището за 3 фута (около 90 см) под проектните параметри, значи ще влизат кораби с газене до 11,6 м. В пристанище Варна-запад проектните параметри на кейовите стени са 11,5 м, там капитанът на пристанището изисква безопасност един фут под кила, което означава, че могат да влизат кораби с газене до 11,2 м. Срокът на поръчката е 6 месеца, или до края на годината би трябвало да приключи драгирането на двата плавателни канала и акваторията на пристанище Варна-запад. Басейнова дирекция е определила точка с координати пред нос Галата.

– Къде ще се изхвърля драгажната маса?

– Басейнова дирекция е определила точка с координати пред нос Галата. Що се отнася до инвестиционната ни програма, друг важен проект е възстановяването на проектните параметри на утаителя на река Провадийска и подхода към него. Обектът е на стойност 550 000 лв. без ДДС и процедурата вече е стартирала. Утаителят е съоръжение, което задържа наносите и всички нечистотии, които се вливат от реката, и така не позволява затлачването на канал 2. Обектът е много важен, до края на този месец ще има класиран изпълнител, но не знам дали някой няма да го обжалва. В годишната инвестиционна програма влиза и ремонтът на първия етап от варненския вълнолом, какъвто не е правен от 1999 г. (на втората част – от морската гара до края на съоръжението, възстановителните работи приключиха през 2008 г.). В този участък скалната маса и тетраподите са подредени както трябва, но щормът преди две години разсипа всичко и сега трябва да се възстановява. Стойността на ремонта е 1,2 млн. лв. без ДДС, в момента върви процедурата по Закона за обществените поръчки.

В момента разработваме документацията за пълната рехабилитация на отбивните съоръжения на двете корабни места на Фериботния комплекс. Стойността е 360 000 лв.

Завършихме рехабилитацията на всичките 9 морски и 87 канални буйове във Варна, както и на бреговите фарове, които бяха оборудвани с нови модули, нова оптика и реновирани, за да бъде осигурена пълната навигационна безопасност и проводки по двата плавателни канала 1 и 2, акваторията във Варненското и Белославското езеро. Друго, което предстои през тази година, е подводното обследване на кейовите стени на Варна-изток, Варна-запад и Фериботния комплекс на стойност 100 000 лв. Такова досега не е правено и никой не знае какво е състоянието на кейовите стени, как стоят върху фундаментите, има ли каверни и т.н. Предвиждаме и закупуването на многолъчев ехолот. Едно от нашите основни задължения са промерите и промерните карти на всички пристанища за обществен транспорт от национално и регионално значение. До момента работим с апаратура, която е морално остаряла. С новия ехолот ще определяме с пълна точност дълбочините в акваторията на пристанищата, плавателните канали, което е много важно. Той е на стойност 1 млн. лв. и ще се монтира на наш катер.

– Какво още предвиждате до края на годината?

– В Стопанския съвет на ДП „Пристанищна инфраструктура” на последното му заседание преди няколко дни обсъдихме новите инвестиционни предложения. Едно от тях бе ремонтът на команден пост и сградата за контейнери на централния пулт на управление на Фериботния комплекс и то беше включено като нов обект в инвестиционната програма на нашето териториално поделение. Наред с него трябва да се направи и ограда на Фериботния комплекс. Всяко пристанище има план за сигурност, който се актуализира на 5 г. Обектът е на стойност 560 000 лв. без ДДС

– Каква е общата стойност на тазгодишната инвестиционна програма?

– Общата стойност на планираните инвестиции за тази година е над 11 млн. лева.

– След трагичното наводнение в кв. „Аспарухово” се заговори, че потопът отнесъл много коли в плавателния канал, какво показа обследването му?

След наводнението на следващия ден капитанът на пристанището затвори плавателен канал 1, тъй като не се знаеше колко автомобила са паднали в него, защото имаше такава първоначална информация (говореше се за 30 – 40 коли). От кризисния и координационен щаб ни възложиха да обследваме целия плавателен канал за евентуално паднали в него хора, коли и други предмети. Благодарение на професионализма и своевременната помощ на експерти от Центъра за подводна археология, Института по океанология, водолазна група „Аквапром” и капитана на м/к „Номад” под мое ръководство бе направено пълно обследване и батиметрия на акваторията на канал 1. Всички членове на екипа работиха на доброволни начала близо две денонощия и задачата беше изпълнена. За късмет резултатът е, че няма потънали хора и автомобили. Открити бяха едрогабаритни предмети, извадени и изнесени на безопасно място. Веднага след анализиране на промерните карти и извършения мониторинг бе възстановено нормалното корабоплаване и проводките по канал 1. По протежението на южния бряг на Канал 1 има три пробива вследствие на високата вълна – първият е след Аспарховия мост, където е игрището, вторият е в близост до кметството и третият до шлицовата стена. В тези участъци е нарушена заскалявката на канал 1. Като хидротехническо съоръжение е собственост на ДП „Пристанищна инфраструктура” и аварийно ще бъдат възстановени всички щети.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Откриха изложба за годишнината на ВМС, наградиха победителите във флотската спартакиада (галерия)

На 5 август във Военноморския музей беше открита изложба „Творчество и пропаганда във флота в годините на студената война“ по случай 142-та годишнина от създаването на

Финансов експерт е предложеният за генерален директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“

Финансов експерт е предложеният за нов генерален директор на ДП "Пристанищна инфраструктура". Роденият през 1981 г. Добромир Янев е завършил Икономическия техникум в Бургас, а

Празник на флота в Русе (галерия)

От град Русе започнаха празненствата по случай 142-та годишнина от създаването на Военноморските сили на Република България. Заместник-командирът на Военноморските сили