Корабът, който не успя да промени света. Очакваме следващия

_76483504_976-savannah-ans
Преди петдесет години един кораб започва своето плаване от САЩ за Европа. Това е първият в света товаро-пасажерски съд, задвижван с ядрено гориво. Плаването му цели да покаже на света, че влиза в нова ера – ядрената. Въпреки огромните надежди, мисията не постига очаквания резултат. 

С елегантни форми, боядисан в червено и бяло, с интериор пълен с ултра-модерния тогава хром, NS SAVANNAH не изглежда като всеки друг товарен кораб. На борда си той приема и пасажери. За тях близо 183-метровият съд (12 хил. t) предлага кино, бар и басейн. В кабините няма завеси, а тяхната работа вършат поляризирани прозорци, които са проектирани да следват уникалната линия на кораба.
_76483501_spl-savannah-1962 _76483503_stateroom-ans_76493117_624-bridge _76493118_624-control-roomКорабът всъщност извира директно от въображението на един американски президент. През 1953 г. Дуайт Айзенхауер прави своята знаменита реч за “мирния атом”, опитвайки да балансира нарастващия страх от ядрен апокалипсис с оптимизъм за цивилната употреба на атомната енергия. Той иска ядрен кораб. Търговски съд. 

NS SAVANNAH струва 50 млн. щ. долара. Корабът е спуснат на вода преди 55 години. Проектът е роден с една единствена мисия – корабът да бъде посланик и символ на безопасността и вярата в горивото на бъдещето.

Стан Уитли (Stan Wheatley) е един от привилегированите, които са работили на борда на NS SAVANNAH. Той е бил част от приемащия ядрения съд екипаж. “Ядрената пропулсивна уредба беше прототип, без съмнение, но ние бяхме добре обучение”, казва той. По думите му всички са знаели, че корабът е бил “добра реклама на атомната енергия”. “И сега корабът е изключително атрактивен”, казва Уитли, който в момента работи в американската Асоциация “Савана”, която се грижи за съда след излизането му от строя. NS SAVANNAH се намира в пристанище Балтимор, Мериленд.

През септември 1964 г. корабът започва преход в Европа. Посещава Ротердам, Бремен, Хамбург, Дъблин и Саутхамптън. Тълпи запълвали доковете за да видят легендарния кораб. Борда му посетили десетки официални лица от различни страни, индустриалци и бизнесмени.

“Той беше шедьовър на връзките с обществеността”, казва Уил Дейвис (Will Davis) от асоциацията. “Преди пристигането му в дадено пристанище до пресата беше разпращана богата снимкова галерия, много информация. Така се създаваше предварителният интерес. Целяхме да накараме другите нации да разберат, че атомната енергия може да е от полза за човечеството като цяло”, добавя Дейвис.

Въпреки вълнението дипломатическата мисия на NS SAVANNAH се проваля. Основната цел не е достигната – светът все още не вярва, че ядрените кораби са бъдещето.

Само още три подобни кораба са построени – германският рудовоз OTTO HAHN, японският MUTSU и руският ледоразбивач-контейнеровоз SEVMORPUT. Както NS SAVANNAH и те вече не са в експлоатация.
_76483506_624-uk-liner
За разлика от търговското корабоплаване, военният флот прегръща идеята. В момента в света има над 200 съда от различен тип, задвижвани с ядрено гориво. Основната част от тях са военни кораби и подводници. Единствените невоенни съдове са от състава на руския флот ледоразбивачи. 

Защо обаче атомната енергия не става индустриален стандарт в корабоплаването? Това всъщност е енергията, която не престана да създава разногласия. А когато става дума за кораби – потенциалната опасност за околната среда е ясна.

Корабите-пионери дават именно това доказателство. Още по време на първото си плаване, японският MUTSU аварира. От реактора изтича радиоактивен материал на около 500 nm от бреговете на страната. Все пак на кораба е разрешено да се върне в пристанище Охминато, където започва ремонт. Стотици местни риболовци протестират, а техните притеснения са широко отразени в световния печат.
_76493675_624-reactor
И NS SAVANNAH изпитва подобни проблеми. Инженерите не са пресметнали правилно големината на оставащите ядрени отпадъци. Само през първата година в морето са били изхвърлени близо 115 хил. галона води смесени с ядрени отпадъци. По-късно обемът на специалните помещения за съхранение на отработеното гориво е увеличен, но и тогава се е налагало остатъци да бъдат изхвърляни зад борда. 

Спектърът на въздействието и пораженията над околната среда винаги ще бъдат срещу ядрените кораби. “Всичко, което плава може да потъне. Научихме урока с нефтените разливи. Въпросът никога не е бил дали даден кораб може да потъне, въпросът е кога и къде ще се случи това. Това може да е екологична катастрофа”, казва д-р Пол Дорфман (Paul Dorfman) създател на групата за ядрени консултации и учен от екипа на английски университет.
_76483502_624-debfelneyДругият пирон в ковчега на ядрените търговски кораби става тяхната цена. Кораб с ядрен реактор винаги ще струва повече, много повече. Докато всички самолетоносачи от клас “Нимиц” в американския флот са с “ядрено сърце”, то през последните месеци видяхме нова тенденция. Великобритания реши нейният най-голям и нов самолетоносач QUEEN ELIZABETH да бъде задвижван с нов комбиниран пропулсивен комплекс. Двигателят му работи както с газ, така и с дизелово гориво. Освен огромните разходи за строителство на този тип кораби, другият важен момент срещу тяхното съществуване стават разходите за поддръжката им. Проблемът е, че няма как да бъде направена точна приблизителна сметка в какъв размер ще бъдат те. 

ns_savannah“Има и един плюс”, казва професорът от лондонския университет Джон Картлтън (John Carlton). “Разходите за гориво при този тип кораби не могат да бъдат сравнявани с разходите при останалите. Ядреното гориво в пъти по-евтино”, обяснява специалистът. Тези съдове могат да плават с години без нужда от презареждане. NS SAVANNAH например е бил способен да обиколи планетата цели 14 пъти при постоянна скорост от 20 kn преди да презареди.

Въпреки масивните практически препятствия пред този тип кораби, някои експерти отново заговориха за концепцията. Все пак живеем в ера, в която климатичните промени са факт, а цените на конвенционалните горива постоянно се повишават. Ядреният кораб не би имал никакви емисии CO2 и парникови газове. Идеята изглежда атрактивна, смятат от асоциация “Савана”.

carousel“Тези кораби имат перспектива. Бъдещето е тяхно, въпрос на време е!”, смята Стан Уитли. Той обаче добавя, че все пак има някои препятствия пред идеята. На първо място това ще е нуждата от строителство на специализирани терминали за обработка на ядрените отпадъци. Освен това ще бъде дяволски трудно на такъв кораб да бъде издадена застраховка, смята той. “Ще има и нужда от създаване на специфични регулаторни актове, ако искаме да видим масов ядрен флот от търговски кораби”, казва още човекът, който е видял реализирания проект.

Желанието за ядрен търговски флот обаче трябва да пребори човешкия скептицизъм. Имаме нужда не само от плавания с цел популяризиране на идеята, защото тази практика е доказала неефективността си още преди 50 години. Предстои да видим кой ще се осмели да създаде новия NS SAVANNAH…
nuclear_lng_shipMaritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Кап. Александър Калчев, БМФ: Строим агресивно нови кораби, планираме влизане на нови пазари

К.д.п. Александър Калчев е роден на 11 юни 1975 г. във Варна. От най-ранна детска възраст започва активно да се занимава с ветроходен спорт, а по-късно завършва с отличие