“Вит” поддържа „речната магистрала“ в българския участък на Дунава

Една от основните дейности на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ е да поддържа сигурен корабоплавателния път в българския участък от реката, като осигурява регламентираните габарити, наложени от Дунавската комисия. ИАППД извършва непрекъснато наблюдение на състоянието на речното русло, което се осъществява на основния хидрографен кораб м/к “Вит”, плаващ постоянно по целия български участък на реката.

„Вит“ е хидрографен кораб, построен през 1979г. в Бургас с дължина 42м, ширина 8м, височина 8.75м и максимално газене 1.4м. Той поддържа навигационно-пътевата обстановка в българо-румънския участък от река Дунав, от Силистра до Сомовит, и е единственият български кораб, който поддържа фарватера в дадения район, измерва и обозначава всички опасни и проблемни участъци за плаване по реката като камъни, скали, прагове, плитчини и др. Осигурява и спазва изискванията на Конвенцията за режима на корабоплаване по р. Дунав, обозначава правите участъци, извършва разстановка, монтиране и демонтиране на брегови и плаващи навигационни знаци (шамандури, километрични знаци, брегови фарове и редица други знаци, предвидени от „Инструкция за знаците” на Дунавската комисия). Знаците, които са натоварени на кораба и се монтират от моряците са различни, съответно и с различна тежест. Някои от знаците достигат тегло от 1,4 тона.

Корабът разполага с три ехолота, два от които са стационарни и един преносим. Радар, който определя местонахождението на кораба, визуализира навигационната обстановка, контурите на бреговете, движението и разстоянията до други плаващи обекти.

Преди автоматичното измерване на водните нива чрез използването на ехолотите, тази дейност се е извършвала ръчно посредством различни способи.

Един от методите бил с помощта на т.н. футщок (от немски – Fußstock, или от холандски – voetstok, нивомер (английски – level sensor). Той е във вид на рейка с деления, поставен на водомерен пост за наблюдение и така се е определяло нивото на водата в море, река или езеро. Футщоци са се използвали като геодезични опорни пунктове в миналото. На същия принцип се е използвал и т.н. децищок, като разликата е в мерната единица на разграфяване. Футщока е разграфен на футове (1 фут = 33см), а децищока на дециметри (10см). Употребявал се е и лот, който е представлявал въже с оловна конусовидна тежест с вдлъбнатина в долната си част и възли на всеки метър.

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ изпълнява проект „Подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по река Дунав“. Проектът се изпълнява по Приоритетна ос IV: Подобряване на корабоплаването по морските и вътрешните водни пътища по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013г. В него е заложено закупуването на специализиран плавателен съд за хидрографски проучвания, оборудван с необходимата специализирана техника. След доставянето му ИАППД ще предостави използваните ехолоти от кораб „Вит“ на националния музей на транспорта в Русе.

Изт.: Дарик Русе

Последни новини

Последни новини

България предлага на ЕС проекти за допълнително развитие на пристанищата в Русе и Варна

Снимка: Пристанище Варна България е предложила на ЕС проекти за допълнително развитие на пристанищата в Русе и Варна, за да може да се увеличат възможностите за оказване на

Никулден в пристанище Бургас

„Пристанище Бургас” ЕАД се включва в празничната програма на общината на 6-ти декември - Никулден. По традиция всяка година жителите и гостите на града честват закрилника на

Над 13 млн. тона зърнени товари са изнесени от пристанищата на Украйна

В рамките на "зърнената инициатива" от украинските пристанища са изнесени над 13 милиона тона селскостопански продукти, съобщи министерството на националната отбрана на

Европейските корабособствениците могат да транспортират руски суров петрол, ако се продава под или на цената от 60 долара за барел

От понеделник корабособствениците, регистрирани в ЕС, ще могат да транспортират руски суров петрол, само ако той се продава под или на цената от 60 долара за барел, като на

Пристанищата в Гърция може да са в основата за отказ за членство на България в Шенген, според депутат

Ускорените транспортни връзки Юг-Север след премахването на граничния контрол ще засилят конкурентните предимства на гръцките пристанища. Това предположи народният

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент