„Вит“ поддържа „речната магистрала“ в българския участък на Дунава

Една от основните дейности на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ е да поддържа сигурен корабоплавателния път в българския участък от реката, като осигурява регламентираните габарити, наложени от Дунавската комисия. ИАППД извършва непрекъснато наблюдение на състоянието на речното русло, което се осъществява на основния хидрографен кораб м/к “Вит”, плаващ постоянно по целия български участък на реката.

„Вит“ е хидрографен кораб, построен през 1979г. в Бургас с дължина 42м, ширина 8м, височина 8.75м и максимално газене 1.4м. Той поддържа навигационно-пътевата обстановка в българо-румънския участък от река Дунав, от Силистра до Сомовит, и е единственият български кораб, който поддържа фарватера в дадения район, измерва и обозначава всички опасни и проблемни участъци за плаване по реката като камъни, скали, прагове, плитчини и др. Осигурява и спазва изискванията на Конвенцията за режима на корабоплаване по р. Дунав, обозначава правите участъци, извършва разстановка, монтиране и демонтиране на брегови и плаващи навигационни знаци (шамандури, километрични знаци, брегови фарове и редица други знаци, предвидени от „Инструкция за знаците” на Дунавската комисия). Знаците, които са натоварени на кораба и се монтират от моряците са различни, съответно и с различна тежест. Някои от знаците достигат тегло от 1,4 тона.

Корабът разполага с три ехолота, два от които са стационарни и един преносим. Радар, който определя местонахождението на кораба, визуализира навигационната обстановка, контурите на бреговете, движението и разстоянията до други плаващи обекти.

Преди автоматичното измерване на водните нива чрез използването на ехолотите, тази дейност се е извършвала ръчно посредством различни способи.

Един от методите бил с помощта на т.н. футщок (от немски – Fußstock, или от холандски – voetstok, нивомер (английски – level sensor). Той е във вид на рейка с деления, поставен на водомерен пост за наблюдение и така се е определяло нивото на водата в море, река или езеро. Футщоци са се използвали като геодезични опорни пунктове в миналото. На същия принцип се е използвал и т.н. децищок, като разликата е в мерната единица на разграфяване. Футщока е разграфен на футове (1 фут = 33см), а децищока на дециметри (10см). Употребявал се е и лот, който е представлявал въже с оловна конусовидна тежест с вдлъбнатина в долната си част и възли на всеки метър.

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ изпълнява проект „Подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по река Дунав“. Проектът се изпълнява по Приоритетна ос IV: Подобряване на корабоплаването по морските и вътрешните водни пътища по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013г. В него е заложено закупуването на специализиран плавателен съд за хидрографски проучвания, оборудван с необходимата специализирана техника. След доставянето му ИАППД ще предостави използваните ехолоти от кораб „Вит“ на националния музей на транспорта в Русе.

Изт.: Дарик Русе

Последни новини

Последни новини

Китай прие нов патрулен кораб

Китай прие нов патрулен кораб, оборудван с най-съвременни технологии, съобщи държавното радио. „Хайсюн-09“ е в състояние да следи за сигурността на море и да участва в

„Всяко забавяне може да се окаже фатално“ – част от анализ за морското търсене и спасяване от 2015…

Снимка: Архив на Maritime.bg от началото на последното плаване на спасителния кораб ПЕРУН към турско корабно режище, вижте още снимки тук Българските власти многократно са

Създават цифров двойник на Варненския залив и каналите на Пристанище Варна

Новата система ще позволи Пристанище Варна да бъде отворено за кораби дори в условията на ограничена видимост от гъстите мъгли, характерни за есенно-зимния период, което ще

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент