За десетките хиляди души, посетили през май 2010-а пристанище Варна по време на регатата „Тол шипс исторически морета“, плаването на някои от прочутите ветроходни кораби, пристигнали тогава за пръв път в Черно море, се превърна в мечта. А дали пък някой не се е замечтал да притежава такава „яхта“? Идеята не е чак толкова фантастична, при това говорим не за друг, а за легендарния кораб със зелените платна, 105-годишния „Александър фон Хумболт“. От известно време обявата за продажбата му е поместена на видно място в един от най-големите сайтове за продажба на нови и употребявани плавателни съдове. Цената му е доста сериозна – 2,95 млн. евро, без данъка.
Ако за някого е странно, че този легендарен ветроход, който е един от символите на германските традиции в мореплаването, изобщо се продава, трябва да отчете факта, че и по отношение на собствеността си „Александър фон Хумболт“ е уникален. Ако повечето плавателни съдове от типа „тол шип“ са учебни и най-често са собственост на военноморските сили на отделни държави, то той е частно предприятие. Неговите плавания са финансирани от тръст, част от който беше и популярна бира, за която зелените платна на „Александър фон Хумболт“ станаха запазена марка. Не е много ясно дали световната криза е причина германският ветроход да бъде пуснат за продан, или причината е друга. Който обаче е готов да даде близо 3 млн. евро за него, трябва да има предвид, че сертификатите му за безопасност изтичат през 2013-а, а за подновяването им също ще са нужно пари, както и за всичко друго, което може да се счупи или повреди на един изключително красив, но все пак вековен кораб.
Копие на легендарната „Атлантик“ струва 16,5 млн. евро
„Александър фон Хумболт“ далеч не е единственият ветроход от най-престижната серия А, който си търси нов собственик. Цените на шхуни, баркове, бригове и баркентини от от типа на българската „Калиакра“ (не дай Боже и нея един ден да я видим в това положение) варират в рамките от 2,5 до 15 – 16 млн. евро. Разликата идва от удобствата, възрастта на кораба и, естествено, престижа, с който се свързва името им.
Не е никак странно, че един от най-скъпите ветроходи в момента е френска реплика на може би най-прочутия плавателен съд за състезаващите се под ветрила. Става въпрос за шхуната „Атлантик“, която през 1905 година прекосява Атлантическия океан за 12 дни и 4 часа и с това поставя невиждан дотогава рекорд. Необходими са 75 години, много усилия и впрягането на най-съвременните технологии, за да бъде бит този резултат. Освен това новата шхуна „Атлантик“ е истински символ на елегантност, а интериорът й безумно луксозен, като заедно с това отговаря напълно на епохата на оригинала.
Ново ветроходно чудо расте в Украйна
Търговията с ветроходи гледа не само към миналото, но и към бъдещето и най-доброто доказателство за това е оферта за свръхмодерен кораб под твърди ветрила, напомнящи повече за самолетни крила. 175-метровото чудо, което тепърва ще бъде построено в Украйна през следващата година, ще струва фантастичните 550 млн. евро. Обещанието на дизайнера му Павел Шапошников, който шашка с подобни проекти и за моторни яхти, е, че това ще е най-големият и най-бързият и може би най-луксозният кораб, който може да се използва за резиденция и място за пълноценен живот. Естествено, потенциалните купувачи на подобен плавателен съд не са много и като цяло изпълнението на проекта даже изглежда нереалистично, но пък ако някой все пак се съгласи да го купи, със сигурност ще влезе в историята.
maritime.port.bg – Любопитно