Ветроходът „Александър фон Хумболт“ се продава

За десетките хиляди души, посетили през май 2010-а пристанище Варна по време на регатата „Тол шипс исторически морета“, плаването на някои от прочутите ветроходни кораби, пристигнали тогава за пръв път в Черно море, се превърна в мечта. А дали пък някой не се е замечтал да притежава такава „яхта“? Идеята не е чак толкова фантастична, при това говорим не за друг, а за легендарния кораб със зелените платна, 105-годишния „Александър фон Хумболт“. От известно време обявата за продажбата му е поместена на видно място в един от най-големите сайтове за продажба на нови и употребявани плавателни съдове. Цената му е доста сериозна – 2,95 млн. евро, без данъка.
Ако за някого е странно, че този легендарен ветроход, който е един от символите на германските традиции в мореплаването, изобщо се продава, трябва да отчете факта, че и по отношение на собствеността си „Александър фон Хумболт“ е уникален. Ако повечето плавателни съдове от типа „тол шип“ са учебни и най-често са собственост на военноморските сили на отделни държави, то той е частно предприятие. Неговите плавания са финансирани от тръст, част от който беше и популярна бира, за която зелените платна на „Александър фон Хумболт“ станаха запазена марка. Не е много ясно дали световната криза е причина германският ветроход да бъде пуснат за продан, или причината е друга. Който обаче е готов да даде близо 3 млн. евро за него, трябва да има предвид, че сертификатите му за безопасност изтичат през 2013-а, а за подновяването им също ще са нужно пари, както и за всичко друго, което може да се счупи или повреди на един изключително красив, но все пак вековен кораб.

Копие на легендарната „Атлантик“ струва 16,5 млн. евро

„Александър фон Хумболт“ далеч не е единственият ветроход от най-престижната серия А, който си търси нов собственик. Цените на шхуни, баркове, бригове и баркентини от от типа на българската „Калиакра“ (не дай Боже и нея един ден да я видим в това положение) варират в рамките от 2,5 до 15 – 16 млн. евро. Разликата идва от удобствата, възрастта на кораба и, естествено, престижа, с който се свързва името им.
Не е никак странно, че един от най-скъпите ветроходи в момента е френска реплика на може би най-прочутия плавателен съд за състезаващите се под ветрила. Става въпрос за шхуната „Атлантик“, която през 1905 година прекосява Атлантическия океан за 12 дни и 4 часа и с това поставя невиждан дотогава рекорд. Необходими са 75 години, много усилия и впрягането на най-съвременните технологии, за да бъде бит този резултат. Освен това новата шхуна „Атлантик“ е истински символ на елегантност, а интериорът й безумно луксозен, като заедно с това отговаря напълно на епохата на оригинала.

Ново ветроходно чудо расте в Украйна

Търговията с ветроходи гледа не само към миналото, но и към бъдещето и най-доброто доказателство за това е оферта за свръхмодерен кораб под твърди ветрила, напомнящи повече за самолетни крила. 175-метровото чудо, което тепърва ще бъде построено в Украйна през следващата година, ще струва фантастичните 550 млн. евро. Обещанието на дизайнера му Павел Шапошников, който шашка с подобни проекти и за моторни яхти, е, че това ще е най-големият и най-бързият и може би най-луксозният кораб, който може да се използва за резиденция и място за пълноценен живот. Естествено, потенциалните купувачи на подобен плавателен съд не са много и като цяло изпълнението на проекта даже изглежда нереалистично, но пък ако някой все пак се съгласи да го купи, със сигурност ще влезе в историята.

Веселин Златков, в-к „Народно дело“

maritime.port.bg – Любопитно

Последни новини

Последни новини

Путин: 45% от изнасяното през Черно море украинско зърно е за Европа

Руският президент Владимир Путин подчерта важността да се вземе предвид позицията на Москва за цялостното изпълнение на зърнената сделка. „Само ако нашата позиция бъде

Новини от Maritime.News

- Maritime.News
Samskip, duisport and TX Logistik will jointly operate the CT terminal at logport III

Samskip, duisport and TX Logistik AG will jointly operate the CT terminal at logport III in Duisburg-Hohenbudberg in the future. For this purpose, the three partners have founded the new… [...]

- Maritime.News
AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt

The post AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt appeared first on Maritime News. [...]

Новини от Agriculture.bg

- Agriculture.bg
Горско стопанство предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“

„Държавното горско стопанство“ в Омуртаг предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“. Конкурсът е по повод „Седмицата на гората“ (3- 9… [...]

- Agriculture.bg
Пожар в кравеферма в с. Крайници

Снощи е възникнал пожар в кравеферма в с. Крайници.  Огънят е унищожил 120 кв. м покривна конструкция, 1 тон фураж, 15 крави, 120 бали фураж, бяла, черна и компютърна техника,… [...]

Новини от Deo.bg

- DEO
Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи… [...]

- БТА
Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята – от слонове до бизони и от елени до тигри – сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете,… [...]