Строителната фирма „Водстрой 98“ е подписала през юли концесионния договор за управление на пристанище Несебър. Тя ще го управлява през следващите 35 години. „Водстрой 98” е с адрес в София и се занимава с пътно и градско строителство, монтажни дейности. Фирмата е правоприемник на „Водно строителство“ гр. Сливен. През юни тази година шефът на фирмата Иван Мирински с писмо до медиите отрече обвиненията, че е свързан с Цветан Василев, банката му КТБ и Делян Певески. В него той дори обвинява Василев, че е поискал да контролира бизнеса му, като му отпуска големи кредити, а след това настоява да назначи секретарката си в борда на директорите на дружеството, което е приватизирано с тези пари.
Вече бившият министър на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев заяви, че вече няма компании на депутата от ДПС Делян Пеевски, които да участват в строителството на „Южен поток“ в българската част, като сред отпадналите е дъщерна фирма на „Водстрой 98“. От компанията отхвърлят твърдението и заявяват, че водят дело срещу Василев. Проучване на „Капитал“ показа, че консорциуми, водени от „Водстрой 98“, в последните години при управлението на ГЕРБ и при правителството „Орешарски“ са спечелили обществени поръчки за над 660 млн. лв.
Концесионната процедура за отдаването на морската гара в стария град на Несебър за пътнически кораби започна още по времето на ГЕРБ – през 2012г. Подписването на договора за Несебър обаче се проточи (от края на 2012 г., когато изборът за изпълнител мина през Министерския съвет) заради голямото местно недоволство и най-вече заради обжалване в съда.
Подписването на концесионния договор е било на 9 юли, дни след като на 4 юли Върховният административен съд слага край на обжалването на концесията от страна на местни сдружения.
Договорът за концесия е сключен с акционерното дружество „Водмар“, наследник на победителя и единствен участник в конкурса ДЗЗД „Видмар“. Дяловете от капитала на компанията са поделени поравно между строителната „Водстрой 98“ и „Марков и син“, където собственик е Магдалена Трайкова, която преди време е била управител на една от компаниите на Цветан Василев.
Морската гара в Несебър беше отдадена на концесия, след като портът бе модернизиран с публични средства от над 2 млн. лв., отпуснати от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Така ангажиментът на концесионера е да инвестира едва 2.886 млн. лв., от които 854 хил. лв. през първите 10 години. Годишното фиксирано концесионно плащане пък е 23 хил. евро без ДДС, а пътниците не бива да падат за първите 10 години под 13 612 средногодишно. Концесионерът ще има право да извършва частично разширение, частична реконструкция, частична рехабилитация и ремонт на обекта. Площта по договор е 17 128 кв.м, като пристанищната територия и пристанищната инфраструктура могат да бъдат допълнени чрез анекс с част от имот в съседство, пише в условията на договора, публикувани в Националния концесионен регистър. Договорът влиза в сила на 9 септември.
Концесията предизвика протести на местна почва, като три сдружения подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Това бяха рибарските сдружения „Мена“ и „Несебърски риболовци“ и организацията с нестопанска цел „Месамбрия Понтика“. Притесненията на рибарите са, че могат да останат без пристан за корабите си. Рибарите са задължени да стоят на отделни пристанища, но в Несебър нямало подходящо място за по-големи риболовни кораби, тъй като голямото рибарско пристанище е продадено в миналото и вече се използва за яхти, а общинският кей от другата страна на полуострова бил плитък и подходящ само за малки лодки. Така всичко ще зависи от волята и ценовата политика на новия оператор.
Опасенията на местното сдружение с нестопанска цел „Месамбрия Понтика“ са, че на пристанището може да започнат да се развиват съпътстващи дейности и да бъдат изградени хотел, ресторант и паркинг според разясненията, дадени от министерството на транспорта към кандидата. Това на свой ред според сдружението може да постави под въпрос присъствието на старинния град Несебър в списъка на световното културно наследство, тъй като в ЮНЕСКО вече наложиха мораториум върху строителството, включително и в буферната зона на старинния град, където попада пристанището.
„В дългосрочен план планираме изграждането на по-голяма и модерна морска гара в контекста на съвременните изисквания, но и с желание от наша страна тя да стане част от неповторимия общ културно-архитектурен ансамбъл на град Несебър“, коментираха от „Видмар“ след избира им за концесионер. „Най-малко хотелите влизат в нашия бизнес план“, заяви тогава собственика на „Водстрой 98“ Иван Мирински.
И трите сдружения нямат успех в КЗК, като „Месамбрия Понтика“ решава да продължи обжалването и пред ВАС, но ВАС оставя в сила определението на КЗК. / БургасНюз
Maritime.bg – България
Външно съдържание и реклама