Съвременните български роби на корабите на Арго Меритайм

Скандалите с корабите на Арго Меритайм продължават, а изход от ситуацията не се вижда.  Държавата не може да помогне с нищо, а и няма международна структура, която да се е заела със случая.

За робството в нов формат, разказа един от потърпевшите моряци – Едуард Тавитян, който успява да избяга от поробителите Арго Меритайм.

Роби – приятели
Два вида са моряците работещи за Станчо Савов. Едните са пратени от други дружества, благодарение на приятелските отношения, които Савов има с тях. Другата част от моряците, както и нашият гост са подлъгали се моряци. Пенсионери или болни, които нямат друг избор са робите на Савов. „Империята“ му продължава да затъва, повличайки след себе си десетки български семейства.

Съучастници?
Сред екипажите на Савов се мълви, че капитаните и главните механици са „в схемата“. Дали това твърдение е вярно, никога няма да разберем, но изпълнителският състав на „Сийуинд“ е на мнение, че това е факт. Едно от доказателствата, според освободителите се е зареждането с вода на рейда пред Форталеза. Точно на този рейд главният механик забранил на Тавитян да слиза. Освен това на „бегълците“ било съобщено, че ще бъдат задържани от полицията, ако си позволят да напуснат „Сийуинд“. Избягалите имат съмнение, че капитанът и главният механик получават своите заплати за сметка на другите, парите си те прибират и заради убеждаването на останалите моряци да останат. Освен това на борда на „Сийуинд“ се носи слух, че именно главният механик има някаква собственост в „империята“ на Савов. Моряците се чудят как 74-годишният капитан може да играе двойна игра, но явно техните съмнения имат основание. Пред тях той заявил, че всеки трябва да се оправя сам.

Корабът
Корабът-затвор „Сийуинд“ е в такова техническо състояние, че моряците са с впечатление, че някой иска той да потъне. Само спасителната лодка била в изправност. Какво ще се случи със „Сийуинд“ ако попадне в буря – никой не иска да си представи. Съдът е ужасно обрасъл, движи се максимално с 3 възла, а при последния преход с разместен товар. Главната машина е за скрап, рулевото се пълни с вода, валът е изкривен, баластните и горивните танкове са пробити, агрегатите не стават за нищо – в тази обстановка и без заплати робите трябва да изпълняват отговорно и професионално задълженията си. Изглежда обаче, че българите са свикнали да са поробени. На борда не е имало напрежение, коментира Тавитян.

Два варела и дъска 
Робството приключва за един от моряците на борда с два варела и дъска, превърнати в сал. Салът е спуснат, а всички моряци стоят и гледат как техният колега плава към свободата. Въпреки ситуацията моряците мислели, че беглецът е луд. „Луд не е този, който бяга със сал, луди са тези, които останаха“, сигурен е Тавитян.

По пейките
Бегълците успяват да се доберат до брега с лодка осигурила провизии за няколко седмици. Немили-недраги те приспиват по пейки. Подкрепа им осигурява харбър-мастърът на порт Форталеза, който плаща билетите им до България. Последният им съобщава, че най-вероятно корабът ще бъде задържан, а ако Савов не плати дължимите суми, корабът ще бъде продаден.

Без украинци
Украинските моряци може вече да не робуват на Савов. Това е така, защото той бил задължен да плати на моряци от Украйна, под натиск на ITF. Родните моряци също се обърнали към организацията, като подписали декларации. Те обаче се съмняват, че това е бил инструмент в ръцете на офицерския състав, който по този начин уредил собствените си сметки със Славов.

Зад себе си Савов има силни играчи, щом още никой не е потърсил сметка за безчинствата му, смятат избягалите. Според тях Савов публично лъже, отклонявайки отговорността си към офицерския състав, отклонявайки отговорността си чрез случайни събития, а никой не пита защо винаги проблемите се случват точно с тази фирма. 

Телефонни договорки
По информация на избягалите моряци, Станчо Савов частно се разбирал с всеки от моряците. Обажда ти се и се договаряте, че ще ти плати на определена дата, после те моли да не споделяш с останалите, а накрая естествено не плаща, коментираха потърпевшите. В този порочен кръг са въвлечени всички от екипажа, всеки се надява, че ще получи пари, но уви. Така освободителите се моряци стигнали до решението за бягство. „Ако всички бяхме заедно, щях да остана“, заяви Тавитян.

Сцени 
Без да почука, Тавитян влиза в кабината на боцмана. Там той го открива плачейки вторачил поглед в снимката на семейството си в ръка.

„Вечер всички се прибираха по кабините и оставаха с мислите си… Избягах за да не оставя детето си да расте само. „, завърши Тавитян.

maritime.port.bg – България

Последни новини

Дванадесет моряци загинаха от хранително отравяне на бълкер

Дванадесет моряци загинаха от хранително отравяне на борда на плаващия под флага на Китай бълкер WU ZHOU 8 (IMO: 9662760). Ситуацията на борда е докладвана, когато корабът се намира на около 63 nm от бреговете на Виетнам, предаде
Прочетете

Гласуват моряците на българския ферибот „Дружба“

Моряците от екипажа на българския моторен ферибот "Дружба" гласуват днес в открити води. Днешните извънредни парламентарни избори са поредни, в които моряци на кораба ще дадат своя вот. Преди дни, капитанът на кораба кап. Чавдар
Прочетете

Зоната на здрача в Световния океан крие огромни рибни ресурси

През 1789 г. изследователите Алесандро Маласпина и Хосе де Бустаманте отплават от Кадис на първата испанска научна експедиция около света. В продължение на пет години Маласпина и Бустаманте изучават и събират животни и растения в цялата
Прочетете

Путин: Англо-саксонците стоят зад атаката срещу „Северен поток“

Англо-саксонците стоят зад атаката срещу тръбопровода "Северен поток". Това заяви Владимир Путин по време на церемония по подписване на споразумение за присъединяване на териториите на самопровъзгласилите се ДНР и ЛНР, както и
Прочетете

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с близо 5,5 млн. тона селскостопанска продукция, съобщи
Прочетете

Увеличават капацитета на Пристанищен терминал „Видин-център“

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" Повече пътнически кораби ще могат да акостират едновременно на пристанище "Видин-център". Приключват ремонтните дейности, финансирани от Държавно предприятие "Пристанищна
Прочетете

Нов член в семейството на Maritime.bg

Българското специализирано морско издание Maritime.bg® придоби нов международен новинарски бранд, с който активно ще популяризира морската индустрия в страната. Maritime.News вече е част от портфолиото на Maritime.bg.
Прочетете

Над 200 участници на „High-Tech Summit for the Black Sea“ край Варна

На 27 и 28 септември в к.к. Златни пясъци, гр. Варна се проведе Международен черноморски форум за технологии и иновации в синята икономика - High-Tech Summit for the Black Sea (#HTS4BS). Повече от 200 участници, между които
Прочетете

Южен поток транспорт: Въвеждането на нови санкции не ограничава преноса на газ

Компанията оператор на газопровода "Турски поток" заяви, че Нидерландия ѝ е отнела лиценза за износ, предаде Ройтерс. Компанията заяви също така, че въпреки отнемането на лиценза, продължава да транспортира газ и че е поискала
Прочетете

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената
Прочетете

Последни новини

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент