Незабравени разкази от позабравени капитани

Запознайте се с един разказ по действителен случай на капитан Иван Ботев от БРП-Русе

2NikolaVaptzarovSSC336231Било жарък августовски ден на лето Господне 1986-то. Опитният капитан Иван Ботев изпълнявал рутинен рейс с тласкаем състав от украинското пристанище Рени за Лом. Конвоят бил тежък, защото в състава му влизали 6 „СБ-та“ и един шлеп, натоварени с 7000 тона руда за Кремиковци. Плавал срещу течението на река Дунав в района на румънското село „Бордошани“, а скоростта му била едва 5 км/час.

Въпреки, че следобедното слънце безмилостно блестяло в очите му, той видял от мостика на тласкача „Васил Друмев“, как няколко къпещи се деца успели да се покачат на първия ред секции. Две от тях се застояли подозрително дълго време на бака около носовата мачта, на която се окачват три пътеви светлини във форма на триъгълник.
След около половин час, вахтата на капитана свършила и той решил да се поразходи до предната част на повереното му „плаващо село“. Закрачил бавно към отдалечената на повече от 200 метра носова част на конвоя.

Докато оглеждал внимателно за евентуални неизправности, му направило впечатление, че кабелът, захранващ светлините на носовата мачта бил срязан и от него липсвали десетина метра. Веднага се досетил, че едното от децата незабелязано е успяло да го среже, да го навие около тялото си и да се гмурне с него в мътните води на реката.
Ядосаният капитан веднага се отправил към мостика, за да предупреди по УКВ-то капитан Илиан Минев, командващ тласкача „Никола Вапцаров“ който приближавал с подобен състав района на крадливото село.

Колегата Минев самоуверено отговорил, че благодари за информацията, но при него не можело да се случи подобно нещо, защото за няколко десетилетия е научил „циганските номера“ на румънците и знаел как да се опази.
Много скоро щял да се убеди в „гениалната изобретателност“ на местните дунавски пирати. Щом навлезли в злополучния район, от към десния борд на кораба се приближила лодка, която се вързала за страничните кнехтове на тласкача и лодкарите започнали да предлагат прясно уловена дунавска риба на невероятно ниски цени.

Новината за „далаверата“ се разпространила с мълниеносна бързина сред целия екипаж и всички с изключение на вахтения пом. капитан се скупчили на десния борд. През това време друга лодка подходила отзад към кърмата, използвайки мъртвото поле на видимост и незабелязано се швартовала на левия борд до кухнята. Резултатите от последвалото „неканено госте“ на влашките рибари са достойни за рекорд в „книгата на Гинес“. За отрицателно време гордите наследници на Римската империя изпразват хладилнилното помещение, където се съхраняват хранителните продукти. Не стига това, но сръчните крадци задигат всички прибори за хранене и цялата посуда, т.ч., главният готвач се е чудил след това, къде да сипе единствената останала храна-ювката.

Така печално завършва опита на българските моряци от м.к. „Никола Вапцаров“ да заздравят трансграничното търговко-икономическите сътрудничество със северните ни съседи.

Е, то авантата си е чиста печалба, но май румънските шмекери надвиват на нашите тарикати!…

Преразказал
Капитан Александър Каменов

Maritime.bg – Любопитно

Последни новини

Последни новини

Намалял е броят на инцидентите в морската индустрия за последното десетилетие

Новите дигитални системи и подобрените технологии при строителството на плавателни съдове, строгият регулаторен надзор и подобрената култура на безопасност са допринесли за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент