Кап. I ранг Иван Иванов: За завършилите Морското безработица няма

Кап. I ранг доц. д-р Иван Иванов
Кап. I ранг доц. д-р Иван Иванов

Безработица за нашите възпитаници няма. Това казва деканът на факултет „Инженерен“ във Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“ кап. I ранг доц. д-р Иван Иванов, цитиран от инфоцентърът на Министерството на отбраната. На практика всички, които завършат Морското, се реализират, допълва той.

Основната задача на факултета е подготовка на кадри с техническа насоченост за Военноморските сили и гражданското корабоплаване. Младите хора избират измежду специалностите „Корабни машини и механизми“ (поотделно за военния и гражданския флот – б. р.), „Електрообзавеждане на кораба“, „Океанско инженерство“ и „Технология на кораборемонта“.

Някои от випускниците се включват в други сфери на икономиката, не в корабоплаването. Има статистики, че възпитаниците на Морското работят във всички области на живота у нас.

С обучението на младите хора се занимават повече от 50 преподаватели във факултета. Половината от тях са хабилитирани лица и доктори. В момента във факултета работят четирима професори, 24-ма доценти, няколко доктори. Останалите са асистенти на различно ниво, като голяма част от тях разработват докторски програми.

Най-важният потребител на кадрите от военната Алма матер във Варна са Военноморските сили. Връзките между вуза и флота са традиционно здрави. Всяка година се прави анализ на подготовката на младите офицери – бивши курсанти. В случай че има проблеми, се предлагат решения и през следващата година слабостите се отстраняват.

ВВМУ има и обща програма с ВМС. По профилиращите дисциплини за военния флот лекции пред курсантите четат офицери от Военноморските сили. В момента обучаваме над 500 студенти в степени бакалавър и магистър, всяка година имаме и между 10 и 15 докторанти, заявява кап. I ранг Иванов. Всички програми за тези степени са акредитирани от Националната агенция за оценяване и акредитация с много високи оценки. Учебните планове напълно съответстват на изискванията на международната морска организация, както и на единните държавни изисквания.

Специалностите при нас наистина са много тежки, признава деканът. Засега обаче има достатъчно желаещи да се посветят на корабното инженерство. Част от младите хора се отказват, после се връщат, завършват, но всяка година випускът е сравнително голям.

А кои дисциплини са най-трудни за обучаваните? Не може да се даде еднозначен отговор, зависи каква е предварителната подготовка на студентите, обяснява кап. I ранг Иванов. „Младите хора, които са завършили математически и езикови гимназии, се справят много добре с общоинженерната подготовка, математиката, физиката, механиката. На студентите, завършили професионални гимназии – бившите техникуми, им е по-лесно в по-горните курсове, когато се изучават специалните дисциплини“, споделя наблюденията си той. Стремежът на преподавателите от факултета е да поддържат постоянно високо ниво на подготовката на курсантите и студентите, за да може накрая всички обучавани да са покрили държавните и международните изисквания и да могат да работят безаварийно на корабите.

morsko_uchilishte-702x336Компютър симулира фрегата и танкер
С помощта на компютърна система курсантите и студентите във ВВМУ разучават работата на двигателите на фрегата, танкер и други кораби. Симулаторът на корабна енергетична уредба е инсталиран през миналата година. Става дума за помещение, в което на големи компютърни сензорни монитори обучаваните се запознават с устройството на корабните двигатели. С помощта на пространствени модели виждат работата на системите. Чрез менюта и бутони на мониторите дават команди за един или друг режим на работа на двигателя. 

Компютърната система симулира функционирането на двигателя на новозеландска фрегата. Тя е много близка по характеристики на нашите, българските фрегати – „Дръзки“, „Верни“ и „Горди“. Моделът осигурява обучението на нашите курсанти, казва кап. І ранг Иванов. Системата дава възможност да се проследи работата на двигателите и на още два вида плавателни съдове – танкер и кораб с изнесени дизел-електрически системи за задвижване.

В стария ни тренажор също имаме три модела, като допълнително е симулиран и ро-ро кораб, заявява деканът.  През последната година във факултета се развиват и лабораториите в катедра „Електротехника“. Вече е сертифицирана лабораторията за работа с високи напрежения.

От 2017 г. става задължително всички електромеханици да бъдат сертифицирани за работа с високи напрежения над 1000 волта. Лабораторията в училището още отсега отговаря на бъдещите изисквани.
Кораборемонтът също е във фокуса на вниманието в Морското. В края на учебната година всички курсанти и студенти от специалността „Корабни машини и механизми“ се обучават две седмици да работят на металообработващи машини, да заваряват и да изпълняват всички други дейности, необходими на механика.
Учебно-материалната база във факултета е много голяма и е започнала да се създава преди десетилетия. Дори най-старите агрегати продължават вярно да служат на каузата на морското образование.
Моторите и отделни системи от тях са подредени в обширните зали на кабинета по корабни системи и механизми, в тренировъчния център, изграден с помощта на шведската фирма Allfa Laval (световен лидер в производството на сепаратори – б. р.), в лабораторията за хладилна техника и т. н.

Имаме действащи двигатели с вътрешно горене, обяснява деканът. В една от залите е разположен много голям корабен агрегат. Той работи, но не го пускат, за да не събори сградата с вибрациите си.
Ето, това е двигател от торпеден катер с 42 цилиндъра и 5000 конски сили, посочва към един от агрегатите кап. І ранг Иванов. На ракетните катери пък двигателят е с 56 цилиндъра и 5000 к. с., допълва той и споделя, че е бил 4 години механик на такъв катер.

В залата може да се види макет на един от най-големите двигатели, създавани в света. Реалният агрегат е с диаметър на цилиндъра от 1,05 м.

Преди десетина години беше създаден най-мощният двигател с вътрешно горене, разказва кап. І ранг Иванов. Диаметърът на цилиндъра на мотора-рекордьор е 1,08 м, а мощността – 136 000 конски сили. Самият двигател тежи над 2000 т. По думите на декана, подобни мастодонти се монтират на най-големите кораби – контейнеровозите, които са с дължина около 400 м, осигурявайки им мощ и отлична скорост от 24 възла (около 43 км/ч. – б. р.) и нагоре.

Така във ВВМУ студентите и курсантите разучават не само богатите традиции на родното корабоплаване, но и световния опит. А това им помага да намерят пълноценната си реализация във военния и гражданския флот.

Включете се в дискусията във Фейсбук:

Maritime.bg – България

Последни новини

България участва в Конференцията на ООН за опазването и устойчивото използване на океаните и…

Снимка: Олег Ласточкин, © РИА Новости Заместник министър-председателят по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов взе участие в Конференция на ООН за опазване на океаните и морската околна среда.
Прочетете

Представиха пред украинския бизнес възможностите за износ на зърнени товари през пристанищата на…

Снимка: Пристанище Варна Възможностите за обработка на товари в българските пристанища във Варна, Бургас и Русе бяха представени пред представители на Украинската търговско-промишлена палата по време на събитие, организирано от
Прочетете

Путин: Абсолютно никой не пречи на Украйна да разминира пристанищата си и да изнася зърно

Фото: amic.ru Никой не пречи на Украйна да разминира пристанищата си. Това заяви днес президентът на Руската федерация Владимир Путин. Той коментира, че именно украинските военни са отговорни за минирането на пристанищата на Черно море
Прочетете

Транспортните министри в ЕС отчетоха важността на Дунав за износа на зърно от Украйна

Снимка: Maritime.bg Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов подписа поредното издание на Заключенията на министрите на държавите от Дунавския регион за ефективност на водния път, рехабилитация и поддръжка на
Прочетете

Иновациите и дигитализацията дават нови хоризонти за развитие на синята икономика на България

На 22 юни 2022 г. се проведе национална конференция на тема "Иновации и дигитализация за устойчиво развитие на синята икономика на България". Организатори на събитието бяха Морски Клъстър България в ролята си на Национален хъб към
Прочетете

Бургас е домакин на Световния ден на фаровете

Световният ден на морските средства за навигационно осигуряване – World Marine Aids to Navigation Day (WAtoN Day) ще се проведе в България на 1 юли 2022 г. Домакин на престижното събитие е Държавно предприятие „Пристанищна
Прочетете

Вдигнаха флага на „Вежен“ – пети пореден бълкер от новата серия от осем 32 150-тонни кораба на…

В китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флага на петия от поръчаната от Параходство БМФ АД нова серия от осем 32 150-тонни кораба за насипни товари (HULL YZJ-2019 1338), тип „лейкър“. Петият кораб
Прочетете

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен…

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Георги Събев.
Прочетете

„Зелени кранове“ в БМФ Порт Бургас

Проект за подобряване на нисковъглеродния мултимодален транспорт в пристанище Бургас чрез изграждане на нова инфраструктура за кейово място 28 е сред одобрените за финансиране от Механизма за свързване на Европа 2021-2027 в сектор
Прочетете

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите находки са богата колекция от цели стъклени предмети от
Прочетете

Последни новини

България участва в Конференцията на ООН за опазването и устойчивото използване на океаните и моретата

Снимка: Олег Ласточкин, © РИА Новости Заместник министър-председателят по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов взе участие в Конференция

Представиха пред украинския бизнес възможностите за износ на зърнени товари през пристанищата на България

Снимка: Пристанище Варна Възможностите за обработка на товари в българските пристанища във Варна, Бургас и Русе бяха представени пред представители на Украинската

Иновациите и дигитализацията дават нови хоризонти за развитие на синята икономика на България

На 22 юни 2022 г. се проведе национална конференция на тема "Иновации и дигитализация за устойчиво развитие на синята икономика на България". Организатори на събитието бяха

Вдигнаха флага на „Вежен“ – пети пореден бълкер от новата серия от осем 32 150-тонни кораба на БМФ

В китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флага на петия от поръчаната от Параходство БМФ АД нова серия от осем 32 150-тонни кораба за

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент