Няма опасност от загуба на евросредства по проектите на ДП “Пристанищна инфраструктура”. Това заяви в Русе зам.-генералният директор на предприятието Стилиян Кротнев, предаде репортер на Maritime.bg. По думите на Кротнев проектите се изпълняват в срок.
Днес в крайдунавския град, в присъствието на министъра на транспорта, бе отчетен напредъкът по ОП “Транспорт”, бяха представени и приоритетите по програмата за следващия програмен период.
Според Кротнев, в момента ДППИ планира участието си в проекти за новия период. Най-вероятно те ще бъдат по механизъм “Свързана Европа”.
На специализирания семинар бе представен и проекта БУЛРИС, който трябва да бъде завършен напълно до май месец следващата година.
Речната информационна система (РИС) е концепция на хармонизирани информационни услуги за поддържане и управление на трафика по вътрешните водни пътища и взаимодействията с други видове транспорт. Целта е да се оптимизират транспортните операции чрез ефективен обмен на информация, предоставяне на предимства за вътрешно плаване и позволява интегрирането в интермодални логистични вериги.
Новият център вече функционира
Днес стана ясно, че новият център в Русе, част от цялостния проект, вече оперира. В началото на месеца сградата е получила разрешение за ползване, а на Никулден е била пренесена апаратурата от БРП и е започнал да функционира оперативният център. Освен това е извършена рехабилитация на кейовата стена пред сградата, изграден е и жп-подход към нея. Център за речни информационни услуги разполага и със собствена фотоволтайчна система, обясни к.д.п. Георги Иванов, директор дирекция „Ръководство на корабния трафик – река Дунав”, предаде репортер на Maritime.bg.
“Синя граница” по реката
В рамките на проекта е реализирана и система за постоянно видеонаблюдение, която наподобява морската “Синя граница”. Тази част от проекта се осъществява със съдействието на Гранична полиция на 9 точки по протежението на Дунав. Ще бъдат използвани и 5 от радарите на Гранична полиция, а още два свръхмодерни радара ще бъдат инсталирани в сградата на РИС-Русе и Оряхово.
Бизнесът вече се възползва от системата
90 са реалните ползватели на системата за следене движението на корабите в българския участък на Дунав. Според к.д.п. Георги Иванов това са лица предимно от бизнеса. “Чрез визуализацията всеки корабособственик може да планира по-добре даден рейс”, коментира капитанът. По думите му системата ще е отполза и за речната туристическа индустрия.
Възпират недобросъвестни корабоводители
Чрез системата за визуализация на корабния трафик ще бъде осъществяван и контрол на корабите в нашия участък на реката. Специалистите коментираха днес, че е честа практика корабоводители да не се съобразяват с наложените ограничения в критичните участъци по Дунав. “Доста често при ниски води недобросъвестни корабоводители решават да преминат през опасни участъци”, обясни кап. Иванов. Подобни практики вече ще бъдат ограничавани, благодарение на системата, смята кап. Иванов.
Уникален катер ще извършва мониторинг на речното дъно
Уникален за България катер за мониторинг на речното дъно ще бъде доставен по суша до края на годината. Това каза пред Maritime.bg к.д.п. Георги Иванов, директор дирекция „Ръководство на корабния трафик – река Дунав“. 14-метровият плавателен съд е закупен в рамките на проекта за изграждане на Речната информационна система. „Катерът е оборудван с първия подобен за България многолъчев ехолот. С негова помощ ще се заснема речното дъно, ще се дава комплексна картина за динамиката на дънния профил“, обясни още к.д.п. Иванов. По думите му съдът ще бъде доставен от Гърция, където е построен, до Русе по суша. Строителството и оборудването на плавателния съд е на стойност 2 845 000 лв. „Чрез специално рамо в носовата част на катера многолъчевият ехолот ще бъде спускан във водите на Дунав“, обясни още капитанът. По думите му катерът ще има два двигателя с 450 к.с. общо. Според капитан Иванов, съдът е показал отлични качества при проведените изпитания.
По-точна информация в реално време за корабоводители
Проектът БУЛРИС осигурява и по-точна информация за корабоводителите. В реално време ще бъдат изпращани в специализиран сайт, в бъдеще и към мобилно приложение, известия до корабоводителите отнасящи се основно до ограниченията в трафика и състоянието на река Дунав. Три структури – ДППИ, АППД и ИАМА, ще публикуват информация в системата. В бъдеще се очаква информацията да бъде систематизирана в единен сайт, а информацията в него да се осигурява от всички страни на р. Дунав.
Maritime.bg – България