P3 загина, да живее M2

Два контейнеровоза - на MSC и на MAERS при преминаване на Суецкия канал.
Два контейнеровоза – на MSC и на MAERS при преминаване на Суецкия канал.

Трите най-големи в света контейнерни превозвача опитаха да създадат алианс, чрез който да обединят линиите и корабите си. В средата на 2013 година MAERSK, MSC и CMA CGM впрегнаха общи усилия срещу свръхкапацитета и условията на фрахтовия пазар. През втората половина на 2013 година трите гиганта трябваше да създадат общ оперативен център, чрез който да управляват общия си флот, който представлява 40% от целия световен контейнерен капацитет. В групата, която щеше да носи името P3, трябваше да влязат 255 контейнеровоза, с общ капацитет 2,6 млн. TEU единици.

„Глобализацията“ в контейнерния бизнес бе приета от Запада. Антитръстовите регулатори в САЩ и Европа допуснаха обединението. По курса за реализация на P3 обаче застана непреодолима пречка – Китайската народна република.

Модерната, индустриализирана комунистическа държава се противопостави на обединението, защото видя в него монопол, който би повлиял изключително негативно на местните компании. Западът беше изненадан. Година по-късно обаче стана ясно, че азиатската страна е щяла да приеме подобно обединение само, ако в него участва и китайски партньор. Китайското икономическо чудо работи благодарение на доминиращите позиции в множество индустрии, а липсата на участие в P3 автоматично направи проекта безинтересен, дори опасен за страната. P3 загина…

Западните гиганти обаче не се отказаха. MAERS и MSC все пак обединиха част от своите линии. Роди се алиансът M2.

m2Стартът му бе даден в неделя с отплаването на MUNKEBO MAERSK (14-и кораб от серията Triple-E). M2 обединява усилията на двете компании основно по линиите между Азия и Запада. По време на първото си плаване, новият контейнеровоз с капацитет 18,270 TEU, ще посети пристанищата Бусан, Циндао, Нингбо, Ксиамен, и Танджунг преди транзит през Суецкия канал на 7 февруари, откъдето ще се отправи към Европа.

Новият алианс бе обявен през юли миналата година. Тогава MAERSK и MSC сключиха договор, според който 185 съда на двете компании ще обслужват общи линии. Договорът между фирмите е за 10 години.

С раждането на M2, MAERSK и MSC буквално подхлъзнаха регулаторните органи в Китай. Новият модел, за намаляване на оперативните разходи, позволява на всяка от компаниите да контролира напълно всеки един от съдовете си. При предходния модел, който предлагаше P3, цялата група щеше да се контролира от нова обща компания, която би имала господстващо положение не само на пазара в Китай, а и в почти всяка друга страна.

След като двата най-големи оператора успяха да открият начин за събаряне на китайското вето, предстои да предложат много по-устойчиви в ценови план услуги. Това пък ще осигури по-голяма ефективност на бизнес процесите, а и очаквана печалба за участниците в алианса.

Д. Велев, Maritime.bg

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Пристанище Варна отбелязва годишнината си с фотоконкурс

Пристанище Варна ще отбележи своята 116-а годишнина на 18-и май с конкурс за авторски фотографии на тема „Пристанище Варна, портал към морския свят“. За поредна година любителите на фотообектива, както и професионалистите в тази сфера
Прочетете

Украински курсанти започнаха обучение в Морско училище

Курсанти от Военния институт по телекомуникации и информационни технологии в Киев, Украйна започнаха обучение във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Още в първите дни на войната, Началникът на Морско училище– флотилен адмирал проф. д.в.н. Боян
Прочетете

Експедиционни яхти ще строят в Бургас

Пристанище Бургас ще бъде домакин на представянето на международния производител на експедиционни яхти Bering Yachts. Събитието е част от програмата за отбелязване на 119 години от откриването на бургаския порт. Bering Yachts е
Прочетете

Пристанище Бургас подарява морска разходка на бургазлии за 119-ата си годишнина

На 18-ти май 2022 г. „Пристанище Бургас” ЕАД отбелязва 119 години от откриването му за търговско корабоплаване. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на
Прочетете

Морските пристанища на България отбелязват годишнина

Снимка: БМФ Порт Бургас Българските пристанища на Черно море отбелязват годишнина от своето създаване на 18-и май. На 18 май преди 119 години е открито пристанището в Бургас, а три години по-късно това във Варна. Пристанище Бургас
Прочетете

Кораб „Всеволод Бобров“ маневрира в Севастопол, няма следи от поражения

Руският военно-транспортен кораб за тилово обезпечение "Всеволод Бобров" (проект 23120) маневрира в Пристанище Севастопол, става ясно от разпространени кадри от руски източници. На разпространените снимки и видео не се виждат
Прочетете

Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR

Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR, снимка: Вятър и вода Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в поредното, но дългоотлагано от властите на
Прочетете

ИАРА ще лови бракониери с дронове

За първите задачи, които си поставя ръководството на Изпълнителната агенция за рибарство и аквакултури (ИАРА), разговаряме с новия изпълнителен директор Христо Панайотов. Той първи предупреди рибарите за появата на мини в морските ни
Прочетете

Последни новини

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно през Пристанище Варна

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от

Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR

Българският ветроходец Михаил Копанов стартира в Трансатлантическата ветроходна регата за едночленни екипажи OSTAR, снимка: Вятър и вода Българският ветроходец Михаил Копанов

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент