P3 загина, да живее M2

Два контейнеровоза - на MSC и на MAERS при преминаване на Суецкия канал.
Два контейнеровоза – на MSC и на MAERS при преминаване на Суецкия канал.

Трите най-големи в света контейнерни превозвача опитаха да създадат алианс, чрез който да обединят линиите и корабите си. В средата на 2013 година MAERSK, MSC и CMA CGM впрегнаха общи усилия срещу свръхкапацитета и условията на фрахтовия пазар. През втората половина на 2013 година трите гиганта трябваше да създадат общ оперативен център, чрез който да управляват общия си флот, който представлява 40% от целия световен контейнерен капацитет. В групата, която щеше да носи името P3, трябваше да влязат 255 контейнеровоза, с общ капацитет 2,6 млн. TEU единици.

„Глобализацията“ в контейнерния бизнес бе приета от Запада. Антитръстовите регулатори в САЩ и Европа допуснаха обединението. По курса за реализация на P3 обаче застана непреодолима пречка – Китайската народна република.

Модерната, индустриализирана комунистическа държава се противопостави на обединението, защото видя в него монопол, който би повлиял изключително негативно на местните компании. Западът беше изненадан. Година по-късно обаче стана ясно, че азиатската страна е щяла да приеме подобно обединение само, ако в него участва и китайски партньор. Китайското икономическо чудо работи благодарение на доминиращите позиции в множество индустрии, а липсата на участие в P3 автоматично направи проекта безинтересен, дори опасен за страната. P3 загина…

Западните гиганти обаче не се отказаха. MAERS и MSC все пак обединиха част от своите линии. Роди се алиансът M2.

m2Стартът му бе даден в неделя с отплаването на MUNKEBO MAERSK (14-и кораб от серията Triple-E). M2 обединява усилията на двете компании основно по линиите между Азия и Запада. По време на първото си плаване, новият контейнеровоз с капацитет 18,270 TEU, ще посети пристанищата Бусан, Циндао, Нингбо, Ксиамен, и Танджунг преди транзит през Суецкия канал на 7 февруари, откъдето ще се отправи към Европа.

Новият алианс бе обявен през юли миналата година. Тогава MAERSK и MSC сключиха договор, според който 185 съда на двете компании ще обслужват общи линии. Договорът между фирмите е за 10 години.

С раждането на M2, MAERSK и MSC буквално подхлъзнаха регулаторните органи в Китай. Новият модел, за намаляване на оперативните разходи, позволява на всяка от компаниите да контролира напълно всеки един от съдовете си. При предходния модел, който предлагаше P3, цялата група щеше да се контролира от нова обща компания, която би имала господстващо положение не само на пазара в Китай, а и в почти всяка друга страна.

След като двата най-големи оператора успяха да открият начин за събаряне на китайското вето, предстои да предложат много по-устойчиви в ценови план услуги. Това пък ще осигури по-голяма ефективност на бизнес процесите, а и очаквана печалба за участниците в алианса.

Д. Велев, Maritime.bg

Maritime.bg – Свят





Последни новини

Последни новини

Завърши участието на фрегата Дръзки в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian”

След завършване на участието си в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian” в Средиземно море, фрегата „Дръзки” се присъедини към Втората постоянна група на НАТО –

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент