Божидар Чапаров: Натискът беше в посока да се защитават интересите на определени фирми

Доц. Божидар Чапаров, снимка: Строителство Градът
Доц. Божидар Чапаров, снимка: Строителство Градът

С назначаването на Димитър Атанасов за председател на борда на директорите на „Пристанище Варна“ ЕАД в началото на ноември върху мен започна да се оказва много продължителен и системен натиск. Той беше свързан с опит да ми се вмени как да работя с определени фирми, както и с това да освобождавам хора от моя екип. Това заяви пред БЛИЦ бившият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД Божидар Чапаров, който бе освободен от длъжност с решение на министъра на транспорта Ивайло Московски.

Внезапно уволненият шеф на варненското пристанище обясни, че действията на Димитър Атанасов са срещнали отпор от негова страна. Независимо от това натискът продължил.

„Да не говорим, че започна да се коментира от негова страна в пространството как с мен не може да се работи и т. н… Не искам да звучи клюкарски, но ме принуждават да влизам в техния тон. И действително първото нещо, с което започна, беше: трябва да освободиш този, този и този. На което аз му отговорих, че това са хора от моя екип, аз им имам доверие и няма как да го направя. Ако той може да си намери друг механизъм да го стори – нека го направи. След това се започна разговор за лобиране на определени фирми… Да го кажем така: натискът беше в посока да се защитават интересите на определени фирми, а някои други фирми да бъдат притискани да спазват определени условия. А тази политика е в разрез с моите разбирания и доста по-различна от моите представи за работа“, разкрива още Чапаров.

Както вече писахме, мотиви за кадровата рокада не бяха посочени, но в отговор на въпрос на депутатa от БСП Георги Кадиев по време на заседание на транспортната комисия Московски обясни: „Ако извадим приходите от тръбите за Южен поток“, „Пристанище Варна“ реализира печалба колкото два хотела. Не считам, че това е достатъчно, а че може да се постигне повече“.

„Аз не искам да коментирам решението на министъра. Като професионалист не мога да коментирам и другото – той е министър, има право на мнение. Само ще ви кажа, че за цялата 110-годишна история на „Пристанище Варна“ резултатите, които аз съм постигнал за две години като директор, са рекордни. Това е както по отношение на товарооборотите, така и по отношение на печалбата“, категоричен е Божидар Чапаров.

Той разясни с цифри, че до момента на неговото освобождаване по сметката на пристанището е имало над 13 млн. лева и отделно 3,2 млн. лева текущи вземания от клиенти. По думите на уволнения пристанищен шеф, освен печалбата от 7 милиона лева за миналата година, има още 1,2 милиона лева, които са били предвидени като социални плащания на персонала за следващата година. Ако въпросните социални плащания не бъдат потвърдени от сегашния борд на директорите, печалбата ще стане 8,2 милиона лева. Чапаров посочи, че средната заплата на един служител за изтеклата 2014 година е 1186 лева. Заетите работни места в „Пристанище Варна“ са 1630.

„Отделно социалната програма за изтеклата година е 4288 лева на едно лице. А върху тези 1186 лева, средна заплата на едно лице, слагаме социалните разходи, слагаме социалните осигуровки, слагаме данъка общ доход – това, което влиза в бюджета. Всичко това не се отчита от хората, които искат да представят нещата много елементарно“, заяви още Чапаров. И добави, че „колкото и да звучи нескромно“, той и екипът му успели след 6-месечни преговори да привлекат „Южен поток“.

„Ако не бяхме ние, и него нямаше да го има. Но никой не оценява усилията, които положи ръководството и аз като директор. Прекалено елементарно се представят нещата. А това, което наистина звучи много несериозно, е, че ако не е „Южен поток“, не знам какво щяло да бъде… Но в крайна сметка печалбата е резултативна величина и не се формира от „Южен поток“, а от управлението на пристанището и действията на ръководството“, каза още Божидар Чапаров.

Вчера пред входа на „Пристанище Варна“ на протест се събраха над 300 служители и работници в предприятието. Една от причините бе именно уволнението на досегашния директор. Работниците поискаха Чапаров да бъде възстановен на поста си и незабавно да бъде освободен председателят на борда на директорите – Димитър Атанасов. Основното искане на всички бе да се дадат ясни гаранции, подписани от министърът-председателя Бойко Борисов, за това, че портът ще бъде отворен за варненци едва когато бъде построено ново пристанище и мощностите бъдат преместени. Исканията им бяха обобщени в декларация до правителството, подписана от над 1000 служители. Според протестиращите, ако Първо и Второ кейово място бъдат затворени преди да бъдат построени двата терминала – за контейнери и зърно, това означава, че ще останат без работа и това ще бъде началото на една бавна, но сигурна смърт за пристанището. Протестиращите са категорични, че са готови на крайности – да стачкуват ефективно и да блокират булеварди и улици в града.

Всичко по темата четете тук

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент