Инж. Кристиана Чакърова: Изборът на транспортните коридори на ЕС е политическо решение

Решението за избор на транспортните коридори е въпрос на политически консенсус, постигнат след множество дълги преговори, този процес е продължил почти четири години. Това каза пред Maritime.bg инж. Кристиана Чакърова от „Институт по транспорт и комуникации“ ООД – ангажираната фирма с извършване на част от проучването за състояние на инфраструктурата по коридите, в които влиза и страната ни.

[col type=“half“]

Инж. Кристиана Чакърова, фото: Google+
Инж. Кристиана Чакърова, фото: Google+

[/col]

[col type=“half last“]

Инж. Кристиана Чакърова е управляващ съдружник в „Институт по транспорт и комуникации“ ООД.

Тя е опитен ръководител на проекти и транспортен експерт с широки познания за сектора с над 20-годишен професионален опит в областта на проучвания за автомобилния и железопътен транспорт и икономически анализи и оценки.

Участвала е като ръководител на екип, транспортен експерт/транспортен икономист и лектор в голям брой проекти. Чакърова има опит като модератор на 15 международни колоквиума по качеството (с участници от България, Румъния, Сърбия и Турция), прилагайки японския метод KAISEN. Участвала е в разработването на два транспортни атласа на ЕС и България.

[/col]

Г-жо Чакърова, как и защо е било определено Пристанище Бургас за част от коридора „Ориент/Източно Средиземноморие“?

Този избор няма отношение към проучването, което сме извършвали. Не мога да коментирам как Европейската комисия е определила основната мрежа, в която е пристанище Бургас и защо пристанище Варна е в разширената. Защо и как е определена основната мрежа е анализ, който е започнал от 2010 година и продължил до декември 2013 година, когато бе приет регламентът, с който се определиха основните маршрути на 9-те коридора. Този въпрос трябва да отнесете до Министерството на транспорта, което е давало становища, но вероятно и към българските евродепутати, които в този период са били членове на Европейския парламент.

Какво включваше проучването, в което участваха специалисти от Вашата компания, колко средства са нужни за коридора излизащ на Пристанище Бургас?

Първият етап включваше разглеждане състоянието на коридорите по поставените минимални изисквания по отношение на пътната, железопътната и пристанищната инфраструктури. Основната мрежа трябва да отговаря на тези минимални изисквания до 2030 година, а разширената – до 2050 година. След това бе извършен преглед на всички предвидени проекти по години. Бяха идентифицирани и проблемите участъци, по които не са предвидени проекти. Става въпрос за сума от порядъка на 64 млрд. евро за целия коридор във всички страни, включително и България. Нищо съществено не се предвижда обаче по отношение на морската инфраструктура. Най-сериозни са проблемите пред железопътната, не само у нас, но в Румъния и Гърция.

Откъде ще дойдат тези 64 млрд. евро?

Европейската комисия избра нов подход. При предишната й политика имаше 10 коридора и те бяха само в Централна и Източна Европа, т.е. обхващаха само новите и присъединяващите се страни-членки. После тази политика беше заменена с набелязването на приоритетни проекти. Сега обаче вместо да има „разпиляване“ по 30 приоритетни проекта например, са решили да се концентрират върху 9 коридора, които обхващат целия съюз. ЕС сега набеляза минималните изисквания за инфраструктурата по коридорите. Няма обаче обвързване с финансов механизъм. Как и по какъв начин ще бъдат постигнати изискванията, с какви средства, с национално или съфинансиране, е решение на всяка отделна страна до 2030 година.

Какви са изискванията към Пристанище Бургас, отговаря ли на тях?

Почти навсякъде във всички морски пристанища се наблюдава проблем с осигуряването на превозвачите на достъп до алтернативни горива. Това е и изискване, на което трябва да отговори до 2030 година бургаският порт. Няма изисквания за капацитет, наличие на определени терминали или техника за обслужване на кораби. В Бургас има изградени връзки с пътната и железопътната инфраструктури. В развитие и проектът за управление на корабния трафик. В този смисъл не са необходими допълнителни специфични мерки.

Има ли влияние върху развитието на дадено пристанище включването му в коридора?

Включването на дадено пристанище в коридора не означава, че ще му се случи нещо прекрасно. Единственото, което се изисква е да се постигнат минимални изисквания. По отношение на пристанище Бургас това не води до нищо, освен задължението му да се снабди с мощности за осигуряване на алтернативни горива.

| Вижте още: Пак бистрят бъдещето на Пристанище Варна, докато Европа определи порта в Бургас за приоритетен

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент