Инвестират 10 млн. лева в Пристанище Варна – Запад
Пристанище Варна ще предложи алтернатива за обработка на товари от Средна Азия към Европа. Целта е различни видове товари и оборудване да минават през Каспийско и Черно море. Преимуществото на Варна, ще бъде възможността за смяна на талигите във фериботния комплекс. Така различни жп-товари ще могат да продължат към Западна Европа. Възможно в близко бъдеще основните товари от Средна Азия към Европа да са военна техника.
Както maritime.port.bg информира, Данаил Папазов взе участие във форума Biz2Bizi, който се организира за първи път във Варна. Biz2Bizi представлява събитие, с първоначална лекционна част от лектор-предприемач придружена с дискусионен панел, след което се предоставя възможност на специално подбрани млади предприемачи да представят проектите си пред лектора и аудиторията. В заключителната част се предоставя възможност на публиката да се включи в решаването на казус зададен от лектора. Форумите ще се провеждат поетапно в най-големите градове в страната. Привлеклите внимание проекти, ще бъдат оценявани от специално жури. Най-добрите ще се борят за парична награда и менторство от изявени предприемачи и мениджъри.
Чуйте част от лекцията (23 мин.):
http://www.maritime.port.bg/audio/biz2bizi-danail-papazov.MP3
Изпълнителният директор на „Пристанище Варна“ ЕАД, кап. Данаил Папазов, изнесе лекция пред повече от 50 младежи. Той представи бизнес възможностите, които пристанището дава на самия бизнес. „Пристанище Варна освен пристанищни дейности, дава възможност за много други, които са свързани с основната. Мисля, че всички млади хора могат да намерят своето място“, започна лекцията той. Папазов представи историята, разположението и дейността на пристанището.
Транс-Черноморската магистрала ще доведе много сериозни товаропотоци. Това заяви в лекцията си Данаил Папазов. По думите му единствено в България и Грузия проектът търпи забавяне. Той посочи, че завършването на магистрала „Черно море“ ще подобри връзките на пристанището по стратегията за единна черноморска магистрала.
Регионалното значение на Пристанище Варна ще се засили. Освен възможностите за управление на товаропотоците между Азия, Европа и Русия, пред Пристанище Варна се открива нов хоризонт, убеден е Папазов. По думите му Пристанище Варна ще развива нов приоритет по обслужване на товарите на Балканите и оста Гюргево – Русе – Букурещ. „В тази зона се образува един много голям пазар от 4 млн. жители, които ще обслужваме пряко. Създава се равнопоставеност между Пристанище Варна и Пристанище Констанца. Варна е на 234 км. от Букурещ, а Констанца на 236 км.“, коментира Папазов.
Постоянна тенденция – увеличаване на контейнерите и намаляване на всички други товари. Това предвижда за развитието на товаропотоците кап. Папазов. По думите му през следващата година се очаква постигане на нивата обработени TEU от 2008 година. Папазов коментира, че в пристанището се наблюдават все по-малко празни контейнери, което досега е било един от основните проблеми. „В Черно море, Пристанище Варна се нарежда на шесто място в класацията за обработени контейнери. На първо място е пристанището в Констанца, което е на 50-о място в света и на 10-о в Европа“, заяви той.
Пристанището е пречка за развитието на град Варна, но и градът е пречка за развитието на пристанището. „Заради това, има съгласие на всички институции в страната, пристанището да бъде преместено“, заяви шефът на порта. По думите му това ще стане на два етапа.
Плаваща сцена, СПА центрове и ресторанти на мястото на Порт Варна – Изток. Така ще изглежда бъдещата връзка на град Варна с морето – на мястото на Варна – Изток. След преминаване на първия етап от преместването, ще бъдат изградени съвременни пасажерски терминал, който ще приема всички плаващи в Черно море круизни кораби, и рибарско пристанище. „В момента отказваме заявки от пасажерски кораби, защото сме ограничени от газенето и лятната натовареност в Порт Варна – Изток. След изграждане на пасажерския терминал, отговарящ на ISPS кода, всички пътнически кораби, плаващи в Черно море ще могат да ни посещават. Ще вземем от много добрите реализирани примери в Западна Европа и в близост до рибните ресторанти ще изградим рибарско пристанище“, коментира Данаил Папазов. По думите му в акваторията на порта може да бъде разположена огромна плаваща сцена, а амфитеатрално разположените заведения около нея, ще позволят събиране на повече от 50 000 души. „Никъде във Варна няма толкова свободна площ“, аргументира изчислението си той.
100 ветрохода идват във Варна през 2014г. Варна е утвърдена за „хоум порт“ на Регата Тол Шипс за 2014г., заяви пред младежите Данаил Папазов. Според него до идването на регатата, ще бъде завършен първия етап от преместването на порта. Пред бъдещите предприемачи, Папазов представи идеите и проблемите по реализиране на преместването.
Средната заплата в пристанището – над 1000 лева. В Пристанище Варна работят 1625 служители. Основен приоритет за висшия мениджмънт е осигуряване на добри условия на труд, за постигане на високи резултати при работа, категоричен бе Папазов. „Таванът на заплатите е премахнат. Това осигурява спокойствие на колектива. Трудът на всеки служител се измерва и всеки има интерес да работи повече за да получава повече“, обясни той.
В кризата има възможности. Тази позиция изрази изпълнителният директор на порта. Той я представи с исторически преглед – в кризата са се случили най-големите открития и икономически реформи. „Японският йероглиф за думите ‘криза’ и ‘възможност’ е един“, коментира той.
Пристанище Варна дава работа. Много са нишите свързани с дейността на пристанището, към които Папазов насочи младите хора. Той коментира, че всеки може да намери своето място в агентирането, корабния мениджмънт, корабния менинг, кораборемонта, шипшендъра и много други.
Креативност и позитивно мислене. Тази „формула на успеха“ предаде Папазов на младите хора.
Данаил Папазов пред maritime.port.bg
Кап. Папазов, Пристанище Варна ще бъде ли готово за 100-те кораба, които ще пристигнат през 2014-а година?
– Както се справихме през 2010-а година, така ще се справим и през 2014-а. Имаме място къде да ги приемем. Например, в Хелзинки корабите от регатата се приемат на много по-малко място.
Кои са чуждестранните инвеститори проявяващи интерес към концесионирането на Пристанище Варна?
– Пристанище Хамбург, чрез своя оператор Hamburg Port Consulting, компании от Белгия и други. Официално обаче нямаме постъпило запитване. Просто тези фирми се интересуват от концесията на Пристанище Варна. Техният интерес е от цялостното концесиониране на порта.
Кои са българските инвеститори, които проявяват интерес?
– Доколкото знам, всички от западните големи инвеститори работят в екип със свои партньори от България, предполагам, че ще има някакви кооперации. Разполагам с имена, но засега ако ги кажа, всичко ще се сведе в сферата на клюките.
Каква ще бъде печалбата на Пристанище Варна за тази година?
– Над 4 милиона лева, чиста печалба.
Според Вас, необходим ли е нов закон за пристанищата?
– Мисля, че чак нов закон е малко смело да се желае. Действително в настоящия закон има неща, които трябва да се променят и то главно в частта на пристанищна инфраструктура. Според мен, ДППИ трябва да се превърне в наистина съвременна пристанищна власт, каквато има във всички европейски държави. Тя трябва да се занимава с бъдещото развитие и стопанисването на пристанищната дейност. Най-важното обаче е, чрез поправки в закона, да се определят границите на пристанището.
Какви инвестиции се планират за Пристанище Варна – Запад?
– За следващата година предвиждаме сериозна инвестиция, над 6-7 млн. лева за инфраструктура и 3 млн. лева за нова техника, което е огромна сума. Това са само собствени средства.
Срещата Ви с новоизбрания президент Росен Плевнелиев беше закрита. Какво обсъждахте?
– Тази презентация (от Biz2Bizi, б.р.) беше представена и на г-н Плевнелиев.
maritime.port.bg – България