ЕС: Условията за корабоплаване по вътрешните водни пътища не са подобрени

rechno-koraboplavane

В публикувания вчера доклад на Европейската сметна палата (ЕСП) се констатира, че финансираните от ЕС дейности, насочени към прехвърляне на товарния превоз в Европа от сухоземните пътища към вътрешния воден транспорт
бележат бавен напредък през последните 15 години. Според одиторите на ЕС съфинансираните от ЕС проекти, които са част от стратегията за увеличаване на използването на вътрешните водни пътища, не се изпълняват ефективно.

Вътрешният воден транспорт не е реализирал увеличение спрямо алтернативния наземен транспорт, а условията за корабоплаване не са се подобрили.

„Един товарен плавателен съд, движещ се по река, може да замени стотици камиони по пътищата и по този начин да намали натоварването, замърсяването и произшествията в рамките на целия ЕС. Прехвърлянето на товарния трафик от сухоземните пътища към мрежата от реки и канали може да бъде от полза за всички граждани на ЕС. Въпреки това, повече от десетилетие след като ЕС е обявил този свой приоритет, развитието на този вид транспорт изостава в сравнение с наземния и железопътния транспорт“, каза Илиана Иванова, членът на ЕСП, отговарящ за доклада.

„За да има добри транспортни връзки в Европа и стратегия за устойчив транспорт, е необходимо ЕС да положи повече усилия за подобряване на своите водни пътища и създаване на балансирано разпределение на възможностите на наземния, железопътния и водния транспорт.“, коментира тя.

Слабият ефект от финансирането на ЕС за транспорт по европейските реки и канали се дължи на факта, че не са премахнати участъците с недостатъчен капацитет по водните пътища — основна предпоставка за стратегиите на ЕС за развитие на вътрешния воден транспорт.

Участъците с недостатъчен капацитет могат да бъдат мостове, неефективни шлюзове и водни участъци, които не са достатъчно широки за обема на трафика. Държавите членки не обръщат достатъчно внимание на вътрешните водни пътища, въпреки че Комисията ги е обявила за приоритет още през 2001 г. с цел да се прехвърли трафикът от наземните пътища към други видове транспорт, които са по-екологични. Необходимите разходи за премахване на всички участъци с недостатъчен капацитет в рамките на трансевропейската мрежа значително надвишават предвиденото финансиране от бюджета на ЕС. За да се преодолее този недостиг, е необходимо допълнително финансиране от национални и/или частни източници. Одиторите констатираха също, че не съществува цялостна съгласувана стратегия между държавите членки, свързани с основните водни коридори, и че стратегиите на ЕС не обръщат достатъчно внимание на поддръжката на реките и на други въпроси от политическо и екологично естество.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Катерите за брегова отбрана на Русия ще бъдат оборудвани с дистанционно управляем боен модул

През 2022 г. Русия ще започне серийно производство на корабен дистанционно контролиран боен модул "Нарвал", твърдят руски медии. "Бойният модул вече е преминал бойни

Стефан Янев: Нашата задача е да търсим възможности за развиване на способностите ни за търсене и спасяване

default „Успешно приключи вчера операцията по обезопасяване и спасяване на заседналия кораб VERA SU до брега на защитената местност Яйлата. Благодаря на всички, участвали в

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент