M2 пропуска българските пристанища в Черно море, въпреки кризата влиза в Украйна

jpo-atair

Пристанище Одеса прие новопостроения контейнеровоз JPO ATAIR, плаващ под флага на Либерия, част от групата кораби на алианс M2. Това е първо плаване на дългия 251 метра контейнеровоз, с което се дава началото на обслужването на евро-азиатската линия на M2. Maritime.bg припомня, че алиансът обединява усилията на MAERSK и MSC. В групата влизат 185 кораба с общ капацитет 2,1 млн. TEU, а договорът между двете компании е за 10 години по 21 линии. В рамките на M2 ще функционира и линия AE3, която свързва портове на Черно море. Общо 15 кораба с капацитет между 4500 – 5000 TEU ще обслужват линията в морето ни. В нея обаче не влизат български пристанища. AE3 включва портовете – Констанца (Южен контейнерен терминал), Иличовск (Рибно пристанище), Одеса (ГПК) и Новоросийск (NCSP). Услугата ще е ежеседмична. „Изборът на нашето пристанище от двата световни лидера при контейнерните превози е изключително събитие“, коментираха от ръководството на пристанище Одеса, цитирани от местния сайт „Думская„.

jpo-atair-2Maritime.bg припомня, че трите най-големи в света контейнерни превозвача опитаха да създадат алианс, чрез който да обединят линиите и корабите си. В средата на 2013 година MAERSK, MSC и CMA CGM впрегнаха общи усилия срещу свръхкапацитета и условията на фрахтовия пазар. През втората половина на 2013 година трите гиганта трябваше да създадат общ оперативен център, чрез който да управляват общия си флот, който представлява 40% от целия световен контейнерен капацитет. В групата, която щеше да носи името P3, трябваше да влязат 255 контейнеровоза, с общ капацитет 2,6 млн. TEU.

„Глобализацията“ в контейнерния бизнес бе приета от Запада. Антитръстовите регулатори в САЩ и Европа допуснаха обединението. По курса за реализация на P3 обаче застана непреодолима пречка – Китайската народна република.

Модерната, индустриализирана комунистическа държава се противопостави на обединението, защото видя в него монопол, който би повлиял изключително негативно на местните компании. Западът беше изненадан. Година по-късно обаче стана ясно, че азиатската страна е щяла да приеме подобно обединение само, ако в него участва и китайски партньор. Китайското икономическо чудо работи благодарение на доминиращите позиции в множество индустрии, а липсата на участие в P3 автоматично направи проекта безинтересен, дори опасен за страната. P3 загина…

Западните гиганти обаче не се отказаха. MAERS и MSC все пак обединиха част от своите линии. Роди се алиансът M2.

Още по темата четете тук: P3 загина, да живее M2

Maritime.bg – Курс





Последни новини

Последни новини

Завърши участието на фрегата Дръзки в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian”

След завършване на участието си в операцията на НАТО по морска сигурност „Sea Guardian” в Средиземно море, фрегата „Дръзки” се присъедини към Втората постоянна група на НАТО –

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент