Преместването на контейнерния терминал във Варна пред циганския квартал „Максуда“ е поредно градоустройствено безумие. Това каза днес по време на пресконференция в града лидерът на ДСБ Радан Кънев, цитиран от „Дневник“. „В това намерение прозира единствено желание да се направи нещо много скъпо, за да може и да се открадне много“, каза Кънев.
Според него няма никаква причина да се проектира нов контейнерен терминал в блидзост до центъра на Варна при положени, че в пристанищата Варна-Запад и това на ТЕЦ-Варна съществуват достатъчно свободни кейови места.
„Искрено вярвам, че след десет години „Максуда“ няма да изглежда по начина, по който изглежда сега, каза още Кънев във Варна. Това е част от централната зона на града и цел на всяка администрация трябва да бъде да я превърне в добра градска част, а не да я затапва с проект, от който някой да усвои милиони“.
Пресконференцията на Кънев съвпадна по време с тази на депутатът от левицата Ангел Найденов. На нея председателят на градската организация на БСП във Варна Борислав Гуцанов похвали министъра на транспорта Ивайло Московски за това, че е подписал договор за започване на проектирането на новия интермодален терминал в града.
„За първи път има приемственост в политиката, което не се е случвало през последните години“, каза Гуцанов.
Интермодалният терминал в района на град Варна трябва да осигури качествено нови логистични възможности за претоварване на товари между трите вида транспорт: морски, железопътен и автомобилен със съответните технически и технологични комбинации между тях.
Конкурсът за избор на изпълнител, който да изготви работен проект за новия терминал беше обявен на 30 април м.г. Прогнозната му стойност беше 12 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнението му – 9 месеца. За участие в конкурса документи подадоха седем обединения от фирми.
В средата на май тогавашният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на Пламен Орешарски Данаил Папазов заяви, че е напълно реалистично интермодалният терминал във Варна да бъде изграден в рамките на три години след издаването на строителните разрешения.
В първите дни на септември м.г. обаче служебният министър на транспорта Николина Ангелкова съобщи, че проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна ще бъде спрян, а като причина за това бе посочено, че до 15 септември процедурата по възлагането на обществената поръчка няма да е приключила и няма да може да бъде избран изпълнител.
Като част от мерките на правителството за икономия на средства от държавния бюджет бяха прекратени и всички проекти, които трябваше да бъдат финансирани по Публичната инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“.
Според възложеното проектиране новият терминал на Пристанище Варна трябва да се намира на юг от жп линията Варна – София в близост до някогашната текстилна фабрика „Христо Ботев“ и няма да засяга урбанизирана територия. Пътната инфраструктура за обслужването му трябва да изведе товарния трафик извън централната част на Варна.
Проектът предвижда да бъде изградена кейова стена с дължина над 1 км.на която да могат едновременно да бъдат обработвани до 6 плавателни съда. Корабните места на новото варненско пристанище трябва да са специализирани за обработка на контейнери и товарене на зърно. Трябва да бъдат изградени и допълнителни пристанищни мощности за обслужването на типични за региона товари.
В условията на обявения през април м.г. международнен конкурс за избор на проектант е включено и изискването за изработване на два идейни проекта за изграждането на зона за спорт, туризъм и развлечения на мястото на сегашното пристанище Варна–Изток.
Maritime.bg – България