К.д.п. Андриян Евтимов: Българските моряци вече получават свободно документи за работа на кораби под японски флаг

andriyan-evtimov-2
К.д.п. Андриян Евтимов е роден на 30.11.1963г. в Расово, обл. Монтана. Завършва ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” през 1986г. В ПБМФ постъпва през с.г. като III пом.-капитан на м/к “Странджа”. Правоспособност КДП придобива през май 1998г. Длъжността капитан изпълнява на м/к “Димитровски комсомол”. От 25.04.1999г. е есперт/суперинтендант в направление УБК, а от 29.03.2001г. – директор на дирекция “Трампово плаване” в ПБМФ. На 1.06.2002г. е назначен за директор на РДМА – Варна. От 25.04.2004г. е управител на фирма “Старгейт Маритайм” ЕООД. Бил е председател на Българска морска камара и Българска асоциация на морските капитани.

Кап. Евтимов, как бе създадена „Старгейт Маритайм” и с какви кадри работи?
Първите български моряци започват работа в Kawasaki Kisen Kaisha (K-Line) през 1997 година. У нас се е ползвал менинг агент, а фирмата е имала само представителство. K – Line прави това за да проучи родния пазар, имайки предвид японския стил на мениджмънт, при който рисковете се минимизират. K-Line създава собствена компания в България през 2004 г., взаимоотношенията с други фирми са прекратени тогава. В момента „Старгейт Маритайм” е 100% собственост по веригата на корабособственика. Компанията работи само с офицерски състав. Източниците за набиране на кадри са два. Директно от пазара – в зависимост от качеството, и от кадетската ни програма в университетите.

Имате най-добре приетата кадетска програма, какво предлагате на студентите освен финансови стимули? Колко души работят в компанията?
Общият брой на българските и украинските моряци, които работят в „Старгейт Маритайм” е около 550 души. Българските офицери са около 380 души, а украинските около 80. У нас няма друга компания с толкова развита кадетска програма. Тя е напълно завършена и съобразена с нуждите на бъдещите офицери за стаж. Кадетската програма е същевременно и стипендиантска, изплащаме стипендии. Миналата година направихме завършен социален пакет за нашите моряци. От една страна е осигурено спестовно-пенсионно застраховане, вторият стълб на пакета е здравното застраховане. Отделно сме осигурили преференции за ползването на банкови кредити за нашите моряци.

Колко са корабите, за които осигурявате екипажи и каква е тяхната средна възраст? Очакват ли се нови съдове във флота на K-Line и нововъведения?
В момента осигуряваме екипажи за 30 кораба, предимно автомобиловози и пет големи бълкера, като там са само старши офицери. С изключение на един-два съда, всички кораби са построени след 2002 г. Последната група нови кораби е от преди 2-3 години. Тази година очакваме два нови кораба, догодина – шест, а след още една година нови два. „Старгейт Маритайм” ще осигурява екипажи за осем от новите кораби. Условията за живот на тях ще отговарят на изискванията на MLC 2006. Нововъведение е осигуряването на интернет за останалите съдове във флота. Този процес върви в две направления. При първото се осигурява спътников интернет на борда, а при второто се инсталира система за уеб покритие от брегови станции до около 25 nm от брега.

Очаквате ли увеличение на броя български моряци, които работят на бълкери на K-Line? Моряци от какви други националности работят за компанията?
Не очакваме увеличение при бълкерите. Решение на корабособственика и мениджмънта е българските моряци да работят предимно на автомобиловoзи. Тези кораби имат по-голяма специфика, там ние сме по-добри. На корабите на компанията работят няколко националности. Моряците в нашата мениджмънт компания са от България, Украйна, Япония и Филипините. Две са мениджмънт компаниите в групата – Taiyo Nippon Kisen Company (TNKC) и K–Line Shipmanagement (KLSM). Чрез разделяне на типовете кораби между тях, корабособственикът е отстранил възможността за вътрешна конкуренция.

Как и кога бе взето решението за влизане на пазара на морски кадри в Украйна?
Решението да бъде създадена дъщерна фирма в Украйна не е самоцелно на „Старгейт Маритайм”. Това бе решение на борда на директорите на K – Line. Моделът е еднотипен с навлизането на българския пазар отпреди години. Дъщерната компания бе създадена през 2009 г. в гр. Одеса. Българският пазар е изключително рестриктивен и е налице сериозен недостиг на кадри, нямаше как да бъдат покрити нуждите. Това е една от причините за навлизането на пазара в Украйна, който е изключително голям. Има различни данни за броя на моряците, но не са по-малко от 80 хил. души. Украйна е третият най-голям доставчик на морски кадри в света.

Имаше ли последици за вашия бизнес от кризата там?
Основното, което се случи е преустановяване на отношенията ни със Севастополския технически университет. Той влиза в друга образователна и сертификационна система, което не позволява да продължим работата си с него. Моряците, които работят в компанията и живеят в Крим, не срещат проблеми. Единствено има известни затруднения с транспорта, тъй като полетите от и към полуострова намаляха значително. Няма промяна в работата ни с местните власти и администрация,  не сме засегнати като бизнес субекти.

Как оценявате подготовката на украинските моряци?
Както у нас, така и в Украйна има изключителни моряци и качествени хора, но има и такива, които не могат да следват нашите стандарти. Разликата е, че в българската група има специалисти, които се развиват при нас от кадети и имаме изградена по-голяма лоялност. Развитието ни в Украйна е на същия етап когато компанията навлизаше на българския пазар. Работим за създаване на силно ядро, което в последствие да обучава бъдещите нови кадри в компанията. Тук както и в Украйна, „Старгейт Маритайм” извършва изключително стриктен подбор. В образователната система нещата са еднотипни. Различен е начинът на провеждане на стажовете, както и фактът, че средното си образование украинските ни кадети завършват 2 години по-рано от българските.

Преди години казахте, че компанията може да открие мениджмънт звено. Стои ли на дневен ред този проект?
Проектът стои отворен пред корабособствениците, но регионът не е много перспективен за компания от калибъра на K-Line. Компанията имаше два кораба в Черно море през 2007 – 2008 г., но липсата на товари и бизнес са причина те да го напуснат. Всички предпоставки за тази дейност обаче ги има и ние сме готови, ако корабособственикът реши, да започнем в рамките на 6-8 месеца.

Участвахте в одита на морските учебни заведения у нас от японска страна, какво бе постигнато?
По настояване на Японската асоциация на корабособствениците, японското Министерство на транспорта одитира ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” и ТУ – Варна. Работихме по този проект заедно с ИА „Морска администрация” и образователните центрове. Одитът е положителен и двете учебни заведения са одобрени. Това осигурява значително улеснение за нашите моряци, тъй като досега трябваше да преминават различни тренинги за да отговорят на японските изисквания. От тази година випускниците им автоматично получават японски ендорсмънт за работа на кораби под японски флаг.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

В края на май (не) изпратих писмо – защо моряците още не са ключови работници в България

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Това заяви вече

Липсва уважение към моряците, очаква ни недостиг на работна ръка, ръст на изоставените екипажи, предупреждават от ITF

Морската индустрия може да се изправи пред сериозен недостиг на моряци. Това заяви генералният секретар на Международната федерация на транспортните работници (ITF) Степен

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент