12 кораба по „Южен поток“ са все още в наши води

Кораб SEA SPIDER на Морска гара - Варна
Кораб SEA SPIDER на Морска гара – Варна

12 плавателни съда, наети по спрения проект „Южен поток“, са все още в български води. В пристанищата във Варна и Бургас и във водите пред тях са 11 специализирани съда за транспортиране на тръби, а в Бургаския залив все още се намира тръбополагащата платформа SAIPEM 7000, пише Морски вестник.

Maritime.bg припомня, че работите по морската част на газопровода трябваше да бъдат извършени от базираната в Италия корпорация SAIPEM. И до днес тя е чартирала 12 съда от норвежките компании DEEP SEA SUPPLY и SOLSTAD OFFSHORE, датската MAERSK SUPPLY SERVICE и английската SEALION SHIPPING. Общата сума за чартирането им навярно надхвърля 100 млн. щ. долара, според различни източници.

На 4 декември м.г. SAIPEM съобщи, че е била „информирана за отлагане на морските дейности“ по „Южен поток“, но формулировката на съобщението от пресцентъра на компанията видимо остави вратичка за рестарт. „Срокът за временното спиране на работата и крайното решение на клиента за проекта са неизвестни“, съобщиха тогава от SAIPEM. В последния ден на миналата година италианската корпорация разпространи позиция, според която очаква промяна по договора за „Южен поток“ най-рано на 19 февруари. Дори след тази дата все още няма разпространена информация от компанията за проекта. Отказът от градежа е чисто емоционално решение на руската страна, смятат западни анализатори и допълват, че икономически това решение не е обосновано.

[col type=“half“]

Въпреки новината за прекратяването на “Южен поток” Министерството на регионалното развитие и благоустройството е обявило търг за възлагане на обществената поръчка, свързана с българския участък от морския газопровод, става ясно от сайта за обществени поръчки, предаде агенция Черно море.

Спечелилият търга на стойност близо 66 000 лв. трябва да изготви методика за определяне размера на обезщетението за учредяване на сервитут върху плажа „Паша дере“ край Варна и да направи оценка на правото на строеж върху морското дъно. Крайният срок за подаване на оферти от страна на участниците в процедурата е 9 април т. г.

В обявата се припомня, че морският газопровод „Южен поток“ се състои от четири успоредни тръбопровода, транспортиращи природен газ от Анапа в Русия до Варна през Черно море. Te минават през териториалното море на Република България, излизат на сушата чрез микротунел под плажа „Паша дере“ и достигат до наземните съоръжения на морския газопровод близо до компресорната станция на „Южен Поток България АД“.

Обявата е публикувана от МРРБ повече от четири месеца, след като на 1 декември м. г. руският президент Владимир Путин заяви при посещението си в Турция, че Русия няма да реализира проекта „Южен поток“. Десет дни по-късно решението беше потвърдено и в телефонен разговор между министъра на енергетиката на Русия Александър Новак и зам.-председателя на ЕК по въпросите на енергийния съюз Марош Шевчович.

[/col]


[col type=“half last“]

Пред или във Варна са:
– SEA SPARK (IMO: 9656620), построен през 2012 г., регистриран под флага на Маршалските острови;
– SEA SPIDER (IMO: 9656644), построен през 2012 г., регистриран под флага на Маршалските острови;
– NORMAND CARRIER (IMO: 9134531), построен през 1996 г., регистриран под флага на Norway International Register;
– NORMAND FLIPPER (IMO: 9263631), регистриран под флага на Сингапур;
– NORMAND CORONA (IMO: 9343766), построен през 2006 г., регистриран под флага на Norway International Register;
– TOISA INVINCIBLE (IMO: 9169756), построен през 1998 г., регистриран под флага на Бахамските острови.

Пред или в Бургас са:
– SEA SPRINGER (IMO: 9656656), построен през 2013 г., регистриран под флага на Маршалските острови;
– TOISA WAVE (IMO: 9427110), построен през 2008 г., регистриран под флага на Бахамските острови;
– ALTUS INVICTUS (IMO: 9570979), построен през 2011 г., регистриран под флага на Либерия;
– MAERSK TRACER (IMO: 9388613), построен през 2009 г., регистриран под флага на Denmark International Register;
– TOISA INDEPENDENT (IMO: 9255957), построен през 2002 г., регистриран под флага на Великобритания;
[/col]

Независимо от тези изявления обаче на 16 декември м.г. вицепремиерът по европейските въпроси и икономическата политика Томислав Дончев каза, че все още е трудно да се каже дали „Южен поток“ е спрян.
В средата на февруари пред агенция „Фокус“ министърът на външните работи Даниел Митов също заяви, че „чисто юридически „Южен поток“ не е спрян“.

За българската част от морския газопровод „Южен поток“ има влязъл в сила Подробен устройствен план (ПУП), одобрен със заповеди на министъра на регионалното развитие. Съсзаповед от лятото на м.г. е одобрен Подробен устройствен план за инфраструктурата на газопровода, която преминава по крайбрежната плажна ивица, както и за трасето на газопровода в териториалните води на Република България до границата с Изключителната икономическа зона на страната в Черно море.

От дружеството „Южен поток транспорт“, което отговаря за строителството на газопровода в неговата морска част, заявиха, че не биха могли да коментират обявената от МРРБ обществена поръчка за изработване на методика за оценка на обезщетенията около плажа „Паша дере“, предаде Петел.

„Нашата компания няма акционерно участие на българската държава. В настоящия момент един такъв търг не би се отразил по какъвто и да е начин върху проекта за морски газопровод „Южен поток“, тъй като проектът е стопиран по решение на основния акционер в дружеството“, се казва в отговора на компанията. До момента, в който проектът за газопровода беше спрян, „Южен поток транспорт“ беше основния източник на информация за развитието му, като разкри за целта и информационен център във Варна. „Газпром“ спря проекта Южен поток през декември миналата година. След това руския газов гигант се договори с миноритарните акционери в „Южен поток транспорт“ да закупи дяловете им в съответствие с правилата и условията на споразумението на акционерите, допълват от дружеството.

Maritime.bg – Курс

 

 

Последни новини

Последни новини

Намалял е броят на инцидентите в морската индустрия за последното десетилетие

Новите дигитални системи и подобрените технологии при строителството на плавателни съдове, строгият регулаторен надзор и подобрената култура на безопасност са допринесли за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент