Аварийно-спасителната дейност да се обособи в нова самостоятелна структура под шапката на ИА “Морска администрация”. Това се предлага в проект на постановление на Министерски съвет за нов устройствен правилник на агенцията, сочи справка на Maritime.bg.
Идеята е в ИАМА да бъде създадена нова главна дирекция, самостоятелно звено, която да осъществява функциите в сферата на аварийно-спасителните дейности на море. Сред тях са търсенето и спасяване на човешки живот на море и във вътрешните водни пътища, оказване помощ на търпящи бедствие в морските пространства и във вътрешните водни пътища на страната кораби и самолети и борба с нефтените разливи и другите замърсявания на околната среда от кораби.
Предлага се местоположението на главната дирекция да бъде в град Варна, с териториални подразделения в Бургас и Русе. По този начин ще бъде изградено функционално звено, пряко ангажирано с проблемите на търсенето и спасяването във вътрешните водни пътища и борбата със замърсяването на речната околна среда от кораби.
От “Морска администрация” искат още да бъдат закрити съществуващите в момента две дирекции от специализираната администрация, разположени в София – дирекция „Европейски съюз, международни отношения и проекти” и дирекция „Инспекционна дейност”, и създаване на дирекция „Пристанища и пристанищни услуги” и дирекция „Международни и национални регулации на корабоплаването” при намаление на общия числен състав на служителите в тях. Предлаганата промяна ще доведе до прехвърляне на основната част от функциите по направления „Контрол на корабоплаването и регистър на корабите” и „Квалификация и регистрация на морските лица”, извършвани до този момент от дирекция „Инспекционна дейност”, към териториалните дирекции във Варна, Бургас, Русе и Лом.
Работата на структурните звена от специализираната администрация в София ще бъде изцяло съсредоточена върху сътрудничеството със специализираните международни организации и съответните специализирани структури на Европейския съюз в областта на корабоплаването и пристанищата и върху работата по въвеждане на изискванията на Европейското право и международните договори, по които България е страна, в областта на водния транспорт. Единственото изключение от този принцип е свързано с дирекция „Пристанища и пристанищни услуги”, доколкото действащото законодателство отрежда на Изпълнителна агенция „Морска администрация” ролята на звено, което организационно и технически подпомага министъра на транспорта и министъра на регионалното развитие в дейността по устройственото планиране на пристанищата и специализираните пристанищни обекти. В същото време, обаче, с обособяването на самостоятелна дирекция „Пристанища и пристанищни услуги” се цели и да се постави акцент върху тази част от дейността на агенцията, в синхрон с дългосрочната стратегия на Европейската комисия в подкрепа на устойчивия растеж в морските отрасли като цяло и с оглед изпълнението на задълженията на страната ни в областта на интегрираната морска политика и морското пространствено планиране.
Предстои и вътрешно преструктуриране на териториалните дирекции с оглед изпълнение на възложените им функции по направления „Контрол на корабоплаването и регистър на корабите”, „Квалификация и регистрация на морските лица” и „Екологичен контрол” и оптимизация на работата на персонала в общата администрация.
Реформата в Морска администрация предвижда оптимизиране на дейностите по контрол на трафика и входно-изходен контрол на корабите, плаващи по вътрешните водни пътища на Република България и посещаващи речните пристанища, по възприетия модел за морските кораби и пристанища е свързано с прехвърляне на дейността по денонощно наблюдение на корабоплаването и координиране действията на корабите.
Подобна промяна става възможна поради обстоятелството, че вече е изградена и започна да функционира българската система за речни информационни услуги БУЛРИС. Предлаганата промяна е в съответствие с разпоредбите на Кодекса на търговското корабоплаване и Закона за морските пространства, съгласно които услугите по управление на корабния трафик по вътрешните водни пътища на Република България са възложени на ДППИ, а на Изпълнителна агенция „Морска администрация” са отредени само контролни функции в тази област.
Действащият в момента Устройствен правилник на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, който се предлага да бъде отменен, съдържа разпоредби, чрез които са въведени за първи път в българското законодателство изискванията на директива на Европейския парламент за спазването на изискванията за държавата на знамето. В предлагания нов устройствен правилник на агенцията тези текстове са запазени като са поставени на систематическото им място. Едновременно с това предлаганият проект на нов устройствен правилник на агенцията съдържа мерки за прилагане на редица други регламенти.
От Морска администрация уточняват, че промените в организацията на работа имат две основни цели. Децентрализиране на част от дейността, чрез прехвърляне на функции от дирекциите от специализираната администрация в София към териториалните дирекции на агенцията и оптимизиране на дейностите по контрол на трафика и входно-изходен контрол на корабите, плаващи по вътрешните водни пътища на Република България и посещаващи речните пристанища, по възприетия модел за морските кораби и пристанища.
Структурните промени са резултат от извършения функционален анализ на дейността на Изпълнителна агенция „Морска администрация” и предвиждат реорганизация на дирекциите от специализираната администрация в съответствие с идентифицираните основни функционални направления – „Аварийно-спасителна дейност”, „Контрол на корабоплаването и регистър на корабите”, „Пристанища и пристанищни услуги”, „Международни организации и Европейски съюз”, „Квалификация и регистрация на морските лица” и „Екологичен контрол”.
Maritime.bg – Курс