Близо 9% увеличение на обработените контейнери в България
[box style=“0″]
Вижте още: Рейтинг на контейнерните превозвачи в Черно море
[/box]

2 610 623 TEU са обработени в черноморските пристанища на България, Румъния, Грузия, Украйна и Русия за миналата година. Това сочи доклад на украинското анализаторско бюро Informall, изпратен до Maritime.bg. Анализаторите уточняват, че в общия посочен брой са включени празните единици, без трансбордираните.
0,56% е общият достигнат ръст в региона, в сравнение с 2013-а година.
При разглеждане на процесите в отделните държави на Черно море, анализаторите отчитат ръст на обработените единици най-сериозно в Грузия и Румъния. В Украйна са отчетени негативни резултати за първата половина на миналата година, за третото и четвъртото тримесечие в страната не е достигнат ръст.
58,51% от общия брой обработени в региона контейнери са за внос на различни стоки, а 41,49% са износ. Общо 71,04% от всички обработени единици са с товар, а останалите са били празни.
Отчита се сериозно увеличение на износа на стоки в контейнери от региона. Най-голям принос в тази посока имат Грузия и Русия. За Черноморския басейн е отчетено общо увеличение на износа от 7,85%, а отделно за Грузия – 32,16%, и Русия – 16,17%. Незначителен ръст се е наблюдавал в България, Румъния и Украйна.
Вносът в страните на Черно море е намалял с 4,04%, а анализаторите отбелязват, че основната причина е Украйна, която отчита 24,44% срив в импорта на стоки с контейнери през пристанищата си.
Сериозно разместване правят анализаторите в класацията на Черноморските контейнерни терминали. За поредна година първенец е терминал DPW в Констанца, Румъния. Второто място, на което бе нареден терминалът ГПК в Украйна през 2013-а година, вече се заема APMT Поти, Грузия. Украинският терминал отива на пета позиция в класацията, а преди него са руските Новорослесекспорт и НУТЕП. Анализаторите отчитат ръст само в терминалите от класацията в Румъния и Грузия.
По отношение на контейнерните превозвачи класацията не е много променена, в сравнение с предходната 2013 година. MSC, Maersk Line, CMA CGM, ZIM и ARKAS са на ключовите първи пет позиции в нея. Тези компании са превозили 71,58% от всички контейнери в Черно море за 2014-а година.
България
8,77% ръст на обработените контейнерни единици, отчитат украинските анализатори за българските пристанища във Варна и Бургас. Според изнесените данни са обработени 154 959 TEU през миналата година у нас, в сравнение с 142 461 за 2013-а година. В Черноморския басейн родните пристанища държат 8,35% от пазарния дял. Класацията на терминалите обаче отрежда последни позиции за българските портове, като за пристанище Варна се отчита едва 5,09% влияние на пазара, а за порта в Бургас – 2,40%.
Инфографики:
[oqeygallery id=162]
[box style=“0″]
Вижте още: Рейтинг на контейнерните превозвачи в Черно море
[/box]
Maritime.bg – Свят