Нужна е революция при обработката на контейнери в пристанищата

Fastnet5

Необходим е нов революционен метод за обработка на контейнери в пристанищата по света. Този извод правят в свой доклад анализаторите от независимото английско бюро Drewry.

Увеличението на пристанищната производителност не съвпада с нарастване размерите на корабите, което води до увеличен престой за обработка в портовете, отбелязват анализаторите. Една от ключовите причини, която Drewry посочва, е фактът, че дължината на плавателните съдове не се увеличава линейно с увеличения им капацитет за превоз на контейнерни единици. В същото време новите властелини на моретата стават все по-широки, газят повече и височината им се увеличава.

Като пример, Drewry посочва, че дължината на най-големия контейнеровоз в света – MSC OSCAR, е едва два пъти по-голяма от тази на първото поколение съдове с капацитет 1 400 TEU, но въпреки това корабът може да превози 14 пъти повече контейнери. Друг пример е дължината на най-развития клас контейнеровози на Maersk. Корабите от серията Triple E са само 25% по-дълги от първия „мега-клас“ на компанията – Regina Maersk, които превозват 7 400 единици. Новите корабите на Maersk обаче имат 150% повече капацитет.

„Най-големите контейнеровози в момента, поне засега, имат дължина от 400 метра. Това означава, че броят кранове, които ги обслужват, не може да бъде увеличен пропорционално. Освен това в някой пристанища е наличен недостиг на работната ръка, което допълнително намалява възможността даден кораб да бъде обслужван от повече кранове“, коментират в анализа си от Drewry.

Обслужването на още по-големи кораби води до нуждата от по-високи кранове, с по-голям обхват. Това означава, че ще бъде увеличен физическият цикъл от пирса до кораба и обратно, което ще намали движенията за час.

За да се достигне целта на индустрията от 6 000 движения за 24 часа, контейнеровоз с капацитет 19 000 TEU трябва да бъде обработван от 8 крана, всеки с норма от 35 движения за час, или общо 280 обработени единици за корабно място. Не само веднъж или от време на време, а през цялото време, всеки път, постоянно.

Друг проблем, отбелязват от Drewry, е фактът, че традиционните портални кранове не могат да работят когато са разположени твърде близо един до друг. В допълнение, необходимостта от повече работа на крановете автоматично ще създаде проблеми за постоянното осигуряване на контейнери, които да се товарят или обратно.

Всичко това показва, че е необходима революция при обработката на контейнери.

[col type=“half“]

Не липсват идеи в тази насока. APM Terminals, дъщерният пристанищен оператор на Maersk, представи още през 2010 година концепцията – FastNet. Проектът предлага създаване на стационарна портална мрежа, на която са разположени крановете, способни да се движат по цялата дължина на корабното място.

Според проектантите на концепцията, тя ще осигури значително увеличение на броя кранове, които обработват един съд.

Според APM Terminals системата ще позволи обработката на 270 контейнера в час, а е напълно възможно и повече.[/col]

[col type=“half last“]

[/col]Въпреки това е известно, че APM Terminals все още не внедряват новата система в нито едно от пристанищата, които управляват или тези, които тепърва минават под техен контрол.

Анализът на Drewry завършва с поставянето на няколко въпроса.

„Какъв трябва да е стимулът на един терминален оператор за да инвестира време и пари в разработката, строежа и експлоатирането на подобна нова система? И може ли цената й и рисковете, които крие, да бъде оправдан по отношение на пазара и клиентите? Дали пък превозвачите са готови да платят тази допълнителна услуга?“, питат анализаторите.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент